• andgustav

    Januari den fattigaste månaden

    Oj vad trött jag blir att höra i Radio och TV hur dåligt med pengar folk har i januari.
    Numera ger vi inte varandra julklappar till barnen som är utflugna barnbarnen får pengar som sätts in på deras sparkonton som de får ta ut när de blir 18 år. De översköljs av andra med julklappar som en gång blev liggande under julgranen. Grannarna i villaområdet säljer sina leksaker på loppis och tycker att vi bör hålla på konsumtionen. För tre år röjde vi vinden sålde prylar på Blocket och tre resor till Återvinningsstationen. När vi tömde mina föräldrars lägenhet gick värdeprylar till Auktionshuset för ingen av oss syskon vill ha mer prylar. Vi är inte snåla men ekonomiska.

  • Svar på tråden Januari den fattigaste månaden
  • andgustav
    Tofflans skrev 2018-01-05 13:44:54 följande:

    Jaja, vad duktig du är, eller inte..... då måste du se ner på andra som inte har samma levnadssätt som er?


    Absolut inte det är upp till var och en. Sedan jag avslutade aktiv tjänst och jobbar 2-3 dagar i veckan har vi bättre kontroll på ekonomin. Det är så tjatigt att höra alla pekpinnar från media och allt mediabrus vad du ska köpa. Ett exempel att jag köpte en s k vinkaraff på Stadsmissionen som kostade 60 kr och hade jag köpte den i en butik hade den kostat 700 kr. Dessutom har jag fått ner mobilräkningen till 399 kr som kostade 758 kr. När någon bjuder på lunch eller middag bjuder jag alltid tillbaka.
  • Monchichier
    andgustav skrev 2018-01-05 14:12:33 följande:
    Absolut inte det är upp till var och en. Sedan jag avslutade aktiv tjänst och jobbar 2-3 dagar i veckan har vi bättre kontroll på ekonomin. Det är så tjatigt att höra alla pekpinnar från media och allt mediabrus vad du ska köpa. Ett exempel att jag köpte en s k vinkaraff på Stadsmissionen som kostade 60 kr och hade jag köpte den i en butik hade den kostat 700 kr. Dessutom har jag fått ner mobilräkningen till 399 kr som kostade 758 kr. När någon bjuder på lunch eller middag bjuder jag alltid tillbaka.
    Ett annat exempel: Jag köpte ingen vinkaraff alls. 
  • Kusin Krakel

    Varför är du trött på det? Om det nu stämmer att många svenskar har det extra tight i ja uari är det väl rimligt att media belyser det? Omvärldsbevakning,

    Nu har jag missat dessa reportage men antar att de tar upp lite olika aspekter av detta fenomen, tex tips på hur man kan undvika det? Det är väl bra i så fall?

  • andgustav
    Kusin Krakel skrev 2018-01-06 08:34:32 följande:

    Varför är du trött på det? Om det nu stämmer att många svenskar har det extra tight i ja uari är det väl rimligt att media belyser det? Omvärldsbevakning,

    Nu har jag missat dessa reportage men antar att de tar upp lite olika aspekter av detta fenomen, tex tips på hur man kan undvika det? Det är väl bra i så fall?


    Var och en har väl egna hjärnor att tänka på. Men hela tiden låta sig påverkas all dynga reklam i media visar vilket IQ folk har. För oss är december och januari som vilken månad som helst. Om man 1000 kr per månad så har man 100000 kr sparat på 10 år. Ett överflöd av leksaker bör inte ramla i källarförråd utan lämna in det till Frälsningsarmén eller sälj det på loppis. Min kompis uppmanade sina föräldrar att sluta ge leksaker som klappar utan skulle endast föräldrarna göra. Nu ska vi sponsra vårt barnbarns cykel han är snart två år.
  • Kusin Krakel

    Vad har dett med medias rapportering att göra? Menar du att de har fel, att det är ytterst få som har tunnare plånbok i janyåuari och att därför är onödigt att rapportera om?

  • andgustav
    Kusin Krakel skrev 2018-01-06 11:36:30 följande:

    Vad har dett med medias rapportering att göra? Menar du att de har fel, att det är ytterst få som har tunnare plånbok i janyåuari och att därför är onödigt att rapportera om?


    Folk går alltid medias väg. Januari ska alltid vara grått och glädjen ska vara slut. Inkassobolag och Kronofogden har fullt upp denna månad.
  • Monchichier
    andgustav skrev 2018-01-06 11:33:59 följande:

    Var och en har väl egna hjärnor att tänka på. Men hela tiden låta sig påverkas all dynga reklam i media visar vilket IQ folk har. För oss är december och januari som vilken månad som helst. Om man 1000 kr per månad så har man 100000 kr sparat på 10 år. Ett överflöd av leksaker bör inte ramla i källarförråd utan lämna in det till Frälsningsarmén eller sälj det på loppis. Min kompis uppmanade sina föräldrar att sluta ge leksaker som klappar utan skulle endast föräldrarna göra. Nu ska vi sponsra vårt barnbarns cykel han är snart två år.


