• Äldre 7 Jan 19:01
    6569 visningar
    17 svar
    17
    6569

    Ersättning för ärr efter Gastric Bypass

    Jag läste precis en tråd på facebook om ersättning för ärr. En tjej hade fått ersättning för ärr på magen efter en titthålsoperation. Jag har gjort en gastric bypass för 7 år sen. Kan jag få ersättning för ärren från mitt försäkringsbolag?

  • Svar på tråden Ersättning för ärr efter Gastric Bypass
  • Anonym (Nej)
    Äldre 7 Jan 19:19
    #1

    Nej. En gastric bypass räknas som en elektiv, självvald operation och sådana ger inte försäkring ersättning för. Detsamma gäller andra skönhetsoperation (vilka gastric bypass räknas till).

  • Anonym (What)
    Äldre 7 Jan 19:51
    #2

    Det hoppas jag verkligen inte, för jag tror knappast du fick betala operationen själv?! Vi skattebetalare som stått för den som kostat hundratusentals kronor och nu vill du ha pengar för ett ärr?

  • Anonym (My)
    Äldre 7 Jan 20:01
    #3

    Så ni menar att man inte får nått för sitt ärr mellan brösten?

    Även ärr på bägge bena och det är inga små ärr vi pratar om.

  • Äldre 7 Jan 20:04
    #4

    Låter helt sjukt.

  • Anonym (My)
    Äldre 7 Jan 20:04
    #5

    Läste nu lite närmare att det var magsäck bypass.

    Nej du valde själv att gå med på detta skönhetsingrep eller vad man kallar det för.

    Tro de det var efter hjärtoperation (bypass)

  • Anonym (Manso­n)
    Äldre 7 Jan 21:45
    #6

    Du kan ju alltid testa. Det finns ju ingen mer än ditt försäkringsbolag som kan ge svar på frågan. Skulle du få ersättning är det ju inte skattemedel pengarna kommer ifrån utan pengar andra försäkringstagare betalat.

  • Anonym (What)
    Äldre 8 Jan 15:06
    #7

    Man gör väl inte en magoperation genom benen, så då måste du fått dom ärren på annat håll? Eller har du opererat bort överflödig hud? Isf tror jag inte heller det går att få ersättning.

  • Anonym (flaw)
    Äldre 8 Jan 15:12
    #8
    Anonym (What) skrev 2018-01-08 15:06:31 följande:

    Man gör väl inte en magoperation genom benen, så då måste du fått dom ärren på annat håll? Eller har du opererat bort överflödig hud? Isf tror jag inte heller det går att få ersättning.


    Benen?
  • Anonym (My)
    Äldre 8 Jan 21:29
    #9
    Anonym (flaw) skrev 2018-01-08 15:12:12 följande:

    Benen?


    Läste fel när jag skrev Tro de det var hjärtoperation och blev nyfiken om man kunde få för dom ärren jag har.

    Fatta efter att det var magsäcksoperation
  • Anonym (What)
    Äldre 12 Jan 13:15
    #10
    Anonym (flaw) skrev 2018-01-08 15:12:12 följande:

    Benen?


    Stod att hon hade även ärr på benen?
  • Anonym (My)
    Äldre 13 Jan 10:59
    #11
    Anonym (What) skrev 2018-01-12 13:15:07 följande:

    Stod att hon hade även ärr på benen?


    Nä det var jag som skrev. Läste för fort trodde det var hjärtoperation men det var magsäcksoperation.
  • Anonym (My)
    Äldre 13 Jan 12:20
    #13
    Skuggning skrev 2018-01-13 11:22:11 följande:

    Du råkar möjligtvis inte ha ADHD?


    Du råkar vara lite snabb att döma och tro.
  • Äldre 13 Jan 12:34
    #15

    Det lär du INTE FÅ!!

    Du gjorde operationen för att DU ville.. GRATIS.. för dej iaf.. Antar att du gått upp allt igen nu då..

  • Anonym (What)
    Äldre 13 Jan 17:03
    #15
    Anonym (My) skrev 2018-01-13 10:59:55 följande:

    Nä det var jag som skrev. Läste för fort trodde det var hjärtoperation men det var magsäcksoperation.


    Aha....
  • Äldre 13 Jan 17:20
    #16

    Till alla er som menar att gastric bypass är en skönhetsoperation: anledningen till att skattebetalarna står för den är naturligtvis att det är en operation som förbättrar hälsan. Vill ni hellre betala för operationer när knän eller hjärta skadats på grund av att personen förblivit överviktig? För personer med kraftig övervikt är gastric bypass den klart bästa vetenskapligt bevisade metoden att långsiktigt behålla normalvikt.

    För ts: tala med försäkringsbolaget, men risken är stor att det blir ett nej eftersom det är en frivillig operation.

  • Anonym (My)
    Äldre 14 Jan 10:38
    #17
    annabellelee skrev 2018-01-13 17:20:03 följande:

    Till alla er som menar att gastric bypass är en skönhetsoperation: anledningen till att skattebetalarna står för den är naturligtvis att det är en operation som förbättrar hälsan. Vill ni hellre betala för operationer när knän eller hjärta skadats på grund av att personen förblivit överviktig? För personer med kraftig övervikt är gastric bypass den klart bästa vetenskapligt bevisade metoden att långsiktigt behålla normalvikt.

    För ts: tala med försäkringsbolaget, men risken är stor att det blir ett nej eftersom det är en frivillig operation.


    Man behöver inte vara överviktig för att få problem med knän eller hjärta finns andra orsaker bakom allt.

    långt att komma 7 år efter om jag mins rätt har man 3 år på sig. När man söker för ärr måste det även ha gått ett år innan man söker .

    Och många som är överviktiga kan ändra sina matvanor genom rätt tänk, bra mat och motion under lång sikt.

    De flesta sätter upp för höga krav på sig själva istället för att ta lite i taget.

    Sen vill folk se resultat direkt och väljer oftast lätta utvägen som magsäcksoperation.

    Jag skulle aldrig tillåta att någon plåga min kropp när det finns en bättre väg att välja.

    Är aldrig bra med ett ingrepp om man inte måste som att byta klaff. Det finns inget annat sätt än operation.

    Alla tycker och tänker vi olika.
Svar på tråden Ersättning för ärr efter Gastric Bypass