• NathalieAndersson

    Återvända till Sverige utan bostad!?

    Hej! är ny här och vet inte om jag ställer frågan på rätt ställe.


    Jo, nu är det så att jag har bott utomlands i några år, Brasilien för att vara exakt. Där har jag pluggat och skaffat mig en kille och nu är jag gravid. Bebisen är beräknad till den 10 Januari 2018. Skrattande


    Jag vill flytta tillbaka till Sverige (velat i ett par år nu) men jag har ingenstans att bo. 


    Jag måste alltså bli klar med min utbildning, för att sen börja jobba, för att sedan spara pengar så att jag kan köpa/låna för att kunna bo någonstans. Min kille kan få uppehållstillstånd, men då måste han gå på SFI och sedan plugga och sedan jobba. Det tar ett tag... ska man bo på gatan under den tiden? Hur tar man sig till i en sådan situation? Jag har alltså precis sökt om uppehållstillstånd åt honom, det kanske tar ett år. Så jag skulle vilja flytta tillbaka till Sverige precis då när han har fått det. Men som sagt... vart ska man bo? hur ska man försörja sig om båda studerar? hjälp Rynkar på näsan... sorry om det blev lite rörigt Flört

  • Svar på tråden Återvända till Sverige utan bostad!?
  • Kjell2

    Studerar du borde du kunna få CSN. Du har ingen familj här där du kan mellanlanda?

  • Anonym (123))

    Pluggar man i Sverige får man ta CSN-lån. Ni får göra som andra studenter, bo hemma, bo i studentlägenhet eller skaffa något eget.

  • NathalieAndersson

    Bo hemma kan jag inte gör för mina föräldrar bor i Brasilien, har alltså ingenstans att vara. Ingen släkt som har rum ledigt Rynkar på näsan


    Jag skulle gärna vilja bo i Göteborgs området, bodde i Partille innan jag flyttade till Brasilien, men det spelar inte så står roll vart man bor. Dock inte mitt ute på landet då såklart haha


     


    ( vet inte om det är  här man svarar)

  • Kjell2

    Då du inte lär flytta i närtid får du göra en långsiktig plan. Söka utbildning, CSN och studentbostad, samla ihop en hög pengar. 

    Alternativ leta jobb och bostad på distans. Går ofta att fixa ett tillfälligt boende där du kan mellanlanda för att sen hitta något mer permanent.

  • NathalieAndersson

    mm, jag har ju drygt ett år på mig att flytta ifrån Brasilien. Där går det absolut inte att spara pengar, så jag kommer att komma till Sverige helt utan pengar. tyvärr


    för att få jobb måste jag gå ut gymnasiet. så jag kommer bara börja jobba efter ett par år i Sverige.

  • Kjell2
    NathalieAndersson skrev 2018-01-07 17:53:56 följande:

    mm, jag har ju drygt ett år på mig att flytta ifrån Brasilien. Där går det absolut inte att spara pengar, så jag kommer att komma till Sverige helt utan pengar. tyvärr


    för att få jobb måste jag gå ut gymnasiet. så jag kommer bara börja jobba efter ett par år i Sverige.


    Enklast blir nog ta studenten och flytta sen efter du kommit in på någon högskola och fått CSN plus studentrum.

    Ditt läge är inte helt lysande. Kanske bäst att stanna där du har nätverk till du kan försörja dig själv.
  • NathalieAndersson

    Men jag kan ju inte bo i Brasilien längre, man får inte bidrag här. Jag kan alltså inte försörja mig här, och gymnasiet som man går här räknas inte i sverige. så om jag går ut gymnasiet  i Brasilien så måste jag gå om när jag kommer till sverige. 


    Jag måste alltså flytta till Sverige så fort som möjligt (när min kille fått uppehållstillstånd)


    Min morsa är ju Brasilianska och flyttade till Sverige när jag föddes, hon var tvungen att plugga om allt igen i några år, sen utbilda sig till undersköterska och sen börja jobba, det tog låååång tid det.

  • Anonym (Ida)

    Du kanske kan läsa in gymnasiekompetens på distans från Brasilien?

  • Kjell2

    Dyker du upp i Sverige med barn och är svensk medborgare kan du säkert få någon form av bidrag och nödboende. Värre för pappan.

    Men som vuxen förväntas du ta hand om samt försörja dig och ditt barn.

Svar på tråden Återvända till Sverige utan bostad!?