• Äldre 6 Jan 21:49
    11397 visningar
    20 svar
    20
    11397

    Hur få ut 20 år gammal dom?

    Jag vill få ut en dom som är ca 20 år gammal. Jag vet ej vilken domstol som domen sattes i och vet därför inte hur jag ska gå tillväga. Jag har bara namn och födelsedata på den dömde, inte de fyra sista. I vilken ände börjar jag?

  • Svar på tråden Hur få ut 20 år gammal dom?
  • Äldre 7 Jan 10:18
    #1
    +1

    Börja med att ringa skatteverket och få reda på de sista 4 numren. Fråga även vart personen var bosatt för 20 år sedan. Ring därefter till tingsrätten i den staden som han bodde i och fråga efter domen.

  • Äldre 7 Jan 11:20
    #2

    Via merinfo / Ratsit så kan du få fram dom sista siffrorna, allt är offentliga uppgifter, men för att få ut en så gammal dom, så behöver du mest troligt veta vilken tingsrätt den föll i...

  • Äldre 8 Feb 08:28
    #3

    Okej, har fått tag i de fyra sista. Då ska jag alltså ringa skatteverket för att få reda på vart hen bodde vid den tiden?

  • Äldre 8 Feb 09:20
    #4
    crispnuggets skrev 2018-02-08 08:28:54 följande:
    Okej, har fått tag i de fyra sista. Då ska jag alltså ringa skatteverket för att få reda på vart hen bodde vid den tiden?
    Ja.
  • Äldre 12 Feb 14:57
    #5

    Fått svar från tings- och hovrätt att det inte räcker med personnummer för att få ut en såpass gammal dom. Jag behöver datum för fallande dom samt målsnummer. Hur i hela friden ska jag bära mig åt för att få tag i de uppgifterna?

  • Äldre 12 Feb 15:06
    #6
    crispnuggets skrev 2018-02-12 14:57:08 följande:

    Fått svar från tings- och hovrätt att det inte räcker med personnummer för att få ut en såpass gammal dom. Jag behöver datum för fallande dom samt målsnummer. Hur i hela friden ska jag bära mig åt för att få tag i de uppgifterna?


    Börja leta eller
    prata med någon som är involverad i domen.


  • Äldre 12 Feb 15:24
    #7

    Det går inte att prata med någon inblandad tyvärr. Men vart ska jag leta? Skulle infotorg fungera?

  • Äldre 12 Feb 15:31
    #8
    crispnuggets skrev 2018-02-12 15:24:16 följande:

    Det går inte att prata med någon inblandad tyvärr. Men vart ska jag leta? Skulle infotorg fungera?


    Nej - arkiven kopplade till domstolarna.  Troligtvis rör det sig om lådor och pärmar.
  • Äldre 12 Feb 15:38
    #9

    Åh herregud, det är omöjligt, bor 50 mil ifrån. Finns det inget annat sätt att hitta målnumret? Tycker ju att personnumret borde kunna kopplas dit...

  • Äldre 12 Feb 15:44
    #10

    En chansning - Kolla hos åklagaren

  • Äldre 13 Feb 11:05
    #11

    Om det gäller ett brott kanske du kan hitta datum med hjälp av tidningar. Målnummer är betydligt svårare. :-/


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 14 Feb 19:55
    #12

    Kerubmamman- tänker du fysiska tidningar? Kan man hitta gamla sådana på bibliotek eller vart letar man då?

    Fan att det skulle vara så svårt, det trodde jag inte :(

  • Äldre 14 Feb 20:48
    #13

    Ja, dels kan du via bibliotek läsa gamla tidningar på mikrofilm. Mer och mer digitaliseras vid kungliga biblioteket. En del dagstidningar har sina artiklar sökbara. Jag har hittat artiklar från ett fall 1992 på DN.se


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 14 Feb 20:57
    #14

    Eller bara ... släpp sargen - är ju för fan 20 år sedan!!!!!!

  • Äldre 14 Feb 21:00
    #15
    Kerubmamman skrev 2018-02-14 20:48:06 följande:

    Ja, dels kan du via bibliotek läsa gamla tidningar på mikrofilm. Mer och mer digitaliseras vid kungliga biblioteket. En del dagstidningar har sina artiklar sökbara. Jag har hittat artiklar från ett fall 1992 på DN.se


    Åh, tack för tipset!
  • Äldre 14 Feb 21:04
    #16
    Hobgoblin skrev 2018-02-14 20:57:08 följande:

    Eller bara ... släpp sargen - är ju för fan 20 år sedan!!!!!!


    Det är, som du säkert förstår om du tänker efter lite, ganska så komplext! Det är gällande en person i min närhet som dömdes för ett mycket grovt brott men som påstår sig blivit oskyldigt dömd. Nu vill jag veta vad som står i domen då det påverkar min familj på olika sätt.
  • Äldre 14 Feb 21:10
    #17

    Kan förstå det - men du kommer inte komma ett skit längre med det nu efter 20 år, det inser du väl själv eller hur???
    Lägg ner!! Ta inte upp tid och energi på detta mer!

  • Äldre 14 Feb 21:12
    #18

    Sen finns det oerhört duktiga grävare på ex Flashback underforum Kriminalhistoria och Försvunna personer. Där kan du säkert hitta tips, råd, hjälp, stöd.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 21 Feb 10:29
    #19

    Om jag mins rätt:

    Sökning i databaser hos tingsrätt är bara 5 år bakåt i tiden för brottmål
    och 9 år för tvistemål.
    Papperskopior sparas i 20 år i arkiv hos tingsrätt. Äldre än 20 år sparas i stadsarkiv eller motsvarande beroende på vart i landet det är. 

    Så har 20 år gått så kan det vara så att papperskopiorna ändå inte är kvar även om du lyckas hitta målnummer och datum.

  • Äldre 21 Feb 22:19
    #20

    Jaså, ja det är över 20 år. Borde nog kolla med stadsarkiv då istället och höra hur deras system ser ut.

Svar på tråden Hur få ut 20 år gammal dom?