• Äldre 9 Jan 10:12
    670 visningar
    0 svar
    0
    670

    Gemensam lgh i Spanien

    Hej,
    hoppas ngn kan sprida lite ljus i nedan frågeställning. Funderingarna är mest av finansiell art men även kring äganderätt och ev "sidoavtal"

    Jag och min sambo (jag bor i min sambos lgh utan mina barn) har tänkt att skaffa semesterlgh tillsammans i Spanien. Vi har helt skilda ekonomier men delar på gemensamma utgifter. Jag har 3 barn i tidigare förhållande. Min sambo har inga barn. Min sambo äger helt den bostad vi bor i idag och som vi fortsatt skall bo i.

    Spanien lgh vill vi helst finansiera och äga 50-50. Här uppstår dock en del frågetecken då vi har helt olika finansiella förutsättningar. Min sambo har en lågt belånad bostadsrätt som kan belånas till hela hens andel. Jag behöver låna rubbet plus att jag dessutom inte har någon säkerhet för ev kontantinsats (grundregel är ju att bank finansierar ca 70% av tot belopp). Jag har mkt god inkomst och låga kostnader så min privatekonomi är mkt god.

    Nu till frågeställningarna:
    Jag skulle kunna "blancolåna" kontantinsats samt finansiera mina 50% via Spansk bank men det blir en väldigt dyr lösning som dessutom medför "högt" penningflöde med stora amorteringar så ngn annan lösning där vi utnyttjar faktumet att min sambo sätter in sina 50% i "cash" skulle var smutt!

    Hur hade ni gjort för att optimera situationen? Vilken typ av "sidoavtal" kan man ha? Jag tänker tex att jag skulle kunna "låna" min kontantinsats av min sambo mot att att hen får en motsvarande större  ägarandel. Vi tecknar ett sidoavtal där jag i takt med att lånet avbetals tillbaks så ökar min ägarandel motsvarande. Bra el anus?

    Jag misstänker att min sambo också måste vara "borgenär" för mitt banklån i fastigheten då vi äger den gemensamt....eller??

    Vore tacksam om ngn initierad kunde ge förslag på smartast, billigast, enklast upplägg där vi på sikt kan äga 50/50 av bostaden

    Thanks!!
      


     

Svar på tråden Gemensam lgh i Spanien