• Diaman­ten91
    Äldre 7 Jan 23:38
    6596 visningar
    11 svar
    11
    6596

    Tjafs om förskola!

    Hej

    Blev en hysterisk tjafs idag.

    Har barn på snart 5 år och en nyfödd 3 månader.

    Det äldre barnet har gått på förskola lite olika tider innan jag va gravid ,eftersom ja inte hade ett riktigt schema utan var timvik.

    Sen kom syskonet nu i höstas och sen dess har stora barnet varit hemma på heltid alltså hemma varje dag i 3-3,5mänad.

    Jag ville helst så eftersom i början var det jobbigt innan man "kommit igång igen efter förlossning och allt".

    Men tänkte nu efter julledigt börja på 20-tim,9-14 mån-Tors.

    Pappan och jag var överens ,men idag exploderade.

    Började med disskution om att jag tycker synd om stor barnet som är ensam hemma med mej och vi känner inga småbarn ,så vi träffar aldrig några barn på fritiden och jag könner att barnet måste nu ut och vara lite social då ja inte har tid är jämt med den lilla ,fixa ersättning ,byta blöja ,diska,fixa mat.. känns som 5åringen får klara sig själv stackarn.

    då sprack det ,"varför ska vi betala när du är ändå hemma Bla Bla Bla... om barnet ska ändå gå får det bli 15 timmar som är gratis.

    Nej sa jag eftersom det är varje dag Mån-fred 8-11 det är alltså tre timmar per dag blir väldigt hattigt jag bor ca 2 km därifrån och med en 5åring som ska promenera bredvid och en nyfödd där den ibland inte vill ligga i vagn ,dessutom måste man gå vid halv 8 ut för att hinna vara till 8 på förskolan ,och då är det kolsvart ute så tidigt.

    Så jag sa att jag vill 9-14 då är det ljusare ute.

    Sen börja han vara elak varlfr kasta pengar på förskola ,du är bara lat du vill inte gå upp tidigare ,det är inte så mörkt ute,du vill bara lämna barnet kl 9 för att den ska vara där längre och du ska lata dig hemma och sova.

    Okej sa ja ,då ska ja aldrig mer diska ,fixa tvätten ,laga mat ... jag kan inte stressa mej med allt sånt ,en bebis och dessutom ha dåligt samvete att ja inte har tid med 5 åringen som inte behöver straffas för att vi skaffat barn.

    Någon som känner igen ?hur fan duger man egentligen

    Man skulle ju njuta av att va hemma ett år med bebis och inte stressa sig i onödan när den där idioten ändå inte ser något ,han kommer ju hem med lagad mat ,inget skitigt disk ...men ändå är han elak och tycker ja vill lata mig och lämna barn längre dagar

  • Svar på tråden Tjafs om förskola!
  • Äldre 8 Jan 00:18
    #1
    +2

    Låter som att det är dags för pappa att vara hemma ett tag. Efter det kommer han inte vara lika självgod.

  • Äldre 8 Jan 10:41
    #2

    Snälla du, jag är man, 43 år och tvåbarnsfar (5 och 8 år). Vissa män är bortskämda och har haft det "för enkelt". Byt liv med honom, börja jobba, så kan han vara hemma och göra allt. Eller bit ifrån. Dina önskningar låter helt rimliga. Våga stå på dig.

    /Jesper

  • Äldre 8 Jan 11:00
    #3
    +1

    Även om jag varmt förespråkar om att låta barnen vara hemma med en förälder när de är fl med småsyskon så blir det lite fel här.

    I höst börjar förskoleklassen som är obligatorisk då tycker jag inte att man ska riskera att barnet måste börja i ny grupp i nytt område. Trivs barnet i gruppen hen känner så är DET det bästa för barnet.
    Att slippa byta inför det som blir obligatoriskt i höst. Det blir tillräckligt många förändringar ändå.
    Vet pappan om att förskoleklassen är obligatoriskt?

  • Äldre 8 Jan 11:26
    #4

    Dags för pappa att vara hemma hör jag.
    Säg åt honom att du känner att du inte klarar av att ge femåringen det sociala samspel med jämnåriga som h*n behöver, men eftersom pappan uppenbarligen kan göra det så får han vara hemma i stället. Problemet löst!

    Pappan är en snål idiot och det kommer att gå ut över det större barnet

  • Äldre 24 Apr 00:03
    #5

    Hamnade här då jag trodde det handlade om tjafs med själva förskolan.

    Vad ni har bra förskola som tillåter att barnet är där.

    I min kommun existerar inte allmän förskola ens!

    Jo för dem som är helt öppet arbetslösa eller föräldralediga.

    Visserligen är du föräldraledig.

    Men tänk vad bra att du får ha barnen där mer än det allmänna tiden.

