• Barnbubblan

    Ger ni ert barn falukorv?

    Hej!
    Min tvååring har det senaste inte velat äta så bra. Har då prövat med falukorv och han äter det. Bra konsistens å så. Men det känns så himla onyttigt med processad och salt mat. Hur gör ni när era barn inte äter?

  • Svar på tråden Ger ni ert barn falukorv?
  • LFF

    Hur göra med barn som inte äter? Man ger dem det de faktiskt äter och sen sakteliga så försöker man introducera annan mat.

    Ja, mina barn får falukorv och har fått sen de började äta. Det finns ju bättre och sämre korv också.

  • Alexi

    Vi använder falukorv men förstås bara de med bäst kvalitet och högst kötthalt.

  • GAndrea
    LFF skrev 2018-01-05 11:50:30 följande:

    Det finns ju bättre och sämre korv också.


    Tummen upp på det, jag letar ekologisk falukorv med hög kötthalt i :)
  • modsey

    Jopp. Nu äter vi väl inte det så ofta men när vi gör det så köper vi närproducerad med hög kötthalt.

  • Barnbubblan

    Men är inte falukorv med hög kötthalt mer svårsmält för magen. Tänker att när det är mjöl eller vad det nu är som utfyllnad kanske inte är så tokigt, eller?

    och sen, vad ska jag säga till andra föräldrar som typ orkar laga kesoplättar varje dag? Man känner sig så dålig.

  • LFF
    Barnbubblan skrev 2018-01-05 12:02:42 följande:

    Men är inte falukorv med hög kötthalt mer svårsmält för magen. Tänker att när det är mjöl eller vad det nu är som utfyllnad kanske inte är så tokigt, eller?

    och sen, vad ska jag säga till andra föräldrar som typ orkar laga kesoplättar varje dag? Man känner sig så dålig.


    Men strunta i vad alla andra gör! Fokusera på dig och att ditt barn mår bra. Det viktigaste är att han får i sig energi. Hungriga barn som matvägrar äter inte bättre för att man väntar ut dem genom svält. 

    Jag skulle kika på salthalten i första hand när det handlar om små barn. 

    Hittade detta test på falukorv från Testfakta:

    www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild-grafik170125.pdf
  • Barnbubblan
    LFF skrev 2018-01-05 12:10:27 följande:
    Men strunta i vad alla andra gör! Fokusera på dig och att ditt barn mår bra. Det viktigaste är att han får i sig energi. Hungriga barn som matvägrar äter inte bättre för att man väntar ut dem genom svält. 

    Jag skulle kika på salthalten i första hand när det handlar om små barn. 

    Hittade detta test på falukorv från Testfakta:

    www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild-grafik170125.pdf
    Ja det har du rätt i. Bra med mätt unge! Tack för pepp
  • hammarhajen

    Klart du kan ge falukorv

    Strunta i vad andra gör! Jag skulle försöka tänka att en trevlig, mogen, medmänsklig person inte lägger någon värdering i om dina barn får falukorv ibland. HAR de synpunkter är de kanske inte så mogna och trevliga... 

  • Anonym (Japp)

    Bara den inte är blommig så..som det var någon som sjöng..

  • LFF
    Barnbubblan skrev 2018-01-05 12:27:00 följande:
    Ja det har du rätt i. Bra med mätt unge! Tack för pepp
    Jag har varit det extremt matvägrande barnet och hade turen att ha en mamma som resonerade som så att det var bättre att jag åt något alls än att göra varje måltid till en konflikt.

    Så när ni äter, lägg upp sånt han faktiskt äter tillsammans med övriga saker som står på bordet. Om han ser att ni äter något (men inte gör någon affär om att det är jättegott och att han ska smaka) så kommer nyfikenheten till slut att ta överhand och han kommer att börja smaka igen. Googla lite på tex selektivätstörning för att få tips om hur du gör för att åter väcka nyfikenheten för mat (säger inte att han är ätstörd men de har bra tips för alla föräldrar).
  • Anonym (jhdfkj)

    Vårt barn får falukorv, men så klart inte bara falukorv. Att äta korv nån gång ibland tror jag inte är farligt, bara man ser till att det inte blir korv med makaroner varje dag. 

  • Alexi
    Barnbubblan skrev 2018-01-05 12:02:42 följande:
    Men är inte falukorv med hög kötthalt mer svårsmält för magen. Tänker att när det är mjöl eller vad det nu är som utfyllnad kanske inte är så tokigt, eller?

    och sen, vad ska jag säga till andra föräldrar som typ orkar laga kesoplättar varje dag? Man känner sig så dålig.
    Varför skulle du prata med andra föräldrar om den saken? Har ni redovisning på måltider eller?
Svar på tråden Ger ni ert barn falukorv?