• Äldre 5 Jan 13:34
    11056 visningar
    43 svar
    43
    11056

    Sprutor för ägglossning (gonal f) - dela erfarenheter

    Hej! Ska få prova sprutor då Letrozol inte haft effekt på mig. Troligen för att jag redan innan har för lågt östrogen, och att då stimulera med att sänka detta ytterligare har inte gett ägglossning. Ska nu prova gonal f efter att jag gått på primolut så jag fått en blödning.

    Ni som ska testa samma eller redan testat , vill ni följas åt eller dela erfarenheter? Så nervös för sprutor, men sambon lovar att ta dem på mig även om jag gråter och får panik - skönt att han är stark

    Hoppas så att detta ska funka men min läkare varnar för att det kan ta lång tid att ställa in rätt dos och få ägglossning och att inte få för många ägg.. vill så innerligt bli gravid men vet inte hur länge jag orkar hålla på och försöka, jag är så trött på produktionssexet VARJE vecka, som inte ens varit till någon nytta på hela förra året. Vågar inte hoppas på att detta år fungerar bättre, men någon endaste ägglossning kanske man kan hoppas på? Så att i alla fall något ligg blir en chans till graviditet. Säker på att ni känner igen känslan..

    Har någon blivit gravid med sprutor? Hur lång tid tog det? Kram på er alla som kämpar!

  • Svar på tråden Sprutor för ägglossning (gonal f) - dela erfarenheter
  • Äldre 5 Jan 14:35
    #1

    Hej. Har tagit gonalf i samband med ivf behandlingar och är nu gravid efter många års kamp.

    Jag har tagit många olika sprutor och gonalf är det jag tyckt varit enklast, det är en liten tunn och kort nål och den känns knappt.

    Första sticket är alltid nervöst men sen kommer du komma in i det, lycka till.

  • Äldre 5 Jan 17:06
    #2

    Har också tagit gonal-f i samband med ivf. Den är ganska lätt att dosera men ser tydligt i ett fönster på pennan/sprutan vilken dos man har och man skruvar upp dosen själv. Liknar pennan för insulin som diabetiker tar.

    Jag fick öva lite på en boll hos barnmorskan innan.

    Det är så värt det för att komma närmre en ev graviditet.

    Det kommer du fixa! Lycka till!

  • Äldre 5 Jan 18:36
    #3

    Är nästan avundsjuk på stt du ska få ta gonal f. Har testat många olika slags sprutor och denna är helt klart lättast. Be om att få testa på dig själv hos en barnmorska första gången. Då märker du hur enkelt det är. Förstår din rädsla men absolut inget du ska oros dig för.

    Lycka till!

  • Äldre 6 Feb 10:39
    #4
    Solen2 skrev 2018-01-05 17:06:59 följande:

    Har också tagit gonal-f i samband med ivf. Den är ganska lätt att dosera men ser tydligt i ett fönster på pennan/sprutan vilken dos man har och man skruvar upp dosen själv. Liknar pennan för insulin som diabetiker tar.

    Jag fick öva lite på en boll hos barnmorskan innan.

    Det är så värt det för att komma närmre en ev graviditet.

    Det kommer du fixa! Lycka till!


    Jag klarade det inte tyvärr, men sambon fick bli min hjälte.. så han tar den åt mig varje kväll.

    Lite stökigt att hålla sig hemma varje kväll kl 9 under så lång tid tycket jag, nu har vi kört två veckor och om det äntligen tar fart efter höjd dos är det en vecka till... annars mer. Hur har ni gjort? Ni kanske kunnat ta sprutan med om ni kan ta den själva iofs... jag kan ju inte ta sambon med överallt, vad ska folk tro då :-P man blir hon som inte får gå någonstans själv , haha!
  • Äldre 6 Feb 10:40
    #5
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-01-05 18:36:15 följande:

    Är nästan avundsjuk på stt du ska få ta gonal f. Har testat många olika slags sprutor och denna är helt klart lättast. Be om att få testa på dig själv hos en barnmorska första gången. Då märker du hur enkelt det är. Förstår din rädsla men absolut inget du ska oros dig för.

    Lycka till!


    Det gick tyvärr inte att ta den själv, men sambon tar den åt mig nu. Hoppas jag slipper andra sprutor, om den här är den enkla vet jag inte hur ?värre? sprutor skulle funka... huuuu!!

    Hur länge fick du spruta?
  • Äldre 6 Feb 18:12
    #6

    Jag fick även lägga till sprutan orgalutran efter ett antal dagar för att inte äggen skulle släppa i förtid. Den sprutan var mer lik en vanlig spruta. Men jag tyckte man hade vant sig lite så det var bara att köra. Jag har tagit alla sprutor själv fast jag är spruträdd. Kändes bättre att ha kontrollen själv.

    Man får ju stå ut med ganska mycket under sin ivf resa. Vi fick göra fyra omgångar med sprutor och äggplock innan vi äntligen fick ett plus.

    Lycka till!

  • Äldre 6 Feb 21:26
    #7
    Solen2 skrev 2018-02-06 18:12:49 följande:

    Jag fick även lägga till sprutan orgalutran efter ett antal dagar för att inte äggen skulle släppa i förtid. Den sprutan var mer lik en vanlig spruta. Men jag tyckte man hade vant sig lite så det var bara att köra. Jag har tagit alla sprutor själv fast jag är spruträdd. Kändes bättre att ha kontrollen själv.

    Man får ju stå ut med ganska mycket under sin ivf resa. Vi fick göra fyra omgångar med sprutor och äggplock innan vi äntligen fick ett plus.

    Lycka till!


    Usch vad tufft! Jag skulle ta själv, men det bara gick inte...
  • Äldre 6 Feb 23:27
    #8

    Ska nu ge mig på andra omgången letrozol och gonal f,

    Förra månaden fick vi en perfekt 18 mm blåsa men det gick inte vägen men vill försöka en gång till innan IVF resan drar igång. Jag är väldigt spruträdd men efter 3-4 gången gick det på räls :) känns knappt!

  • Äldre 7 Feb 09:24
    #9
    My102 skrev 2018-02-06 23:27:08 följande:

    Ska nu ge mig på andra omgången letrozol och gonal f,

    Förra månaden fick vi en perfekt 18 mm blåsa men det gick inte vägen men vill försöka en gång till innan IVF resan drar igång. Jag är väldigt spruträdd men efter 3-4 gången gick det på räls :) känns knappt!


    Hoppas det går denna gång! Hur funkar det med båda dessa? Tar du letrozol först och spruta sen? Hur länge tar du sprutorna? Jag är på 14 dagar nu, inget har hänt.. känns så länge!
  • Äldre 7 Feb 09:49
    #10
    Hormonkarusellen skrev 2018-02-07 09:24:54 följande:

    Hoppas det går denna gång! Hur funkar det med båda dessa? Tar du letrozol först och spruta sen? Hur länge tar du sprutorna? Jag är på 14 dagar nu, inget har hänt.. känns så länge!


    Jag tog letrozol på dag 3 och 5 dagar framåt, på den femte dagen av letrozol började jag med gonal f och på den sjundedagen av gonal f hade jag 18 mm blåsan. Så en vecka behövde jag spruta.

    Vilken dos får du? Kanske ska ha högre dos?
Svar på tråden Sprutor för ägglossning (gonal f) - dela erfarenheter