• JimmiTörnqvist

    Spel för barnen..

    Hejsan jag heter Jimmi Törnqvist och går på Wikjmanska teknik-programmet.
    Jag håller på med ett gymnasium-arbetet som handlar om "Åldersgräns inom datorn och tv-spel". Och skulle uppskatta om ni medlemmar i familjeliv kunde hjälpa mig med min undersökning inom området barn och spel. 

    Denna generation så är det många barn och ungdomar som spelar spel som inte är anpassade för deras åldrar, om det är ett spel som är från 12+ 16+ eller 18+. Så vill jag ta reda på om ni föräldrarna tycker att det spelar någon roll om ert barn sitter och spelar spel som inte är rekommenderar för deras åldrar. Populära spel som barn spelar denna generation är "GTA V" och"Call of duty". Båda 18+.

    Så jag skulle uppskatta föräldrar med barn om ni kunde hjälpa mig med att besvara några frågor, som handlar om barn och spel. 

    Berätta gärna hur gamla era barn är, så jag kan får en uppskattning om det är mer ok för en 16 åring att spela GTA än det är för en 10 åring. 
    Frågor


    Låter ni era barn spela spel?
    (Nej) varför?
    (Ja) vad för spel får ert barn spela?
    Spelar Åldersgränsen roll? 
    Hur länge låter ni ert barn sitta och spela? 
    Tror ni det påverkar barnen på ett negativt sätt om dem spelar spel som inte är rekommenderar för deras ålder?

    Tack så hemsk mycket ni som kunde besvara frågorna Oskyldig

    Självklart så finns det en mycket djupare diskussion om spel och barn, Men med min undersökning så vill jag först och främst få en statistik om hur många föräldrar låter sina barn spela för spel, och vad för spel. Om ni är nyfikna på att ta reda på mer om åldersgräns inom spel och om ert barn bör spela spel över deras rekommenderande ålder kan ni kolla här.

    Länkar: 

    www.raddabarnen.ax/vad-gor-vi/barnens-internet/digitalt-spelande/aldersgranser-pa-spel

    spellararen.wordpress.com/2013/09/18/4-anledningar-till-varfor-ditt-barn-inte-ska-spela-gta-v/

    www.pegi.info/sv/index/id/453/
  • Svar på tråden Spel för barnen..
  • Carambolan

    Mina barn är 10, 7 och 4.

    Låter ni era barn spela spel?

    Ja

    (Ja) vad för spel får ert barn spela?

    De spelar allt möjligt, både konsol-, dator- och ipadspel. Just nu är det mest Mario Odyssey, Splatoon 2, Minecraft och Lego Worlds som gäller hemma hos oss.

    Spelar Åldersgränsen roll?

    Ja, det spelar roll. Vi har många vuxenspel hemma (både jag och min man spelar) men de spelar vi när barnen sover. Spelar vi så att de ser blir de förstås nyfikna och vill prova och då är det svårare att säga emot. Däremot tillämpar vi väl en form av bioliknande ?i vuxens sällskap...?-regel på många spel. Vi spelar redan från start mycket tillsammans med barnen så det underlättar och gör det naturligt att spela ihop. Jag och tioåringen har till exempel nyligen kört Skyrim ihop (solospel, så en spelar och den andra sitter bredvid och umgås) trots att det är från 18 år.

    Hur länge låter ni ert barn sitta och spela?

    Beror helt på. Vi har inga fasta regler. Hade det inte varit för att jag måste ta hand om barnen hade jag ju själv gärna dygnat med vissa nya spel, så det unnar jag dem absolut ibland Så länge de inte försummar hälsa, skola, vänner och andra intressen.

    Tror ni det påverkar barnen på ett negativt sätt om dem spelar spel som inte är rekommenderar för deras ålder?

    Ja, absolut.

Svar på tråden Spel för barnen..