• Anonym (Csn)
    Äldre 9 Jan 13:53
    3202 visningar
    19 svar
    19
    3202

    Kan man skjuta upp återbetalning hur länge som helst?

    Man behöver ju bara betala tillbaka på csn om man har en inkomst, får man skjuta på det hur länge som helst så länge man inte har det eller kommer de sätta stopp till slut?

  • Svar på tråden Kan man skjuta upp återbetalning hur länge som helst?
  • Anonym (Csn) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 19:13
    #1

    Är det verkligen ingen här som har koll?

  • Äldre 9 Jan 19:41
    #2

    Hmm säker? Jag behövde betala tillbaka trots att jag var föräldraledig och arbetslös (mao inget jobb att gå till efter föräldraledigheten). Läste på om det då och då stod det att man skulle betala tillbaka ändå.

  • Anonym (.....­.)
    Äldre 9 Jan 19:43
    #3

    Det kan jag inte tänka mig, det måste ju betalas tillbaka nån gång. Min syster har bara bidrag och måste betala tillbaka.

  • Äldre 9 Jan 19:53
    #4
  • Äldre 9 Jan 19:55
    #5

    Ingen aning. Men tänker du att du ska gå utan inkomst hela livet?

  • Anonym (?)
    Äldre 9 Jan 20:00
    #6

    Har du alltså ingen inkomst alls? Nolltaxerar?

  • Äldre 9 Jan 20:02
    #7

    "Om du får svårt att betala, får du gärna ringa oss. Tillsammans kan vi titta på hur vi kan hjälpa dig.

    Du kan även ansöka om att betala mindre (nedsättning) med hänsyn till din inkomst eller synnerliga skäl.

    Nedsättning ? betala mindre under en tid (länk)"

    Mao kan man bara betala mindre än viss tid, se sista raden. Men det är ju temporärt om man har det väldigt kämpigt och verkar bedömas från fall till fall. Förr eller senare måste man betala.

  • Anonym (.)
    Äldre 9 Jan 20:24
    #8

    Den vanligaste orsaken till att svenskar hamnar hos kronkalle är för att de inte klarar av återbetalningarna till CSN. Kortfattat: du kan skjuta upp det en viss tid, sen går det till kronis fastän du inte tjänar en krona.

  • Anonym (Csn) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 20:34
    #9

    Varför skulle det gå till kf när de beviljat att betala 0?

    Det här blir tredje året utan att betala, jag var bara nyfiken på hur länge det kommer beviljas. Hittills har det skett automatiskt när jag fyllt i 0 som inkomst, så är ju ingen som aktivt granskat.

  • Glinda från Oz
    Äldre 9 Jan 20:34
    #10

    Inget går till Kronofogden bara sådär. Man får alltid ett beslut från CSN då man ansöker om att betala mindre.

    Vid sjukersättning (förtidspension) aktivitetsersättning (tidsbegränsad ?förtidspension? för de under 30) och socialbidrag ansöker man om nedsättning pga synnerliga skäl och ansökan gäller sålänge man har papper på att bidraget varar (dock längst ett kalenderår)

    Vid låg inkomst ansöker man om nedsättning med hänsyn till inkomst och man betalar då 5% av sin beskattningsbara inkomst (skattefria bidrag räknas inte) Detta ansöks om ett kalenderår (1 januari-31 december) i taget, inkomsten kollas i efterhand.

    Det finns ingen gräns på hur länge du kan få uppskov, men förr eller senare lär de börja undra om du nolltaxerar år efter år.

  • Anonym (jj)
    Äldre 9 Jan 20:43
    #11

    Hej TS

    CSN brukar vara snabba på att skicka just till kronofogden så sök i god tid för nedsättning/slippa betala , har du ingen inkomst alls så skjuts det upp tills du får det. Jag har för mig att du måste ansöka varje år om detta dock.

    Lycka till

  • Äldre 9 Jan 21:00
    #12
    halfbaked skrev 2018-01-09 19:41:40 följande:

    Hmm säker? Jag behövde betala tillbaka trots att jag var föräldraledig och arbetslös (mao inget jobb att gå till efter föräldraledigheten). Läste på om det då och då stod det att man skulle betala tillbaka ändå.


    5% av årsinkomsten ska betalas. Så har du ingen inkomst alls eller väldigt låg kan du ansöka om nedsättning. Beror ju på vad du fick i fp/A-kassa.

    ----

    Ts, jag vet inte om det finns någon bestämmelse om hur länge man kan få nedsättning. Däremot kan ju återbetalningen bli större när du väl har en inkomst.
  • Anonym (?)
    Äldre 9 Jan 21:24
    #13
    +1
    Anonym (Csn) skrev 2018-01-09 20:34:13 följande:

    Varför skulle det gå till kf när de beviljat att betala 0?

