• IAmPolly

    Akut hydrocefalus som 25 åring, frågor?

    Fick akut icke-kommunicerande hydrocefalus när jag var 25 år och jag hade tidigare varit frisk hela mitt liv. Det gick från en dag till en annan och lite mer än en vecka senare var jag tvungen att göra en akut hjärnoperation. Frågor på det?

  • Svar på tråden Akut hydrocefalus som 25 åring, frågor?
  • idetenklabordetvackra

    hej, jag fick akut hydrocefalus som 27åring

    var dålig länge oxh sökte hjälp men läkaren vifta bort det och sa åt mig att sluta stressa på jobbet.. till slut svimma jag & vsr okontaktbar länge hemma, en lördags eftermiddag..på måndagen fick jag en vpshunt inopererad.. lite nytt att ta in och lära sig hantera! hur går de för dig ? var det nyligen? jag har haft min i 6 år snart ????

  • Anonym (Jgzjgzjzg)

    Vet inte vad du talar om. Vad är det för något? Bör jag veta vad hydracefalus är?

  • IAmPolly
    idetenklabordetvackra skrev 2018-01-14 22:59:44 följande:

    hej, jag fick akut hydrocefalus som 27åring

    var dålig länge oxh sökte hjälp men läkaren vifta bort det och sa åt mig att sluta stressa på jobbet.. till slut svimma jag & vsr okontaktbar länge hemma, en lördags eftermiddag..på måndagen fick jag en vpshunt inopererad.. lite nytt att ta in och lära sig hantera! hur går de för dig ? var det nyligen? jag har haft min i 6 år snart ????


    Jag fick mina symptom från en dag till en annan och kollapsade samma dag som jag fick symptomen. På mig gjorde de en Ventrikulostomi: tyda.se/search/ventrikulostomi


    Opererades i september 2016 och har sedan dess inte haft större problem än att jag ofta och lättare blir trött, samt får huvudvärk.

  • IAmPolly
    Anonym (Jgzjgzjzg) skrev 2018-01-14 23:10:47 följande:

    Vet inte vad du talar om. Vad är det för något? Bör jag veta vad hydracefalus är?


    "Vid hydrocefalus finns det för mycket hjärnvätska i hjärnan. Detta kan bero på ökad produktion, täta kanaler eller ett reducerat upptag till blodkärlen. Därför kallas tillståndet ofta vattenskalle. När mängden hjärnvätska ökar kommer även trycket inne i skallen att öka. Det är det förhöjda trycket som orsakar de flesta symtomen vid hydrocefalus, och som utgör den största faran."
  • idetenklabordetvackra
    IAmPolly skrev 2018-01-15 14:03:25 följande:

    Jag fick mina symptom från en dag till en annan och kollapsade samma dag som jag fick symptomen. På mig gjorde de en Ventrikulostomi: tyda.se/search/ventrikulostomi

    Opererades i september 2016 och har sedan dess inte haft större problem än att jag ofta och lättare blir trött, samt får huvudvärk.


    oj då blev det väldigt plötsligt för dig ! men då gjorde en öppning på dig så du slapp ha shunt ? är dålig på olika typer av behandling av hc
  • IAmPolly
    idetenklabordetvackra skrev 2018-01-15 17:51:05 följande:
    oj då blev det väldigt plötsligt för dig ! men då gjorde en öppning på dig så du slapp ha shunt ? är dålig på olika typer av behandling av hc
    Ja, en typ av konstgjord gång som vätskan kan cirkulera genom. Men det finns risk att det växer igen och då får man operera på nytt.
  • Anonym (Kicki)
    Anonym (Jgzjgzjzg) skrev 2018-01-14 23:10:47 följande:

    Vet inte vad du talar om. Vad är det för något? Bör jag veta vad hydracefalus är?


    Annat namn är vattenskalle.

    Det finns vissa mediciner som kan orsaka detta tillstånd.
Svar på tråden Akut hydrocefalus som 25 åring, frågor?