• Snoopyloop

    Köpa halva delen av föräldrars hus - tips?

    Jag och min man funderar på att köpa ett hus som idag ägs av hans separerade föräldrar. Tanken är att vi ska börja med att köpa ut hans mamma, som bor där idag, för att hon ska kunna köpa ett nytt boende. Vi har inte råd att köpa hela huset ännu så vi skulle köpa loss hans pappa om några år. Alla är ok med huvuddragen i det här förslaget och det är viktigt för både min man och hans föräldrar att huset stannar kvar i familjen. Vi är i ett tidigt idé-stadie och det är några detaljer som vi funderar över och som ni gärna får bidra med erfarenhet eller synpunkter på.

    - Kan det vara svårt att få lånelöfte för att vi bara köper halva huset? Vi har inte haft något möte med bank ännu.

    - Vi har tänkt låta två-tre mäklare värdera huset, för att säkerställa att vi köper till (halva) marknadspriset. Vi kommer alltså inte få "rabatt" utöver förmånen att bo själva i huset trots att vi bara äger halva. Vi tänker dock att det vore rimligt att betala hyra till min mans pappa fram till dess vi köper loss hans del. Vore det isf rimligt att en del av hyran ska räknas som avbetalning? Tycker ni att min mans bror behöver kompenseras på något sätt pga den här lösningen?

    - En annan sak vi diskuterat är att det kommer försvinna en hel del pengar i vinstskatt för svärföräldrarna. En lös tanke har varit att vi därför istället skulle kunna köpa en bostadsrätt till svärmor mot att vi får bo i huset dvs utan att äga någon del av huset alls. Vi tycker dock att det känns som en ännu sämre lösning än att köpa hennes del av huset - vi tänker att det skulle göra att alla förbättringar, renoveringar vi gör i princip kommer att missgynna oss om/när vi så småningom ska köpa huset. Att bo någonstans men dra sig för att renovera det känns inte bra. Är det någon som har erfarenhet av liknande? Hur har det gått för er? Finns det något annat sätt att mildra skattesmällen?

  • Svar på tråden Köpa halva delen av föräldrars hus - tips?
  • meicc

    Vi har ägt ett hus ihop med svärfar när vi köpte vårt första hus o inte hade råd att lösa det själva.

    Det var inga problem alls hos banken att få lån med det upplägget.

    När vi köpte ut svärfar sedan så hade vi upplägget att värdera huset och ge honom hälften av vad det var värt. Vi betalade ingen hyra under tiden eller liknande utan han fick sin del av värdeökningen istället. Nu var han generös och gav tillbaka väldigt mycket till oss för han hade råd med det och han tyckte vi höjt värdet med renoveringar osv.

  • Akira Öken

    Vänta tills ni har råd att köpa hela huset!

    Det fungerar säkert för en del, men jag tycker det låter som att de olika upplägg du presenterar samtliga innebär en mycket stor risk för missförstånd och konflikter.

    Om ni gör detta, är det mycket viktigt att ta kontakt med en jurist för att se till att samtliga delar i eer avtal blir juridiskt bindande.


Svar på tråden Köpa halva delen av föräldrars hus - tips?