• Torben13

    Bilkrock i tjänsten

    Hej

    Behöver råd...

    I jobbet blev jag påkörd bakifrån och min arbetsgivare tiger som muren.

    Jag har har kommit i kontakt med företagshälsan. Efter ett par besök där känns det som deras enda uppgift är att säga att jag inte har några problem.

    Men det har jag. Det gör ont och jag har inte samma motorik som innan.

    Jag kan inget om det juridiska och förstår inte hur jag riktigt ska tolka dom undersöningar som den här företagshälsan - Feelgood - gör.

    Någon som kan hjälpa mig i tänkandet?

  • Svar på tråden Bilkrock i tjänsten
  • mrspice

    Ersättningar vid trafikskador regleras enligt trafikskadelagen och skadeståndslagen. Enligt skadeståndslagen har du rätt till ersättning för bland annat medicinsk invaliditet (men), inkomstförlust, sveda och värk, kostnader och vid vanprydnader som till exempel ärr (lyte).

    Enligt svensk lag har du rätt till ersättning från flera försäkringar. Har du råkat ut för en trafikolycka har du till exempel rätt till ersättning från dina privata olycksfallsförsäkringar också. Om du var på väg till eller från arbetet kan det även vara aktuellt med ersättning från dina försäkringar hos arbetet

    Källa: folketsombud.se

  • Original

    Några frågor dyker upp:

    Vem ägde bilen du körde?

    Vem var vållande?

    Vad säger vållandes försäkringsbolag?

    Vad säger din närmaste chef?

    Tror vi börjar där.

  • linnéa001

    Kontakta försäkrignsbolaget där bilen har sin trafikförsäkring. Spelar ingen roll vem som var vållande, personskador ersätts genom bilens trafikförsäkringsbolag. Vet inte om det är till någon hjälp men du kan ju börja där. 

Svar på tråden Bilkrock i tjänsten