• Äldre 9 Jan 20:55
    1473 visningar
    2 svar
    2
    1473

    God Man - Gåva - släkting

    Hej,
    Jag blev tillfrågad av min pappa & faster om att bli God Man till min farbror som inte har några egna barn. De själva är för gamla för att hantera det hela.
    Nu vill min farbror att jag ska få hans lägenhet som gåva, han är 90år och anser sig inte behöva pengarna nu när han bor på en boende.
    Vi har skrivit ett gåvobrev som även min pappa & faster skrivit på då de står som närmsta anhöriga.
    Har ngn av där ute varit med om något liknande och vart det godkänt av överförmyndarheten? Läste att det kanske måste utses ytterliggare en God Man som får göra ett utlåtande om det är ok eller inte
  • Svar på tråden God Man - Gåva - släkting
  • Äldre 9 Jan 22:45
    #1

    Jag har hört talas om liknande, en person som ger dyra gåvor till sin gode man, och det skulle granskas av överförmyndaren.

  • Äldre 11 Jan 23:00
    #2
    Formkraven gällande gåvobrev för fastighet regleras i jordabalkens fjärde kapitel. Där kan man läsa att ett gåvobrev för fastighet måste uppfylla fyra stycken krav för att anses vara giltigt: Först och främst måste det vara skriftligt. För det andra måste gåvobrevet innehålla en upplysning om att gåvogivaren överlåter den namngivna fastigheten som just gåva till gåvomottagaren (även kallat överlåtelseförklaring). För det tredje måste det specificeras hur stor del av fastigheten som överlåts. För det fjärde och sista måste både gåvogivaren och gåvotagaren skriva under gåvobrevet.

    Alla ovanstående formkrav är precis desamma som vid köp av fastighet.
    Vid upprättandet av ett gåvobrev för fastighet är det många som tror att namnteckningarna måste bevittnas för att gåvobrevet ska bli giltigt - så är dock inte fallet. Gåvobrevet är giltigt utan bevittning. Om personen som mottagit gåvan önskar söka lagfart på fastigheten är situationen dock en annan. För att erhålla lagfart på en fastighet krävs det att säljarens namnteckning har bevittnas av två personer, detta enligt JB 20 kap 7 § 1 p. samt 20 kap. 8§ JB.

    Detta är en värdehandling och ska handskas som det. Om det är skrivet att det är din enskilda egendom så kan din partner efter en separation inte göra anspråk på det.
Svar på tråden God Man - Gåva - släkting