• bussler

    Vem ska vara uppe på natten?

    Jag, Pappan till barnet som jobbar eller mamman som är hemma hela tiden, barnet fyller 1 månad gammal imorgon

    Inatt va jag upp mellan 03:00-06:30, skulle gå upp kl 07:15, men lyckades försova mig till kl 07:37...Så kom lite sent till jobbet

    Men är det meningen eller är det normalt att pappan som oftast arbetar ska behöva sitta uppe på natten? när ska jag kunna sova?

  • Svar på tråden Vem ska vara uppe på natten?
  • Anonym (kommunicera)

    Ni får fördela. Det kan vara så att hon får ta nattvak när du ska jobba nästa dag och du kan få ta lite nattvak när du inte ska upp nästa dag. Varje familj får ju lösa det som det blir bäst, man kan inte säga att det finns en regel som fungerar för alla. 
    Även om hon är föräldraledig behöver även hon sova så 7 av 7 tycker jag inte hon ska behöva ta, men du måste också orka arbeta. 
    Så länge du inte anser att kvinnan ska ta allt kring barnet bara för att hon är mamman, så kan ni säkert komma överens. 

  • Anonym (mamma)

    Man får väl turas om? Den som är hemma med barnet behöver också sova och det är inte alla som kan/har möjligheten att sova på dagen.Jag och min man tog varannan natt.

  • Anonym (beror ju på)

    Finns ju inget enkelt rätt svar här. Beror ju på en massa olika saker. Generellt hjälps man åt. Jag antar att ni båda ville ha barnet. Hur sover barnet på dagen? Min första kunde bara sova om vagnen rullade utomhus så jag fick aldrig sova ikapp lite på dagarna. Han skrek konstant, kolik eller ngt, så jag gick och gick med han i famnen typ all dagtid. Så då var maken tvungen att hjälpa till på nätterna ibland. Men han tog de tidigare passen så att han hann sova några timmar i sträck innan han skulle upp.

    Sover er bebis flera timmar på dagen så kanske din sambo borde kunna ta fler timmar på nätterna och att ni delar på helgen.

  • Fia 28

    Jag (mamman) har tagit nätterna medan pappan jobbat (har då fått sova ikapp lite på helgerna). Nu är pappan pappaledig och jag gått tillbaks till jobbet, så nu är det han som får sköta nätterna. 

  • Anonym (Nja)

    För oss var det självklart att jag som var föräldraledig tog nätterna. Men våra barn har sovit väldigt bra, vaknat kanske 2 gånger per natt, fått en flaska och somnat om direkt. Min man tog en natt varannan helg så jag fick sova helt ostört.

    Min kompis hade en bebis som skrek dygnet runt, hon var psykiskt helt utmattad och behövde sin mans hjälp, även om han arbetade. Dom tog varannan natt.

    Ett annat par delade det så att den som var föräldraledig tog vardagar och sen tog dom varannan helg.

    Man får göra på det sättet som passar just er. Men det låter ju fel om du som arbetar ska ta varje natt.

  • Anonym (beror ju på)

    Dessutom är det intressant att se många förutsätter att det är som semester att gå hemma med en liten bebis och att man mer eller mindre vilar.

  • Topcom

    Hos oss var fest självklart att jag tog barnet fullt när jag var föräldraledig och han när han var föräldraledig.

  • lövet2

    Så länge jag helammade, så tog jag nätterna och fick i stället ta en extra tupplur när pappan kommit från jobbet. När jag gick över till att delamma, så tog jag nätterna under veckan och pappan tog halva nätterna på helgen.

  • Rosa Fluff

    Att vara hemma med barn är ofta ingen dans på rosor som många verkar tro. Sen kan ju det självklart variera.

    Vi tar varannan natt och gjort sedan vår minsta föddes för 2,5 år sedan. Nu jobbar vi båda men uppdelningen var likadan när jag gick hemma. Aldrig att jag tar varje natt bara för att jag är föräldraledig. Fine om jag ammar men inte annars.

    Det är ditt barn med så va en man, suck it up och hjälp till..

Svar på tråden Vem ska vara uppe på natten?