    Alltså va??? Vad är det du försöker säga egentligen??
  • Kusin Krakel
    andgustav skrev 2018-01-06 11:42:55 följande:

    Folk går alltid medias väg. Januari ska alltid vara grått och glädjen ska vara slut. Inkassobolag och Kronofogden har fullt upp denna månad.


    Vad menar du? Menar du att folk har dåligt med pengar i januari på grund av att media rapporterar om att folk har dåligt med pengar i januari?

    Vad har det med källarförråd osv att göra?
  • andgustav
    Monchichier skrev 2018-01-06 11:43:38 följande:
    Alltså va??? Vad är det du försöker säga egentligen??
    Rätta munnen är matsäcken! Ha koll på pengarna!
  • andgustav
    Kusin Krakel skrev 2018-01-06 11:49:22 följande:
    Vad menar du? Menar du att folk har dåligt med pengar i januari på grund av att media rapporterar om att folk har dåligt med pengar i januari?

    Vad har det med källarförråd osv att göra?
    Vi ska konsumera påverkas av medias reklam köp! köp! köp!
    I källarförråden finns prylar som kan sälja på loppis eller åka till återvinningscentralen med.
  • K Kalle

    Januari är inte mer fattig än andra månader för mig. Jag sparar lite andra månader för att ha till juk och nyår.

  • Kusin Krakel
    andgustav skrev 2018-01-06 19:20:29 följande:

    Vi ska konsumera påverkas av medias reklam köp! köp! köp!

    I källarförråden finns prylar som kan sälja på loppis eller åka till återvinningscentralen med.


    Det har ju fortfarande ingenting att göra med det du skriver i ts om att det pratas i radio om hur dåligt med pengar folk har i januari. Varför är du trött på de reportagen? Det var det som var min fråga.
  • Rosebud

    Jävla nys! Vi drog en nyinköpt Chateau La Tour 2006 alldeles nyss. Sextusensexhundra för en flaska rödvin. Alldeles otroligt gott, högst egoistiskt och sanslöst eggande.

  • andgustav
    Rosebud skrev 2018-01-06 22:36:44 följande:

    Jävla nys! Vi drog en nyinköpt Chateau La Tour 2006 alldeles nyss. Sextusensexhundra för en flaska rödvin. Alldeles otroligt gott, högst egoistiskt och sanslöst eggande.


    Det låter gott. Vi dricker bara kvalitets champagne vid stora helger. Glögg har jag förstuckit på.
  • Aniiee

    Ja, mänga är fattiga i Januari. Många är fattiga året runt, men vem bryr sig om dem i Maj?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • andgustav
    Aniiee skrev 2018-01-06 22:57:10 följande:

    Ja, mänga är fattiga i Januari. Många är fattiga året runt, men vem bryr sig om dem i Maj?


    Vi lever i ett psykologiskt samhälle där de flesta svenskar följer sina mönster. På 70 och 80-talet skulle det vara grått efter julhelgerna. Nu blir det lite galor och andra trevliga evenemang. Förr i tiden skulle man sitta hemma och uggla framför TV:n. Idag går folk ut på restauranger och kafé så nog har vi trots allt gnäll mycket trevligare nu. När gamla kärringar ringer till RingP1 och talar om att det var bättre för så var det ett auktoritet samhälle vi levde i. Starta alltid dagen med ett leende på tunnelbanan så känns det bättre.
  • Ekonom10

    Mediena överdriver och gör hönor av fjädrar. Drar upp tramsnyheter till jättesaker och utelämnar det viktiga. Det tycker jag är tragiskt. Man måste lära sig filtrera och själv säkra källan på. Vem köper medias oanalyserade s.k. nyheter?

    Att folk gör av med en extra tusenlapp eller två till jul eller nyårsfesten som man inte räknat med är inget att göra en sak av. Livet är till för att levas.

  • andgustav
    Ekonom10 skrev 2018-01-08 05:57:27 följande:

    Mediena överdriver och gör hönor av fjädrar. Drar upp tramsnyheter till jättesaker och utelämnar det viktiga. Det tycker jag är tragiskt. Man måste lära sig filtrera och själv säkra källan på. Vem köper medias oanalyserade s.k. nyheter?

    Att folk gör av med en extra tusenlapp eller två till jul eller nyårsfesten som man inte räknat med är inget att göra en sak av. Livet är till för att levas.


    Tala om det för gnälliga gubbar och kärringar. Säger som i en opera våren ska man vara glad, dricka och älska.
Svar på tråden Januari den fattigaste månaden