• Anonym (Kaffedraken)

    Skötbädd i tyg. Ofräscht?

    Hej!

    Skötbädd står på inköpslistan. Eftersom detta är vårt första barn så är vissa saker inte helt självklara för oss. Till exempel hur mycket "klet" skötbädden utsätts för. :)

    Jag har hittills läst att många tycker att det fungerar bra med en skötbädd i tyg men detta följs ofta av "jag lägger bara på det där skyddet och handduk och papperslappar så håller sen sig fräsch". Det känns väldigt omständigt att hålla på så och dessutom lär det väl bli väldigt mycket onödigt skräp och tvätt? Eller hur upplever ni det?

    För mig känns det bra att isf ha en skötbädd med plastöverdrag, men eftersom dessa verkar halvt omöjliga att hitta så undrar jag hur dessa skötbäddar med "avtorkningsbart" tyg är. Går det verkligen att bara torka av bajs från dessa och att kiss inte tränger igenom? För oss är det inte ett alternativ att tvätta hela skötbädden eftersom vi bara har en luftavfuktare för att torka tvätt här.

    Berätta gärna hur ni gör och kom med tips.

    Mvh

  • Svar på tråden Skötbädd i tyg. Ofräscht?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har skötbordsunderlägg i plastat papper på

    Som man slänger när de blivit smutsiga. (Köps där man köper blöjor, våtservetter mm). Vet många som bara haft frottéhandduk på men det håller ju inte för kiss förstås. Något måste ni givetvis ha på bädden annars lär det komma bajs på den och bli riktigt ofräscht.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Trippelmamma76 skrev 2018-01-07 23:22:02 följande:

    Har skötbordsunderlägg i plastat papper på

    Som man slänger när de blivit smutsiga. (Köps där man köper blöjor, våtservetter mm). Vet många som bara haft frottéhandduk på men det håller ju inte för kiss förstås. Något måste ni givetvis ha på bädden annars lär det komma bajs på den och bli riktigt ofräscht.


    Tack för tipset. Engångsskydd, eller vad man nu kan kalla dem, är absolut ett alternativ. Men blir det inte till att byta ut dessa minst en gång per dag? Därmed en hel del skräp i längden? Missförstå mig rätt, jag förstår att man inte kan undvika skräp och tvätt. :) Däremot vill jag gärna minska på det, om det ens är möjligt.

    Jag försökte få ett svar ur killen i bebisaffären om hur det egentligen är med dessa avtorkningsbara tygbäddarna men han slingrade sig mest och pekade på en uppblåsbar i plast. Tänk att detta ska visa sig vara mer av ett huvudbry än att hitta rätt vagn. :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en skötbädd i plast med uppblåsbara sidor. På denna lägger jag en handduk. När handduken blir smutsig tar jag bort den och lägger dit en ny. Med en bebis blir det ändå en massa tvätt så lite extra handdukar gör varken till eller från.

    Har du tänkt använda engångsblöjor? I så fall blir det en massa skräp och engångsunderlägg ökar inte på skräpmängden nämnvärt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ikeas uppblåsbara med tyg överdrag som kan tvättas har funkat super för oss.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har också kört skötbord med ?plastmadrass? och sen handduk på. Känns mycket fräschare med något man enkelt och smidigt kan slänga i tvättmaskinen. Det blir både bajs och kiss och salvor och annat klet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ska man ha en i tyg kan man ju lika gärna byta blöja på en handduk eller på sängen. Poängen är ju att man ska slippa en massa extra tvätt, trodde i alla fall jag. Vi hade en vanlig i plast från ikea. Blev den smutsig så torkades den av eller spolades ren i duschen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har typ en sån här:

    www.babyland.se/ratt-start-skotbadd-mumin-cappuchino_18070&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner&ref=pricerunner

    Den går lätt att torka av, men vi brukar ha ett frotté-överdrag ändå för den känns lite kall att ligga på för ungarna annars. När barnen var nyfödda fick vi tvätta frottén kanske 2ggr/vecka. Nu när de är 1 och 2 så blir det typ en gång varannan vecka, när det har spillts för mycket puder på typ. Sedan blir det iofs sällan byten på skötbädden nu när de är så stora...

    Hos mina föräldrar har vi en sån där uppblåsbar från IKEA. Funkar bra det med.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi hade en sån i tyg med sonen och aldrig igen! Jättesvårt att få på tyget igen efter tvätt bland annat. Inför nästa som kommer i juni tänker jag köpa en plastad skötbädd som verkar riktigt bra, av märket Julius zöllner. Det enda jag hittat som verkar ha plastöverdrag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi köpte en jättebra skötdyna på gekås. Jättesöt och praktisk. Behövde ej blåsas upp, utan var mer som en dyna, plastyta. Vi la på en frottéhandduk för att det inte skulle bli så kallt för pluttan :)

Svar på tråden Skötbädd i tyg. Ofräscht?