• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp 16 månader äter mosad mat

    Min son är nu 16 månader o ska börja dagis om 1 månad.

    Jag har varit dålig på att ge bitar i maten då han lätt fått kväljngar.. (nojjig mamma, självklart serveras han matbitar men jag matar brevid med mosad mat som jag mosat med gaffel) men nu sen ett par veckor tillbaka har jag nästan bara kört maten som den är.

    Te.x idag fick han pytt i panna. Han klarar bara typ 3 små bitar på skeden i taget annars sätter han i halsen o kräks o hostar..

    Märker också att han äter betydligt mindre om jqg inte matar med mosad mat brevid. Men nu tog det typ 50min att mata och låta han äta själv och han åt inte mycket,

    Han är väl så van att jag matar brevid med mosad mat så därför hqn kanske inte ville äta så mycket,, men jag är orolig hyr det ska gå i förskolan,

    Kanske om ja slutar mata brevid så förstår han att han måste äta själv?

    Men han har legat lite under sin kurva på sistone så jag har ett så kontrollbehov Att ja känner att ja måste mata honom om ja ser att mer än hälften åker ner golvet,,

    Tänk om dom Trycker i en stor sked pytt i panna o han sätter i halsen..

    och hoppas dom hjälper mata honom?? För annars äter han inte mycket

    Tror ni det tqr ett tag att vänja med bara matbitar nu??

    Och jag vet att många barn i denna ålder äter själv. Men är det någon som behövt hjälpa till att mata ett bra tag?? Hur länge ? Jag försöker låta honom äta en portion själv.. men han tröttnar snabbt efter typ tre tuggor och kastar åå golvet så måste hjälpa till..

  • Svar på tråden Hjälp 16 månader äter mosad mat
  • Anonym (Kaffedraken)

    Mitt barn är två fyllda och jag sitter med än idag och hjälper till med matningen. Annars får något annat upp hennes intresse och hon struntar i maten.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har gett min son bröd utan kanter, rån och majskrokar som han kan tugga på och då håller helt själv. Så nu äter min 9 månaders son bra när det kommer till bitar. Även gett han burkmat med mycket bitar i som är lätta att svälja. Själv äter han ju inte ännu men bitarna går bra nu vilket det inte var för bara nån månad sen :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Minj unge var likadan. Dom(på förskolan) fick skaffa en mixer och mixa all hennes mat i början för annars åt hon inte alls eller så satt hon och kaskadkräktes under lunchen. Hon klarade inte ens av ris. Allt skulle vara helt slätt passerat annars kräktes hon rakt ut. Dom gjorde detta så länge hon behövde men sakta vände det och snart kunde hon äta bitar. Hon är nu 10 år och har fortfarande känlig kräkreflex men har inga problem alls att äta. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ta med en mixerstav till förskolan och låt dem låna den. Klart.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Att de får lite kväljningar och kräks nån gång är helt normalt när de börjar med bitar. Det är så de lär sig och det brukar gå över inom en vecka eller två om du låter dem sitta och själv stoppa i munnen.

    Förväxla det inte med att sätta i halsen såsom luftstrupen som är jättefarligt men något helt annat

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej. Jag jobbar själv på förskola. O min grupp är barnen 1-2 år gamla.

    Av erfarenhet så är ser självklart bra att du låter ditt barn äta mer och mer själv. Samtidigt lär sig barnen otroligt snabbt överlag. De kollar på kompisarna och lär sig snabbt.

    Ge informationen till pedagogen under inskolningsmötet ni har på förskolan. Det kommer lösa sig

Svar på tråden Hjälp 16 månader äter mosad mat