• Äldre 8 Jan 17:00
    2761 visningar
    2 svar
    +1
    2
    2761

    SGI?

    Jag förstår ingenting när det gäller hur SGI baseras. Är gravid och är planerat BF augusti. Kommer börja arbeta på måndag 15/1 efter 3,5 års studier. Innan jag började plugga arbetade jag i 3 år på samma arbetsplats. Är det så att jag måste arbeta sex månader från och med 15/1 ? eller kan man räkna in de tidigare arbetslivsåren?? TACKSAM för svar från någon som har erfarenhet av detta :)

  • Svar på tråden SGI?
  • Äldre 8 Jan 17:48
    #1
  • Äldre 8 Jan 17:50
    #2

    från fk:

    Rätt till en SGI


    Du kan ha rätt till en SGI om du någon gång tidigare har haft inkomster från arbete. För att ha rätt till en SGI, från ett arbete som du hade innan du började studera, ska du ha:


    tjänat minst 10 900 kronor under ett år, arbetat i minst sex månader i en följd, eller ha haft perioder av arbete som återkommit varje år, skyddat den SGI:n när du slutade arbeta. Se nedan hur du kan ha skyddat din SGI. Du måste ha skyddat din tidigare SGI

    Din SGI ligger till grund för hur mycket pengar du kan få om du till exempel blir sjuk eller ska vara föräldraledig. Du kan till exempel ha skyddat din SGI om du gjort något av det här:


    studerat med studiestöd från CSN. varit sjukskriven och fått sjukpenning. anmält dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen inom tre månader från att du blev arbetslös. varit föräldraledig och fått föräldrapenning varit ledig från din anställning för att studera inom ditt eget yrkesområde. Din SGI är då skyddad även om du inte tagit studiestöd. fått utbildningsbidrag för doktorander.

    Det är viktigt att det inte finns några glapp i tiden där du varken har arbetat eller skyddat din tidigare SGI på något av de ovanstående sätten. Om det gör det, är det inte säkert att din SGI är skyddad.


    Exempel på en skyddad SGI
    Du går ut gymnasiet. Du börjar jobba på ICA. Lönen från ICA ger dig rätt till en SGI. Du blir uppsagd. Du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen dagen efter du slutat jobba.  Efter att ha varit arbetslös i fem månader börjar du plugga med studiestöd.

    I exemplet är din SGI skyddad eftersom du


    anmälde dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen inom tre månader från att du blev arbetslös och är anmäld tills du börjar studera. studerar med studiestöd från CSN.
Svar på tråden SGI?