    När det din man som tjafsar låt honom testa att vara hemma och kräv av honom allt vad han nu kräver av dig. Se hur länge han klarar av det!!!

  • Äldre 25 Apr 11:53
    #6
    kisumisu skrev 2018-04-24 00:03:14 följande:

    Hamnade här då jag trodde det handlade om tjafs med själva förskolan.

    Vad ni har bra förskola som tillåter att barnet är där.

    I min kommun existerar inte allmän förskola ens!

    Jo för dem som är helt öppet arbetslösa eller föräldralediga.

    Visserligen är du föräldraledig.

    Men tänk vad bra att du får ha barnen där mer än det allmänna tiden.

    När det din man som tjafsar låt honom testa att vara hemma och kräv av honom allt vad han nu kräver av dig. Se hur länge han klarar av det!!!


    Allmän förskola (med minimum 15 timmar/v ) är lagstadgat så det finns visst, om du bor i Sverige då förstås.
  • Äldre 29 Apr 10:10
    #7
    legomum skrev 2018-04-25 11:53:37 följande:

    Allmän förskola (med minimum 15 timmar/v ) är lagstadgat så det finns visst, om du bor i Sverige då förstås.


    Vet du hur man går vidare med det här?

    Jag bor i Haparanda kommun.

    Förskola säger att det gäller inte dem som jobbar oregelbundna arbetstider.

    Hur räknas 15h vecka, är det all tid?

    På min förskola säger dom att det är en viss tid den där "pedagogiska tiden", då räknas väl den tiden 15h?

    Varit i kontakt med "chefen" rektorn som säger samma sak.

    Den som är över rektorn vägrar ens svara på mina brev....
  • Äldre 29 Apr 11:45
    #8

    Olika kommuner har olika antal timmar som erbjuds. Det vanligste är de "15 timmarna" som är gratis men tex stockholms kommun har att du kan ha barnet där upp till heltid (mao 40-60 timmar i veckan).

    Alla kommuner är skyldiga att erbjuda ALLA barn fr de fyller tre år förskola (de 15 timmarna)

    Arbetar du oregelbundna tider så har de fortfarande skyldighet att erbjuda.

    Hur timmarna läggs upp under veckan kan se lite olika ut ibland tre timmar om dagen 9-12 m-fr. Andra förskolor kan anpassa och komprimera tiden till tre dagar 9-14. Men det bestämmer förskolan själv hur de gör. (Den pedagogiska tiden innebär då de har schemalagda aktiviteter i gruppen och den brukar vara fm).

    De får inte neka dig en plats.

    Ta kontakt med skolinspektionen och berätta vad som sker, gör en anmälan.

    De kommer gå vidare med detta då det faktiskt är lagstadgat och ingen "men jag tycker och tolkar det så här".

    Lycka till och ring dem imorgon.

    Berätta gärna hur det går

  • Äldre 29 Apr 14:57
    #9

    Se nedan lagrum för erbjudande av förskola, observera att det inte gäller kvällar och helger. Om du jobbar nätter kan du ha barnen på förskolan på dagtid, men behöver du tex nattis är det inte gratis.
    Från skollagen 8 kap Förskola


    Erbjudande av förskola

    3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).


    4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.


    5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.


    6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.


    7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.

  • GGN
    Äldre 29 Apr 15:22
    #10

    Öppna förskolan..?

  • Äldre 29 Apr 15:46
    #11
    kisumisu skrev 2018-04-29 10:10:05 följande:

    Vet du hur man går vidare med det här?

    Jag bor i Haparanda kommun.

    Förskola säger att det gäller inte dem som jobbar oregelbundna arbetstider.

    Hur räknas 15h vecka, är det all tid?

    På min förskola säger dom att det är en viss tid den där "pedagogiska tiden", då räknas väl den tiden 15h?

    Varit i kontakt med "chefen" rektorn som säger samma sak.

    Den som är över rektorn vägrar ens svara på mina brev....


    Alla barn har, från höstterminen det år de fyller tre år, lagstadgad rätt till minst 15 timmars vistelsetid på förskolan. Vissa kommuner erbjuder mer. Barn som är yngre än tre år har rätt till minst 15 timmar om vårdnadshavare är arbetssökande eller föräldraledig med småsyskon.

    Om du har oregelbundna arbetstider som understiger 15 timmar och ditt barn är över tre år har du rätt att fylla på vistelsetiden så det sammanlagt blir 15 timmar inklusive arbetstid. Fyller ditt barn tre år detta året har du rätt till detta från och med höstterminen i år. Är ditt barn yngre har du inte rätt till utökad tid om inte din kommun valt att erbjuda det.
Svar på tråden Tjafs om förskola!