• Äldre 9 Jan 11:35
    2476 visningar
    5 svar
    5
    2476

    Förstör vi vårt barns sömnrutiner?

    Hej på er!

    Vi funderar på att åka till Thailand i mars då vår son kommer vara 11 månader gammal. Har dock börjat tveka angående tidsskillnaden som är där gentemot i Sverige. Är det någon här som åkt till ett land med så stor tidsskillnad? Vi reste till Kroatien i september och det gick toppenbra, men då fanns inte denna tidsskillnad..

    förstår att det kan vara tufft med rutinerna de första dygnen, men tänker mer långsiktigt? De två veckorna vi är där vill vi ändå att han ska sova på nätterna och vara vaken dagtid så även han kan ha kul och njuta av semestern och leka med andra barn. Vi kommer resa med andra familjer som alla har både äldre och yngre barn.

    Kan det bli så att han blir jätte förvirrad vad gäller sömnrutinerna? Kom gärna med era egna erfarenhet eller tips på hur vi kan göra!

    Vi kommer resa från Sverige vid lunch, 12 timmar flyg och landar alltså tidigt på morgonen i Thailand. Hemvägen reser vi tidig morgon thailändsk tid och landar vid lunch svensk tid om det spelar någon roll.

  • Svar på tråden Förstör vi vårt barns sömnrutiner?
  • Äldre 9 Jan 11:50
    #1

    Vi var på Bali när min dotter var 15månader och det var inte problem alls! Vill nästan minnas att hon tog det bäst av oss alla :) (sällskap med 4 vuxna, en 4åring och en 7åring)

    Att skjuta sovtiderna lite framåt/bakåt på så små barn har jag aldrig upplevt som ett problem :)

    Ha en trevlig resa! :) 

  • Äldre 9 Jan 11:53
    #2

    Har rest till Australien med 10-månader gammal bebis. 2 veckor (begravning). Landade australiensisk dagtid. Han sov kring lunch - som han skulle gjort i Sverige, sov en stund på eftermiddagen - som han skulle gjort i Sverige, somnade för natten vid åttatiden - sov hela natten, sedan fortsatte han följa australiensisk tid medan vi var där.

    Resa hemåt är alltid lättare. Vi alla brukar somna tidigare än vanligt, och vakna typ vid fem på morgonen. På några dagar är man tillbaka i vanlig rytm - gällde bebisen med.

    Just nu är vi i australien igen (åker hem imorgon). Jetlaggen var helt ok. Tog 2-3 dagar så hade vår 11-månaders och 23-månaders vänt till australiensisk tid. Hoppas det blir som vanligt när vi kommer hem till Sverige sen.

    Det är större tidsskillnad mellan Sverige och Australien, än Sverige och Thailand, så för våra barn går det helt okej i alla fall!

  • Anonym (K)
    Äldre 9 Jan 19:52
    #3

    Åkte till Filippinerna när första barnet var 8 månader. Tog ett dygn så hade han ställt om tiden. Åkte till Nya Zeeland när första barnet var 3,5 år och andra var 7 månader. Lilla ställde om tiden på ett par dygn och stora på kanske fyra (han sov egentligen inte på dagen längre men det var omöjligt att hålla honom vaken hela dagen de första dagarna). Från NZ flög vi vidare till Thailand (samma tidsskillnad som Sverige-Thailand fast åt andra hållet) och då ställde de om tiden efter ett dygn. Alla tidsomställningar har varit jobbigare för oss vuxna än för barnen! Ett tips är att försöka flyga på natten så barnen kan sova på flyget. Då tycker iaf jag det har varit lättare för dem att ställa om tiden sen.

  • Äldre 9 Jan 20:00
    #4

    Vi åkte till Nya Zeeland när sonen var 13 mån. Vi landade på kvällen och han somnade direkt, antagligen pga dålig sömn på planet. Det gick helt perfekt. Det var lite svårare när vi flög tillbaka, då tog det nog en vecka innan det funkade igen.

  • Äldre 10 Jan 19:21
    #5

    Jag åkte till Sverige från Kanada när min dotter var 8 månader (första gångern). Det är 8 timmars skillnad. Det gick jätte bra!

    Rest mycket efter det och jag tycker barnen klarar det mycket bättre än mig som är vuxen...

    Att vara ute i solen är helt klart det viktigaste när ni landat och så som ni flyger tror jag det kommer gå utmärkt.

Svar på tråden Förstör vi vårt barns sömnrutiner?