• Äldre 7 Jan 09:02
    4107 visningar
    11 svar
    11
    4107

    SöS BB-hotell

    Är det någon som vet om man får bo på BB-hotellet (SöS) efter kejsarsnitt?

    Den enda info jag hittar är att om mamma och barn mår bra så går det bra, typ.

    Minns inte hur mkt vård/omsorg jag fick efter akutsnittet sist, då var vi inlagda på spec.BB.

    Denna gång ser de helst att det blir planerat snitt, och jag vill ju gärna bo på BB-hotellet så att även sonen får vara med oss så snart som möjligt efteråt.

  • Svar på tråden SöS BB-hotell
  • Äldre 7 Jan 13:27
    #1

    Ingen som vet eller har erfarenhet?

  • Anonym (bm)
    Äldre 8 Jan 05:54
    #2

    Nej, det kan man inte. Har varit bm-student där. Jag skulle föredra medicinsk BB, mycket mer personaltätt och nära till allt om det uppstår tex en akut blödning.

  • Anonym (Va)
    Äldre 8 Jan 06:38
    #3

    Varför skulle sonen inte kunna vara hos er, eller din man, direkt efter om ni inte ligger på patienthotell?

  • Anonym (bm)
    Äldre 8 Jan 21:43
    #4
    Anonym (Va) skrev 2018-01-08 06:38:44 följande:

    Varför skulle sonen inte kunna vara hos er, eller din man, direkt efter om ni inte ligger på patienthotell?


    Barnet följer ju med mamman överallt, men det är bara på hotellet man inte kan bo, varken mamma eller barn. Snitt är ju en operation som behöver mer tillsyn. 
  • Äldre 10 Jan 10:15
    #5
    Anonym (bm) skrev 2018-01-08 05:54:20 följande:

    Nej, det kan man inte. Har varit bm-student där. Jag skulle föredra medicinsk BB, mycket mer personaltätt och nära till allt om det uppstår tex en akut blödning.


    Misstänkte det, just för att man kanske behöver mer tillsyn efter snitt.

    Men visst är det så att mitt äldre barn (kommer då vara 1,5 år) inte får vara med oss på BB? Eller finns familjerum på "vanliga" BB?
  • Äldre 10 Jan 10:17
    #6
    Anonym (Va) skrev 2018-01-08 06:38:44 följande:

    Varför skulle sonen inte kunna vara hos er, eller din man, direkt efter om ni inte ligger på patienthotell?


    Jo men jag kommer ju att vara inlagd med den nyfödda i ett par dygn, men skulle gärna vilja ha min 1,5-åriga son med oss också. Har för mig att det enbart är på patienthotellet som hela familjen får vara med men är inte helt hundra.
  • Anonym (Va)
    Äldre 10 Jan 17:11
    #7
    Ped ansvar skrev 2018-01-10 10:15:42 följande:

    Misstänkte det, just för att man kanske behöver mer tillsyn efter snitt.

    Men visst är det så att mitt äldre barn (kommer då vara 1,5 år) inte får vara med oss på BB? Eller finns familjerum på "vanliga" BB?


    Har inte det äldre syskonet en pappa?
  • Äldre 10 Jan 20:25
    #8
    Anonym (Va) skrev 2018-01-10 17:11:18 följande:

    Har inte det äldre syskonet en pappa?


    Spelar väl ingen roll om han har en pappa? Man kan väl vilja vara nära sitt stora barn ändå?
  • Äldre 11 Jan 06:53
    #9
    Anonym (Va) skrev 2018-01-10 17:11:18 följande:

    Har inte det äldre syskonet en pappa?


    Men alltså, jag/vi (mamman och pappan i familjen) vill gärna vara samlade allihop så snart som möjligt efteråt. Därav min fråga om det ens är en möjlighet.
  • Äldre 11 Jan 07:10
    #10

    Jag kan tyvärr inte svara på hur det är på SÖS men på BB Stockholm var det ok att syskon sov över även om man inte blev flyttad till BB hotellet. Vi blev i alla fall erbjudna det när lillebror föddes för 4 veckor sedan, men kanske är olika på olika sjukhus.

  • Äldre 12 Jan 20:23
    #11
    Mia86a skrev 2018-01-11 07:10:43 följande:

    Jag kan tyvärr inte svara på hur det är på SÖS men på BB Stockholm var det ok att syskon sov över även om man inte blev flyttad till BB hotellet. Vi blev i alla fall erbjudna det när lillebror föddes för 4 veckor sedan, men kanske är olika på olika sjukhus.


    Åh, tack för svar!

    Då ska jag ha det i åtanke när jag pratar med SöS och barnmorskan, att kanske välja BB Stockholm istället. Mycket längre resväg men definitivt värt det om hela familjen får vara samlad ganska snart och redan på BB. Tänker att det kanske kan vara till fördel att hela familjen åker hem tillsammans snarare än att "möta upp" sonen hemma.

    Så jättetack för tipset!
Svar på tråden SöS BB-hotell