• Anonym (ts)

    Är jag okänslig?

    Jag har aldrig varit gravid/gjort abort men om jag i framtiden skulle behöva råka ut för en abort så skulle jag bara se fostret som just ett foster. Har läst att man ibland begraver eller ger det ett namn, men jag känner att det skulle vara som att begrava och namnge sin utopererade njure typ. Isådana fall så skulle man också behöva känna nåt för alla ca 500000 eventuella personer som man har i äggstockarna. 

    Är det fler som känner såhär, att fostret liksom inte är någon person än, även om den har ett hjärta, rör på sig osv? Eller kommer det en känslostorm automatiskt orsakad av hormoner när man genomgår abort, som man inte kan styra över? 

    Ibland känner jag mig lite kall och okänslig, men samtidigt så ser jag inte hur jag skulle kunna hysa några speciella känslor för ett foster. Man känner ju inte den blivande personen än och har inte ens sett den. Det kunde lika gärna ha blivit en annan kombination av könsceller, finns ju flera miljoner eventuella kombinationer. 

  • Svar på tråden Är jag okänslig?
  • Anonym (äää)

    Du vet inte hur du känner förrän du väl står i den sitsen. Det beror nog på varför man gör en abort och hur tidigt. Du kan säkert nu tänka som du gör, men du får väl helt enkelt se, om det skulle behövas. 

  • Anonym (ts)
    Anonym (äää) skrev 2018-01-05 17:30:54 följande:

    Du vet inte hur du känner förrän du väl står i den sitsen. Det beror nog på varför man gör en abort och hur tidigt. Du kan säkert nu tänka som du gör, men du får väl helt enkelt se, om det skulle behövas. 


    Det är möjligt, men jag känner fortfarande att jag alltid kommer att ha de här grundtankarna. Är lite så som person, lite för rationell/logisk typ, har hänt att jag gjort folk upprörda utan att egentligen mena det ibland :/
  • Anonym (4-barnsfar)

    Jag tror inte du kan veta i förväg hur du skulle reagera. När det gäller ditt eget eventuella framtida aborterade foster så är risken stor att du kommer tänka på hur barnet skulle varit om det inte blivit aborterat.

  • LauraPalmer

    Jag har gjort två aborter och jag tänkte precis som dig båda gångerna. Det var något som jag var tvungen att göra bara. Inte kul alls men det berodde inte på några känslor för fostret. 

  • Anonym (Va)

    Jag har aldrig förstått varför människor som gör abort beklagar sig. Det är ju något de valt och de borde resonera mer som dig om de väljer att göra en abort.

  • Anonym (***))
    Anonym (ts) skrev 2018-01-05 17:24:13 följande:

    Jag har aldrig varit gravid/gjort abort men om jag i framtiden skulle behöva råka ut för en abort så skulle jag bara se fostret som just ett foster. Har läst att man ibland begraver eller ger det ett namn, men jag känner att det skulle vara som att begrava och namnge sin utopererade njure typ. Isådana fall så skulle man också behöva känna nåt för alla ca 500000 eventuella personer som man har i äggstockarna. 

    Är det fler som känner såhär, att fostret liksom inte är någon person än, även om den har ett hjärta, rör på sig osv? Eller kommer det en känslostorm automatiskt orsakad av hormoner när man genomgår abort, som man inte kan styra över? 

    Ibland känner jag mig lite kall och okänslig, men samtidigt så ser jag inte hur jag skulle kunna hysa några speciella känslor för ett foster. Man känner ju inte den blivande personen än och har inte ens sett den. Det kunde lika gärna ha blivit en annan kombination av könsceller, finns ju flera miljoner eventuella kombinationer. 


    Kom ihåg det du skriver här om du i framtiden tvingas abortera ett foster i v 18 pga fostret dött i din mage. Då är du nog inte så kall...
  • Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2018-01-05 17:33:26 följande:

    Det är möjligt, men jag känner fortfarande att jag alltid kommer att ha de här grundtankarna. Är lite så som person, lite för rationell/logisk typ, har hänt att jag gjort folk upprörda utan att egentligen mena det ibland :/


    Fast dina tankar påverkas av hormonerna. Gravida kvinnor brukar sällan vara 100% logiska och rationella. Snarare tvärsom...
  • nevermind

    När jag blev gravid kändes det som att jag fått ett cancerbesked... Eller en tre veckor lång våldtäkt i väntan på abort. Slå det du...

  • Anonym (Ka)
    Anonym (***)) skrev 2018-01-05 18:11:13 följande:
    Kom ihåg det du skriver här om du i framtiden tvingas abortera ett foster i v 18 pga fostret dött i din mage. Då är du nog inte så kall...
    Det är nog inte riktigt såna situationer TS menar.
  • Anonym (***))
    Anonym (Ka) skrev 2018-01-05 18:28:40 följande:
    Det är nog inte riktigt såna situationer TS menar.
    Jaså, hon pratar om aborter där man begraver/namnger fostret/barnet, och det gör man väl bara om man är långt gången?
Svar på tråden Är jag okänslig?