    Det här blir tredje året utan att betala, jag var bara nyfiken på hur länge det kommer beviljas. Hittills har det skett automatiskt när jag fyllt i 0 som inkomst, så är ju ingen som aktivt granskat.


    De kollar inkomsten i efterhand. Så här står det på deras sida: "Två år efter betalningsåret kontrollerar vi din inkomst. Om du betalat för lite måste du betala in mer pengar till oss. Du får också betala en tilläggsavgift." Det är alltså först i år som de kontrollerar din inkomst för 2016, så om du angett noll men haft inkomst kommer du få betala i efterhand.
  • Anonym (Csn) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 21:27
    #14
    Anonym (?) skrev 2018-01-09 21:24:18 följande:

    De kollar inkomsten i efterhand. Så här står det på deras sida: "Två år efter betalningsåret kontrollerar vi din inkomst. Om du betalat för lite måste du betala in mer pengar till oss. Du får också betala en tilläggsavgift." Det är alltså först i år som de kontrollerar din inkomst för 2016, så om du angett noll men haft inkomst kommer du få betala i efterhand.


    Men jag har haft 0.
  • Äldre 9 Jan 21:29
    #15
    Anonym (?) skrev 2018-01-09 21:24:18 följande:

    De kollar inkomsten i efterhand. Så här står det på deras sida: "Två år efter betalningsåret kontrollerar vi din inkomst. Om du betalat för lite måste du betala in mer pengar till oss. Du får också betala en tilläggsavgift." Det är alltså först i år som de kontrollerar din inkomst för 2016, så om du angett noll men haft inkomst kommer du få betala i efterhand.


    Ja, men det får man ju hem brev om. Det är inte så att det plötsligt hamnar hos kf. Sen har man ju också ett eget ansvar, har du fått nedsättning utifrån att du kommer tjäna x kr och får in betydligt mer så är man skyldig att kontakta dem och om inte annat vet man ju att man har en extra inbetalning att vänta och kan planera in/spara till den.
  • Äldre 9 Jan 21:29
    #16
    Anonym (?) skrev 2018-01-09 21:24:18 följande:

    De kollar inkomsten i efterhand. Så här står det på deras sida: "Två år efter betalningsåret kontrollerar vi din inkomst. Om du betalat för lite måste du betala in mer pengar till oss. Du får också betala en tilläggsavgift." Det är alltså först i år som de kontrollerar din inkomst för 2016, så om du angett noll men haft inkomst kommer du få betala i efterhand.


    Ja, men det får man ju hem brev om. Det är inte så att det plötsligt hamnar hos kf. Sen har man ju också ett eget ansvar, har du fått nedsättning utifrån att du kommer tjäna x kr och får in betydligt mer så är man skyldig att kontakta dem och om inte annat vet man ju att man har en extra inbetalning att vänta och kan planera in/spara till den.
  • Äldre 9 Jan 21:30
    #17
    Anonym (Csn) skrev 2018-01-09 19:13:39 följande:

    Är det verkligen ingen här som har koll?


    De flesta vill betala sina skulder.

    Varfor ringer du inte CSN?
  • Anonym (Csn) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 21:52
    #18
    Tow2Mater skrev 2018-01-09 21:30:34 följande:

    De flesta vill betala sina skulder.

    Varfor ringer du inte CSN?


    Har jag sagt att jag inte vill betala mina skulder? Jag gör inget fel som skjuter upp det, det är deras erbjudande.
  • Anonym (M)
    Äldre 9 Jan 22:04
    #19
    Anonym (Csn) skrev 2018-01-09 13:53:05 följande:

    Man behöver ju bara betala tillbaka på csn om man har en inkomst, får man skjuta på det hur länge som helst så länge man inte har det eller kommer de sätta stopp till slut?


    Med nuvarande regler verkar det som att du kan skjuta på det hur länge som helst, men reglerna kan ju alltid ändras. Så så länge som du har 0:- i inkomst, se till att hålla dig uppdaterad med reglerna bara. Precis som Glinda från Oz skrev.
    Anonym (......) skrev 2018-01-09 19:43:05 följande:

    Det kan jag inte tänka mig, det måste ju betalas tillbaka nån gång. Min syster har bara bidrag och måste betala tillbaka.


    Bidrag behöver inte betalas tillbaka, dock kan man få återkrav på även bidragsdelen om man haft en högre inkomst än vad man uppgett och därmed inte var berättigad CSN eller om man hoppat av utbildningen utan att meddela detta och fortsatt få CSN. Så det är något sådant din syster betalar tillbaka bidrag för isåfall.
Svar på tråden Kan man skjuta upp återbetalning hur länge som helst?