• Äldre 6 Jan 20:06
    4197 visningar
    9 svar
    9
    4197

    Bröllopsbjudningar kan vara kostsamma!

    Ja...då var det dags igen då.

    Nu damp inbjudan ned till ytterligare ett bröllop utomlands. Misstolka mig rätt (eller fel), jag är tacksam, men att trycka in detta i en redan ansträngd budget med hus, landställe, renoveringar, amorteringar, räntor, barn (med allt vad det kostar) m.m. Så känns det nästan ouppnåelig! På detta skall en möhippa/ svensexa utomlands rymmas.

    Svensexa utomlands 8- 15 000kr

    Resa, boende, mat (7- dagar för bröllop i annat land) 10- 20 000kr

    .... kan man då verkligen förvänta sig en bröllopspresent?!!! (Jag vet svaret= nej(!)) Säg 800kr för en present i alla fall.... för vissa förstår inte bättre.

    Nu till min fråga som jag och min sambo ställer oss varje gång (4:e gången nu)

    Tycker ni som ?bjuder? på bröllop utomlands att det är rimligt att man skall lägga ned 10- 30 00kr på ?er dag??!! Jag är i alla fall gjord av varken pengar eller semesterdagar!

  • Svar på tråden Bröllopsbjudningar kan vara kostsamma!
  • Äldre 6 Jan 20:08
    #1

    Är det här personer som står väldigt nära er? Låter helt sjukt annars. Jag hade inte åkt om det inte var typ min syster eller nåt.

  • Äldre 6 Jan 20:14
    #2

    Fast man måste väl inte gå för att man blivit bjuden? Det är en inbjudan, inte ett kravbrev. Vill ni inte gå, skicka ett fint kort med lyckönskningar.

  • Äldre 6 Jan 20:32
    #3

    Tråkigt för er att ni blir bjudna på bröllop. Det måste vara hemskt traumatiskt. Jag blev bjuden till ett utlandsbröllop men tackade nej av ekonomiska skäl. Inget konstigt med det.

  • Äldre 6 Jan 20:38
    #4

    En inbjudan är inget tvång.

    Gläd dig över inbjudan och tacka nej

    Fint att dom tänkte på dig

  • Äldre 6 Jan 21:14
    #5

    Jag har varit på två bröllop utomlands, men då var den ena i brudparet från det landet. Vi passade på att semestra i landet samtidigt och hade två underbara resor. Hade det inte passar tidsmässigt eller ekonomiskt hade vi tackat nej.

    De som väljer att gifta sig utomlands måste ju ha förståelse för att en del kan ha svårare att komma. Och att avböja bröllopspresent känns som det enda rimliga! De allra flesta som väljer att komma står nog väldigt nära brudparet och/eller väljer att kombinera med en semesterresa.

  • Anonym (Alice­)
    Äldre 18 Jan 12:07
    #6

    Det är väl bara att tacka nej om ni inte kan åka? Som andra skriver är det ju inte krav att gå på någons bröllop bara för att man blir bjuden.

    Sen är det ju inte säkert att det är billigt att gå på bröllop bara för att någon gifter sig i Sverige. Sverige är ett långt land, och alla inbjudna bor säkert inte i staden där bröllopet hålls.

    Var glad för att brudparet tänkte på er!

  • Syster­Y
    Äldre 1 May 17:14
    #7

    Står det uttryckligen i inbjudan att det är ett krav att delta?

    En inbjudan är inget grav, utan ett sätt för brudparet (eller vem det nu är som skickar) att bjuda in personer tilö bröllopå och dylikt, och säga art set vore trevligt om ni ville komma. Men man är i sin fulla rätt att tacka nej, av valfri orsak.

  • Anonym (S)
    Äldre 1 May 17:19
    #8

    Smart av brudparet. Många kommer säkert inte ha råd eller vilja komma, men de behöver inte känna sig elaka genom att inte bjuda.

    Vi artighetsbjöd också folk som vi visste inte skulle ha råd att komma.

  • Syster­Y
    Äldre 1 May 17:23
    #9
    Anonym (S) skrev 2018-05-01 17:19:33 följande:

    Smart av brudparet. Många kommer säkert inte ha råd eller vilja komma, men de behöver inte känna sig elaka genom att inte bjuda.

    Vi artighetsbjöd också folk som vi visste inte skulle ha råd att komma.


    Vad hadd ni gjort om de ni "artighetsbjöd" faktiskt tackade ja och kom?
Svar på tråden Bröllopsbjudningar kan vara kostsamma!