Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

    Kiropraktik = Kvacksalveri?

    Bronson skrev 2018-01-08 11:01:37 följande:

    Har under hösten fått ont i ryggen orsakat av träning. När det nu inte gått över av sig själv börjar jag fundera på att uppsöka någon form av behandling. Läser på lite om fysioterapi, kiropraktik och naprapati och då sett att de två senare anses tillhöra s.k. alternativmedicin. Detta gör mig mycket skeptisk.

    Har någon här någon erfarenhet och tips? Smärtan sitter i ländryggen och är som värst på morgonen när jag legat still hela natten.

    Tack på förhand.Hjärta


    När jag av desperation uppsökte en massör fick jag en behandling som inbegrep massage och ryggknäckning. Det gjorde ont och ärligt talat var jag rätt tveksam när massören skulle knäcka till ryggen men det tycktes fungera. Jag tror att hemligheten ligger i att (ha turen att) välja rätt person. Vad de sedan kallar sig är av mindre vikt.
  • nattuw
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-01-13 20:19:16 följande:

    Har själv haft problem med rygg, nacke och axel. Vad som har hjälpt mig är mycket träning. Inte "gym träning" d,  utan att använda kroppsvikten. Ofta när något brister så är det p ga att man är otränad någonstans. Viktigt att träna upp båda kroppshalvorna och mycket stretchning och rörelser.


    Jag har också god erfarenheter av träning. Dock sköter jag den i huvudsak på ett gym. Fast då med lite lättare vikter och annat fokus än de som går dit för att bygga en stor biceps. Det tillsamman med att jag lagt in vardagsträning där jag går omvägar istället för genvägar och använder ett kvastskaft för rörlighetsträning har gjort att ryggen mår mycket bättre.
Svar på tråden Kiropraktik = Kvacksalveri?