• script

    CSN

    Jag har haft problem med att få in pengar från csn då jag är skriven hos min mamma men sedan flera år tillbaka bott heltid hos min pappa. Min mamma går inte heller med på att skriva på några papper m.m. för att förlora pengarna hon får för mig av csn. Jag undrar därför vilka jag ska ta kontakt med då jag är i stort behov av pengarna. Är just nu 17 år och kan inte ändra det själv genom banken.

  • Svar på tråden CSN
  • CitronTulo

    Så länge du inte har fyllt 18 så tillfaller ju, som du säkert vet, ditt studiebidrag din eller dina vårdnadshavare. Så det du kan göra är väl att skriva dig hos din pappa (vilket är helt rätt eftersom det verkar vara där du bor?). Om du inte alls bor hos din mamma så har ju inte hon några omkostnader för dig antar jag? Och då finns det ju ingen anledning till att hon får ditt studiebidrag.
    Prata med din pappa om detta! Dock behöver nog din mamma godkänna att du gör en adressändring om dina föräldrar har gemensam vårdnad. När du fyller 18 så får du pengarna insatta på ditt eget konto!

  • script

    Precis, undrar därför om det finns något sätt att skriva mig hos min pappa utan min mammas underskrift då det inte verkar vara något hon går med på frivilligt i nuläget.

  • CitronTulo

    Om jag var ni så skulle jag skriva ett brev och skicka med ansökan och förklara hur det ser ut! Du är ju 17 år så det du själv intygar bör ju väga ganska tungt tycker jag om du och pappa intygar ihop att det är hos honom du bor på riktigt!

  • äldreochklokare
    script skrev 2018-01-08 16:04:22 följande:

    Precis, undrar därför om det finns något sätt att skriva mig hos min pappa utan min mammas underskrift då det inte verkar vara något hon går med på frivilligt i nuläget.


    Eftersom du bott hos din pappa i flera år ska det bara informeras till skatteverket att det är där du har din dygnsvila. Man ska vara skriven där man bor helt enkelt. Det är eget din mamma har någon talan i över huvud taget. 
  • äldreochklokare

    Din pappa gör en adressändring på dig. Du är över 16 år så du får tom skriva under på adressändringsblanketten själv. Det som sker då är att skatteverket tar reda på var du bott sista tiden. Din mamma kan inte säga du bott hos henne om du inte gjort det på så lång tid, det måste väl andra i så fall kunna intyga. 

    Din mamma ska betala underhåll för dig om du bor hela tiden hos din pappa. Säg åt din pappa att kontakta FK också och kolla det här med dem. 

Svar på tråden CSN