• Anonym (ts)

    Ni som jobbar/har barn på fritids

    Jag är lite nyfiken på en sak. Jag gick i mellanstadiet ca 2007-2009, då mobiler och sånt inte riktigt slagit igenom ännu. Vissa hade ju mobil, men man kunde inte göra nåt särskilt på dem förutom att spela upp ringsignaler typ. Detta resulterade i att vi roade oss med att leka t ex ''burken'', spela kula, bandy osv.  

    Jag undrar hur det ser ut på fritids/raster idag, i den åldersgruppen 9-11 år? Sitter barnen bara med mobilerna eller leker de fortfarande på samma sätt som vi gjorde? 

  • Svar på tråden Ni som jobbar/har barn på fritids
  • SupersurasunkSara

    På vårt fritids lägger alla sina mobiler i en särskild påse och så hämtas de när barnen går hem. Samma sak i skolan, alla mobiler samlas in och återfås vid skoldagens slut. 

    De leker en massa både ute och inne. Ute är tre länder mest populärt för tillfället om det inte finns snö, då är nästan alla i pulkabaken som finns på skolgården.  Inne är det mycket lego, måla/rita och spela spel. Alla har 2x15 min iPad tid i veckan som de kan nyttja. Ibland får de använda iPaden utöver det, om de tex ska söka efter något särskilt. 

  • Anonym (ts)

    Tack för svar, hoppas mobilförbud gäller på flera fritids. Så tråkigt om all lek skulle ersättas av att sitta med mobilen. 
    Vi fick ha mobil kommer jag ihåg, men som sagt var det inte direkt något som tog över då man inte kunde göra nåt speciellt på den. 

  • Mrs Green

    Så länge det var fritids (till och med trean) fick de aldrig ha mobiler i dotterns skola.
    På mellanstadiet, när det hette fritidsklubb, fick de ha mobiler ibland beroende på vad de använde dem till. De fick t.ex spela musik och ha disco, men inte använda mobilerna "enskilt". Och det var nog mest på vintern, när det inte var så kul att vara ute längre stunder. 

  • Mrs Green
    Mrs Green skrev 2018-01-07 16:23:42 följande:

    Så länge det var fritids (till och med trean) fick de aldrig ha mobiler i dotterns skola.
    På mellanstadiet, när det hette fritidsklubb, fick de ha mobiler ibland beroende på vad de använde dem till. De fick t.ex spela musik och ha disco, men inte använda mobilerna "enskilt". Och det var nog mest på vintern, när det inte var så kul att vara ute längre stunder. 


    Nu går hon i sexan i en ny skola och de har ju inte fritids, men mobilerna lämnas in när de kommer på morgonen och hämtas ut när de går hem. 
  • Anonym (fritidspedagog)

    Jag jobbar på fritids och vår skola har telefonförbud. Vissa elever kan ha fått tillstånd av läraren att ha med mobiltelefonen, t.ex. om de åker buss långt eller ska byta mellan mamma/pappavecka osv. Men då lämnar de in mobilen till läraren och hämtar ut den när de ska åka hem.

    Men på fritids får eleverna använda skolans ipads ibland. Fritids för mellanstadieeleverna har gjort mycket film på paddorna, ibland får de kolla på youtube, de har också använt musically men då endast på fritids egna privata konto osv. De yngre eleverna får endast använda spel-appar som vi pedagoger godkänner och laddar ner.

  • Linnis92
    Linnis92 skrev 2018-01-07 19:29:07 följande:

    Jobbar på fritids och vi har mobilförbud


    De lägger telefonen i en låda och återfår den vid hemgång.
  • Minfamilj

    Alla hade ju mobil runt -07 och första smartphonen kom samma år. Dock vet jag inte hur vanligt det var att 10-11 åringar hade. Det är nog vanligare nuförtiden men att säga att mobiler inte slagit igenom då är helt fel. Jag var den sista i mitt kompisgäng som skaffade mobil och det var -99..

    På min sons skola/fritids tror jag de får lägga dem i en låda, d.v.s. inte sitta med dem hur som helst.

  • Anonym (ts)
    Minfamilj skrev 2018-01-07 19:37:19 följande:

    Alla hade ju mobil runt -07 och första smartphonen kom samma år. Dock vet jag inte hur vanligt det var att 10-11 åringar hade. Det är nog vanligare nuförtiden men att säga att mobiler inte slagit igenom då är helt fel. Jag var den sista i mitt kompisgäng som skaffade mobil och det var -99..

    På min sons skola/fritids tror jag de får lägga dem i en låda, d.v.s. inte sitta med dem hur som helst.


    Menade i min åldersgrupp då (9-11 år) samt främst smartphones. Det var en i min klass som fick en smartphone i femman, och alla var helt fascinerade av pekskärmen osv. När jag var runt nio år så hade typ en tredjedel nån form av mobil. Antar att det är annorlunda nu.
Svar på tråden Ni som jobbar/har barn på fritids