• Anonym (Anonym)

    Skolångest!

    Hej! Just nu mår jag skit om jag får säga det. Jag har sådan skolångest! Nu ikväll (för typ 20 minuter sedan) började jag tänka på skolan. Det var som ett hårt slag i bröstet med ångest som kom!
       För det första så har vi alla skriftliga nationella proven denna termin och jag är  fruktansvärt nervös! Vi hade de muntliga proven innan jul och det gick ganska bra, men jag tror att de skriftliga kommer att vara svårare.
       För det andra så hatar jag spanskan. I början av förra terminen tyckte jag om spanska, men nu har jag bara börjat få mer ångest för den! Vi behöver alltid läsa högt för klassen på spanska, vi har alltid jobbiga läxor och jag trivs dessutom inte med min spanska grupp.
       För det tredje var förra termin otroligt jobbig. Vi tjejer i klassen hade väldigt mycket drama som tog väldigt mycket ork och energi. Dramat gick tillslut så långt att en av tjejerna bytte klass eftersom att hon var trött på att komma hem gråtande varje dag.
       För det fjärde har jag bara massa almänn ångest om allt det här att komma tillbaka efter ledigtheten och över att det inte känns som jag gjort tillräckligt mycket detta jullov.
       Jag börjar inte förens den tionde december men har redan extrem ångest, vad göra?!

  • Svar på tråden Skolångest!
  • annabellelee

    Vilken årskurs går du i? Åk9 eller gymnasiet?

    När det gäller all drama i klassen: Tänk på att det är en begränsad tid kvar! Du kommer inte vara med de här människorna resten av livet. Ta ett djupt andetag och dras inte in i alla intriger.

    När det gäller skolarbete: Tänk på att du (antar jag) har några år kvar i skolan. Du ska orka hela vägen. Du kan inte jobba all din lediga tid, utan hitta ett tempo som fungerar, och som du kan fortsätta med.

    När det gäller spanska: man måste inte älska alla ämnen och alla lektioner. Läsa högt är jobbigt, men läs texterna högt hemma innan så går det lättare där.

    Rent allmänt: det är jobbigt för alla! Tänk på det ibland. Var en som peppar andra och bidrar till en god stämning, det brukar betala sig tillbaka. Och ta hand om dig själv!

Svar på tråden Skolångest!