• Äldre 9 Jan 06:51
    1481 visningar
    3 svar
    3
    1481

    Fast anstäld under föräldraledighet, gravid igen

    Jag har nu varit mamma ledig i fem månader, och för ett tag sedan (under föräldraledigheten) fick jag fast tjänst på mitt jobb och då med ökad lön (vikade innan) planerat är att jag ska börja jobba igen 1 juni. Men nu är det så att jag kanske blivit gravid igen (har inte kollat än) då vi varit lite slarviga med skydd och min mens är 4 dagar sen. Jag vet dock inte hur jag ska ha kunnat bli gravid då vi haft oskyddatsex 4 dagar innan beräknad mens. Ska kolla i slutet av veckan om inte mensen dykt upp. Vi har planerat att ha fler barn men inte så tät men om det nu skulle vara så, så är barnet välkomen även om det är lite dålig timing och jag hade velat jobba innan nästa barn, för att få högre föräldrapenning. Men om jag är gravid nu så enligt min beräkning kommer jag bara hinna jobba knappt 2 månader innan jag går på nästa föräldraledighet (kommer söka gravid penning då mitt jobb är fysiskt ansträngande).

    Så vad jag undrar är om någon vet hur försäkringskassan beräknar min föräldrapenning med det nya barnet? Räknar de på min ny lön eller min gamla?

    Undrar också om det är möjligt att höja denna föräldrapenning jag har nu om jag skickar in mitt anställnings avtal med den nya lönen även om jag inte har jobbat efter de nya avtalen.

  • Svar på tråden Fast anstäld under föräldraledighet, gravid igen
  • Anonym (Alice­)
    Äldre 9 Jan 07:15
    #1

    Din SGI räknas om direkt om du får löneförhöjning. Om jag minns rätt (är lite osäker) så kan du även höja din nuvarande FP om du har kvar samma tjänst fast endast fått högre lön. Det går inte om det är en ny slags tjänst. Du måste dock ha tagit ut 180 SGI-dagar först. Inför nästa föräldraledighet räcker det med att du påbörjar tjänsten för att FP ska beräknas på den nya lönen. Har du en stadigvarande tjänst minst 6 månader framåt så beräknas FP på det. Du måste inte fysiskt arbeta i 6 månader.

  • Äldre 9 Jan 07:43
    #2

    Ok tack för svar, då kanske det är värt att skicka in det nya avtalet till fk. Har inte gjort det då alla sa att det inte räknas om du inte har jobbat och fått den nya lönen utbetalt.

  • Anonym (Alice­)
    Äldre 9 Jan 09:13
    #3
    Crimson_Butterfly skrev 2018-01-09 07:43:53 följande:

    Ok tack för svar, då kanske det är värt att skicka in det nya avtalet till fk. Har inte gjort det då alla sa att det inte räknas om du inte har jobbat och fått den nya lönen utbetalt.


    Ja jag är ganska säker på det. Nån får rätta mig om jag har fel. Det skadar ju inte att skicka in oavsett.
Svar på tråden Fast anstäld under föräldraledighet, gravid igen