• Kakan71k

    Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

    Min älskade Mamma dog 2013 i lunginflammation efter att ha varit svårt sjuk länge.

    Jag har skrivit flera trådar här om att hon antagligen dog i förtid av för mkt morfin.

    Hon andades mkt fort i flera timmar och jag fick panik o ringde på sköterskan som gav morfin o stesolid.Hjälpte pyttelite och jag trodde att hon ev behövde mer och ringde efter 30 min igen.

    Sköterskan sa hon skulle få lite till.

    Mamma dog två timmar efter andra injektionen.

    Nu skriver jag för att höra om det finns andra som råkat ut el gjort som jag.Dvs inte förstått hur farligt ?lite mer? morfin kan vara för en döende.

    Jag trodde jag hjälpte min Mamma:(

    Sen skulle jag gärna höra om det finns flera som varit med om den här snabba andningen hos sina döende anhöriga?

    Som hyperventilation, regelbunden flåsande snabb andning utan pauser, bröstkorg som ser ut som en blåsbälg o åker in och ut med varje andetag.

    Hur länge andades era anhöriga så? Dog dom i den andningen eller?

    Jag känner mig ensam att ha varit med om detta.

    Snälla skriv om ni har nåt liknande att dela!

  • Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?
  • hon mot strömmen

    Du har fått råd i din andra tråd om att du behöver få professionell hjälp med att bearbeta detta. Din mamma var sjuk och hennes kropp orkade inte längre. Du har inte orsakat din mammas död. Om du inte skaffar hjälp kommer du aldrig komma över din mammas död. Boka tid med läkare som går igenom din mammas journal med dig och förklarar allt. Men framför allt sök dig till rn psykolog och bearbeta allt detta för du kommer aldrig att komma över detta annars!

  • Anonym (Vanligt)

    Du måste sluta upp med att anklaga dig själv för att hon dog. Jag rekommenderar varmt att du tar kontakt med sjukvården och ber om att få hjälp med att bearbeta det som hände.

    Det är väldigt vanligt att svaga döende människor andas häftigt eftersom de har svårt att syresätta sig. Det hade inte slutat annorlunda om du hade struntat i att ge henne medicinen. Däremot hade hon då haft ont och fått lida istället för att få hjälp att slappna av när slutet var så nära. Kram <3

  • Kakan71k

    Tack kära ni, ja jag vet detta.Jag har börjat ta professionell hjälp.

    Men det hjälper i en helande-process att få kontakt med andra som gått igenom liknande, det var därför jag startade denna tråden nu.

    Men stort tack för era svar, jag har tagit det på allvar.

  • Anonym (Vanligt)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 11:41:28 följande:

    Tack kära ni, ja jag vet detta.Jag har börjat ta professionell hjälp.

    Men det hjälper i en helande-process att få kontakt med andra som gått igenom liknande, det var därför jag startade denna tråden nu.

    Men stort tack för era svar, jag har tagit det på allvar.


    Jag har suttit med vid en handfull tillfällen då nära och kära har gått bort. Andningen, hur jobbigt det var för dem och hur de kippade efter luft, var det mest otäcka med slutskedet. Jag tycker att du ska tänka positivt på att du kunde hjälpa din mamma ända in till slutet. Hon behövde inte ha ont och medicinen brukar även lindra ångesten. Men jag förstår att tankarna snurrar och att det kan vara svårt att tro att du verkligen gjorde rätt. Det gjorde du!
  • Kakan71k

    Tack Anonym(vanligt)! Folk pratar ofta om den kippande, agonala andningen precis innan de döende drar sitt sista andetag.

    Men jag upplever inte det som att min Mamma kippade efter luft.

    Andningen var snarare som en maskin, flåsande ca 50 andetag i minuten, regelbunden, inga pauser.

    I ca 9 tim.

  • Anonym (.)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 12:04:28 följande:

    Tack Anonym(vanligt)! Folk pratar ofta om den kippande, agonala andningen precis innan de döende drar sitt sista andetag.

    Men jag upplever inte det som att min Mamma kippade efter luft.

    Andningen var snarare som en maskin, flåsande ca 50 andetag i minuten, regelbunden, inga pauser.

    I ca 9 tim.


    Det var ju pga lunginflammationen. Om hon dog 2 timmar efter sprutan så hade morfinet absolut inget med det att göra. Det bryts snabbt ner av kroppen och efter ett par tummar har hon mycket låg dos kvar. Skulle morfinet varit orsaken skulle hon dött några minuter efter sprutan. Hennes andning var antagligen så för att lungorna inte alls fungerade pga sjukdomen och det fanns inget du kunde gjort annat än att lindra. Då är morfin bra att ge.
  • Anonym (Normalt)

    Har bevittnat åtskilliga människor ta sina sista andetag då jag arbetar inom vården.

    Snabb och ytlig andning är ett tecken på nedsatt cirkulation i organen. För vissa håller det på i etapper för andra i flera timmar. Snabb andning kan också bero på oro och ångest.

    Din mamma dog inte av morfinet. 

  • Carambolan

    När min farmor gick bort (hon drogs med en mängd sjukdomar bla kol, njursvikt, diabetes m.m) andades hon väldigt häftigt och liksom oroligt trots att hon låg med morfin och inte var vid medvetande. Jag besökte henne då sista gången vid 15-tiden och hon somnade in sent på kvällen samma dag.

Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?