• emmsanl

    Gravtest och ovanligt lång menscykel?

    Hej alla! Jag är en tjej på snart 27 år, jag och min sambo planerar att skaffa barn, vill inte påstå att vi försöker sådär överdrivet mycket men vi vill ha det.
    Jag har varit utan p-piller i ungefär 4 månader och har sedan 2 månader tillbaka börjat använda en app för att ha koll på min mens & menscykel. Förra månaden var min menscykel på 34 dagar, vilket jag har läst är ovanligt långt. I lördags när min menscykel var på dag 37 tog jag ett graviditetstest som visade negativt. Nu när menscykeln är på nästan dag 40 så har jag fortfarande inte fått någon mens...
    Nu skulle jag vilja veta vad ni har för råd till mig? Ta ett till gravtest? Är något fel på mig? Vad kan det bero på? Vad tycker ni jag ska göra?

    Alla råd och åsikter är goda.
    Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

  • Svar på tråden Gravtest och ovanligt lång menscykel?
  • Gagevdvd

    Mitt råd till dig är att så länge mensen inte kommer Fortsätt att ha regelbundet sex, för det kan vara ägglossningen som inträffar senare och då kan det va så att den inte har skett än. Så förmodligen 1 är du inte gravid än, 2 testar för tidigt.

    Om du ätit p-piller med hormoner så kan det va så att denna ?döljt? en eventuellt pco och då kan du ha oregelbundna menscykler.

  • Anonym (123)

    För mig tog de 18 månader att bli gravid efter att jag slutade med p-piller. Jag hade oregelbunden mens, nån cykel 28, nån 44 och sedan allt där i mellan. Blev en gång bara gravid, hade inte ens försökt eller tänkt så mycke på de utan fick en känsla, tog ett test som var positivt.

    Åt inga p-piller mellan ettan och tvåan, som nu ligger i magen, och blev gravid efter tre månader. Denna gången använde jag mig av NaturalCycles för att bli gravid. Tempade och på så sätt få fram när jag hade ägglossning . Visade sig att jag har väldigt sen ägglossning och kort tid mellan ÄL och mens (lutealfas), endast 8 dagar (normalt är runt 14)

    De kan ju va så att din kropp fortfarande är i obalans efter p-pillren, så ge de ett tag. Har du haft regelbunden mens innan borde de ju fixa till sig efter ett tag.

    Sen rekommenderar jag att ta tempen, antingen mha NaturalCycles eller den app du redan använder. Det funkar!

  • Anonym (Olika)

    Hade regelbundet oregelbunden mens efter p-piller stop på 36 dagar, alltså den räknas som oregelbunden men hade alltid 36 dagars cykel plus minus en dag. Var flummigt nån månad först. Ge det lite tid så hittar kroppen sin rytm, fortsätt med appen och ett regelbundet samliv då lär det ta sig. Vänta någon dag till och ta ett test till, är det fortfarande negativt är du antingen inte gravid än.

  • Anonym (Testlagret)

    Köp test från testlagret eller gravidkollen så slipper du vara rädd för att slösa test. 20st därifrån kostar lika mycket som 2st clearblue digital typ :)

    Det kan vara att du vill så gärna vara gravid att du blir typ skengravid och mensen skjuts upp. Vet många ungdomar som varit rädd för att vara gravid men sen när de har tagit ett negativt test så kom mensen direkt.

  • emmsanl

    Tack så mycket för alla tips! Borde jag vänta ett tag till på mensen eller borde jag kontakta barnmorska?

  • Anonym (Olika)
    emmsanl skrev 2018-01-09 20:04:50 följande:

    Tack så mycket för alla tips! Borde jag vänta ett tag till på mensen eller borde jag kontakta barnmorska?


    När testade du senast och hur långt har du gått över?
Svar på tråden Gravtest och ovanligt lång menscykel?