• Äldre 6 Jan 18:17
    4037 visningar
    5 svar
    5
    4037

    Knapp på magen pga ätovilja hos 14 åring

    Finns det någon med erfarenhet av att få en peg/knapp inopererad på grund av matovilja? Min son är 14 år och har en högfungerande autism. Han äter mkt selektivt och för lite. Väger 33,5 kg och är 148 cm lång. Läkaren vill nu operera en knapp på magen så att han tillförsäkras den näring han behöver. Vi har provat allt annat och detta är den sista återstående lösningen som står till buds. Läkaren säger att vi inte kan vänta längre med ingreppet eftersom det är viktigt att han kommer i puberteten nu. Hittills har han nte visat tecken på pubertet, troligtvis pga undervikten. Han ska ev också få hormonbehandling samtidigt. Jag har sökt på nätet efter personliga erfarenheter av liknande men har inte hittat något. Är intresserad av att höra om det finns fler som är eller har varit i samma situation som vi? Finns det fler föräldrar med barn som pga ätovilja inte kommit i pubertet och vilken hjälp har ni fått? Någon som fått en knapp och hur har det i så fall fungerat?

    //sjukt orolig mamma

  • Svar på tråden Knapp på magen pga ätovilja hos 14 åring
  • Äldre 6 Jan 18:34
    #1
    +1

    Har en son som har peg. Han har också Autism och behövde knapp för att han drack så dåligt och hade förstoppning och laxerande medicin som han vägrade dricka. Peggen funkar jätte bra. Rekommenderar peg för din son. Inte bra om han inte får den näring som han behöver så fort som möjligt.

  • Äldre 6 Jan 19:25
    #2

    Ok! Vad skönt att höra att ni upplevt det positivt! Hur länge har er son haft peg? Hur gammal är han? Vad tycker han själv om att ha peg?

  • Äldre 6 Jan 21:05
    #3
    Rizzo skrev 2018-01-06 19:25:32 följande:

    Ok! Vad skönt att höra att ni upplevt det positivt! Hur länge har er son haft peg? Hur gammal är han? Vad tycker han själv om att ha peg?


    Han har haft peg 10år. Han är 22år. Han kan inte prata men han ser nöjd ut varje dag. Inte ont eller något. Han har också opererat magmunnen för att den var öppen och han kräktes jämt. Om han behöver kräkas nu så kan han inte den vanliga vägen för att den är mer sluten nu pga operationen så han får göra det via peggen. Öppnar den då bara. Men vi har valt att ha en kort slang i peggen. Tycker det är lättare. Vi ger näring via spruta i pegslangen.

    Vi hade en apparat tidigare som det var en slang kopplat till peggen när han skulle få näring men han mådde inte bra av den. Fick ont i magen. Kanske apparaten pumpade in näringen för sakta jag vet inte. Provade att höja hastigheten men det hjälpte inte. Då började vi ge med sprutor istället och det funkade.
  • Äldre 6 Jan 23:25
    #4
    +1

    Jag jobbar med barn med ärovilja, bland annat vid autism. Det är inte så vanligt att ungdomar med autism behöver knapp, men om undeviktennär så illa som du beskriver så finns allt att vinna.

    Inte bara kommer han att öka i vikt och komma i pubertet. Du kommer förmodligen också att märka att han blir piggare, gladare, orkar med sig själv och vardagen bättre. Många barn börjar också äta bättre eftersom undernäringen tar bort aptiten och den kan komma tillbaka med bättre näringsintag.

    Om knappen inte behövs senare kan den enkelt tas bort och bara ett litet ärr blir kvar.

  • Äldre 7 Jan 12:08
    #5

    Tack för svar. Känns som att jag kanske inte behöver vara så orolig för knappen ändå. Har ändå en oro för att knappen i förlängningen försvårar ätproblemen då han inte behöver äta vanlig mat längre om han inte vill. Men hoppas det kan ha en positiv effekt på aptiten som du säger. Har inte tänkt på att undernärdheten i sig sänker aptiten.

Svar på tråden Knapp på magen pga ätovilja hos 14 åring