• Beyou

    Hur vet jag att det är dags för hunden att somna in?

    Min hund, en 12 årig Golden pojke har fått artros. I augusti fick vi mediciner. Redan där och då trodde jag att jag skulle bli tvungna att låta honom somna in. Han har alltid haft känslig mage och risken var stor att han skulle bli sjuk av medicinen och utan smärtlindring hade det varit otänkbart att låta honom kämpa vidare. Efter en del trassel visade det sig att han klarar medicinen mycket bra. Jag bytte foder och han får numera ett kosttillskott för lederna skull. Efter nån månad var det dags för leverprov och jag var livrädd för att vår tid tillsammans då skulle ha nått sitt slut. Men leverprovet såg riktigt bra ut och jag skulle få ge honom medicinen under längre period utan veterinärbesök. Allt har gått bra, han tappar inte "bakvagnen" längre och han ser inte lika stel ut.

    Nu har han snart ätit 100 tabletter utan veterinärbesök och till min stora fasa har han börjat ramla/halka omkull en del inomhus. Tex. När han ska sträcka på sig så kan han falla platt ner med bakbenen pekandes rätt bak. Vänder han sig för fort kan han tappa balansen och ramlar. Han har aldrig haft svårt att gå ut på vintern, men minsta lilla is på vägen nu så halkar han omkull.

    Han har blivit extremt hård i magen och får inte ur sig så värst mycket och vid två tillfällen har jag i vinter observerat lite blod på avföringen. Beror det på medicinen?

    Han har alltid varit en glad hund, alltid haft viftande svansen på topp under promenaderna och så är det fortfarande även om promenaderna inte är så långa längre. Han sover/vilar mycket, men så är han ju 12 år också.

    Med tanke på att han ramlar en del både inne och ute börjar jag ju undra om jag är självisk som inte avlivar honom. Hur vet jag när det är dags? Hur vet jag om han lider?

  • Svar på tråden Hur vet jag att det är dags för hunden att somna in?
  • Scoops

    Jag säger som min veterinär sa till mig förra året angående min hund: Om du ställer dig själv den frågan, då är det redan dags.

    Men det är svårt och det gör ont. Hjärta 

  • Anonym (Sss)

    Har hunden ett värdigt liv, en bra livskvalité. Tar smärta över? Ang. Hård i magen, så kan paraffin olja för hund hjälpa, det tas inte upp av kroppen utan smörjer tarmarna så det glider lättare, det fungerar på min. Även att lägga fodret i en hel del vatten så maten inte blir så torr och koncentrerad i magen/tarmen, utan blir då mjukare/lösare.

    Om hunden ramlar mycket, tänker jag att med det kommer även (mer) smärta?

    Ställ dig själv frågan, hade du velat leva så som hunden gör?

    Jag är i samma situation som du, men min hund är fortfarande levnadsglad, rör sig obehindrat, om än långsammare och stelare, gör sina behov, och smärtan tar inte över. Men framförallt, han kan fortfarande göra det han älskar mest av allt och lever för, att jaga bollar och pinnar

  • RJEL

    Låter redan som du har gjort allt för att få behålla din hund ett tag till.
    Nu verkar de som utefter va du skrivit om din hund att de är dags att låta honom somna in. Förstår att de är jobbigt och ett tufft beslut men de är nog dags, tänk på din hund.

    Vi tåg bort våran golden redan i 11års ålder då han började få ont i leder vid kall temperatur. Ville att han skulle få ett slut innan han börja lida.
    Jag personligen tycker att man inte ska låta sin hund gå på ex smärtstillande i mer än ex en vecka efter en operation elr liknande. Behöver hunden smärtlindring för att leva så är de tyvärr bara för människans skull den finns kvar.

  • Beyou
    Scoops skrev 2018-01-08 22:19:45 följande:

    Men det är svårt och det gör ont.  


    Ja det är jätte svårt och det gör sjukt ont.

    När det konstaterades att hunden har artros och jag insåg att jag en dag skulle förlora min trognaste vän så blev jag så stressad och orolig att jag snart blev sjuk själv och måste nu äta mediciner för att dämpa hjärtklappningen som oron orsakar.

    Du hade en klok veterinär, de som jag har träffat har sagt så olika saker att jag varken har vetat ut eller in när vi har gått därifrån.
  • Beyou
    Anonym (Sss) skrev 2018-01-08 22:31:41 följande:

    Har hunden ett värdigt liv, en bra livskvalité. Tar smärta över? Ang. Hård i magen, så kan paraffin olja för hund hjälpa, det tas inte upp av kroppen utan smörjer tarmarna så det glider lättare, det fungerar på min. Även att lägga fodret i en hel del vatten så maten inte blir så torr och koncentrerad i magen/tarmen, utan blir då mjukare/lösare.

    Om hunden ramlar mycket, tänker jag att med det kommer även (mer) smärta?

    Ställ dig själv frågan, hade du velat leva så som hunden gör?

    Jag är i samma situation som du, men min hund är fortfarande levnadsglad, rör sig obehindrat, om än långsammare och stelare, gör sina behov, och smärtan tar inte över. Men framförallt, han kan fortfarande göra det han älskar mest av allt och lever för, att jaga bollar och pinnar


    Jag tycker att han har ett värdigt liv där han får vara med på det mesta förutom jobbet. Han är fortfarande en glad vovve, han tuggar på sina leksaker, "pratar" som han alltid har gjort, han går gärna ut på dag- och kvällspromenaderna. Morgonpromenaden har han aldrig gillat eftersom han älskar sovmorgon som sin matte. Promenaderna går sakta och han har blivit väldigt bestämd över vart vi ska gå, men så har han blivit bestämd över många saker på ålderns höst.

    Praffinolja låter som ett bra tips, så länge magen inte tar skada av det så kanske jag skulle prova det. Han har alltid haft riktigt känslig mage och blir sjuk av det mesta.

    Han ser så förvånad ut när han ramlar och jag blir livrädd för jag tänker att om han skulle ramla illa och skada ett ben så skulle det vara slutet. Om han får mer ont av att ramla vet jag ju förstås inte, men han gnäller inte eller beklagar sig.
  • Beyou
    RJEL skrev 2018-01-08 22:33:51 följande:

    Låter redan som du har gjort allt för att få behålla din hund ett tag till.

    Nu verkar de som utefter va du skrivit om din hund att de är dags att låta honom somna in. Förstår att de är jobbigt och ett tufft beslut men de är nog dags, tänk på din hund.

    Vi tåg bort våran golden redan i 11års ålder då han började få ont i leder vid kall temperatur. Ville att han skulle få ett slut innan han börja lida.

    Jag personligen tycker att man inte ska låta sin hund gå på ex smärtstillande i mer än ex en vecka efter en operation elr liknande. Behöver hunden smärtlindring för att leva så är de tyvärr bara för människans skull den finns kvar.


    Tro mig, det enda jag tänker på är min hund. Jag har haft hans hälsa i mitt huvud ända sen jag fick beskedet om artros på både höfter och armbågar.

    När han var valp så bestämde jag och min far (delägare) att vad som än hände i framtiden så skulle han aldrig skulle behöva leva med mediciner. Men så kom den där dagen i augusti och jag ville verkligen prova allt för att han skulle må bra. Så det blev medicinering och jag är evigt tacksam för varje extra dag vi har fått tillsammans. Vi fick tack vare medicinen fira ännu en nyårsafton tillsammans med ett hejdundrande fyrverkeri som min hund älskar mer än något annat. Jag ska ringa veterinären i morgon så får vi se vad de säger. Tidigare har de varit väldigt optimistiska men nu är det ju snart 100 dagar sen vi var där och mycket kan ju ha förändrats.
  • Anonym (Sss)
    Beyou skrev 2018-01-08 23:49:14 följande:

    Jag tycker att han har ett värdigt liv där han får vara med på det mesta förutom jobbet. Han är fortfarande en glad vovve, han tuggar på sina leksaker, "pratar" som han alltid har gjort, han går gärna ut på dag- och kvällspromenaderna. Morgonpromenaden har han aldrig gillat eftersom han älskar sovmorgon som sin matte. Promenaderna går sakta och han har blivit väldigt bestämd över vart vi ska gå, men så har han blivit bestämd över många saker på ålderns höst.

    Praffinolja låter som ett bra tips, så länge magen inte tar skada av det så kanske jag skulle prova det. Han har alltid haft riktigt känslig mage och blir sjuk av det mesta.

    Han ser så förvånad ut när han ramlar och jag blir livrädd för jag tänker att om han skulle ramla illa och skada ett ben så skulle det vara slutet. Om han får mer ont av att ramla vet jag ju förstås inte, men han gnäller inte eller beklagar sig.


    Sen kanske han inte får ont av att ramla. Men att ramla då och då är för mig ett teckna på att inte kunna styra sin kropp riktigt som man vill och det är något jag har lite svårt för gällande djur och definitivt en sak jag skulle ta med i beräkningen. Om man har svårt att komma fram till ett beslut själv, funderar på om man vara är egoistiskt, så fråga folk runtomkring er, bekanta som brukar hälsa på, som sett hunden förr och nu, diskutera med veterinären. Då får man ju lite perspektiv på det hela.
Svar på tråden Hur vet jag att det är dags för hunden att somna in?