• Anonym (Slösa­re)
    Äldre 9 Jan 20:59
    3473 visningar
    13 svar
    13
    3473

    Slösar pengar. Behöver råd.

    Jag är en jävel på att slösa pengar och vill verkligen sluta men behöver lite konkreta vardagstips som ni kör med.

    Det är inte så att jag spenderar mer än vad jag har men av de pengar jag har så köper jag skit i stället för att typ spara. Och jag vill verkligen spara men jag är enormt dålig på det. 

    Jag vill inte ha någon form av "låst konto" eller så utan jag vill helt enkelt lära mig att bli bättre på att ta hand om och vårda mina pengar ömt.

    Dels vill jag dra ned på matkostnaderna för där spenderar jag flera tusen mer än vad jag behöver. Inte så att vi äter utemat utan snarare att jag bara köper och inte kollar priser och så vidare.

    Och så när det gäller allt annat som typ kläder. Jag vill bli så sparsam att jag bara handlar det som behövs och då gärna när det är rea med lite framförhållning. Typ vinterkläder under våren och så vidare.

    Ja, ge mig alla smarta spartips ni har i rockärmen!

  • Svar på tråden Slösar pengar. Behöver råd.
  • Anonym (-)
    Äldre 9 Jan 21:05
    #1

    Använd appen "Dreams". Lätt att spara utan att man märker det. Lätt att ta ut pengarna igen om man verkligen måste. Gratis.

    När du vill köpa något, kläder, fika eller så... ta ett kort på det, eller skriv upp det på en lapp. Om du fortfarande vill/behöver ha det dagen efter får du lov att åka dit och göra det. Oftast orkar man inte.

    Bestäm hur mycket du får spendera varje vecka. Ta ut det i kontanter varje söndag och håll dig till de pengarna till nästa söndag.

    Tänk noga för varje sak du tänkt köpa. Är det något du behöver eller något du "bara vill ha". Köp bara de saker som du behöver.

    Jobbigt, men bra: Skriv ner ALLT du köper under 3 månader, dag för dag. Även tuggummi och frimärke mm. ALLT! Titta på listorna och inse  var du skall spara pengar framöver.

  • Äldre 9 Jan 21:09
    #2

    - Gör en budget.

    - för över pengar till sparkontot direkt vid lön.

    - gör en matlista/veckoplanering.

    - för kassabok eller spara alla kvitton och räkna ut var pengarna går. Även (kanske främst) onödiga småsaker.

  • Äldre 9 Jan 21:15
    #3

    Det låter ju som en god ambition att försöka spara någonting. Mitt främsta tips är att spara i början av månaden innan man hinner spendera något. Man behöver inte ha ett låst konto utan kan ju ha ett konto du snabbt ser på bankapp i tfn. SEB har skitbra app! där ser du allt du spenderat i olika kategorier som visas i staplar. Så kan man jämföra månadsvis. Så är det lite peppande att se summan på sparkontot växa månad för månad. Men det är kört att spara om man typ sparar det man har kvar i slutet av månaden, för då blir det oftast noll om man har det köpbeteende du beskriver. 

    Lägg in en tusenlapp första månaden och utmana dig sjäv att inte ta ut den. Glöm att den existerar och lev på det du har på vanliga kontot. Nästa månad lägger du undan två och så bygger du på så. 

    När det gäller sparande i vardagen är det ju tråkiga grejer som att ha med lunchlåda (kan ju ta det stegvis med! en dag första veckan, två nästa?) och inte spontanköpa massa skit man inte behöver. Jag brukar vänta en dag om jag hittar nåt jag vill ha men inte behöver. Typ en tröja. oftast har man glömt det till dagen efter och struntar i att köpa. Finns ju massor man kan göra, men jag tror på stegvis förändring och inte chockartad tristess helt plötsligt om man är van att unna sig. Lycka till! 

  • Anonym (Fe)
    Äldre 9 Jan 21:20
    #4

    * När du handlar ta en scanner, bestäm ungefär budget vad du handlar för, (t.ex 400 kr) så blippar du och kollar varje pris på matvarorna du köper. Kolla igenom kvitton var medveten om kostnaderna.

    * Prova att en dag bara handla billiga märken nästa gång du handlar och spara kvitto och sedan en annan gång provar du att handla alla dyra märken, spara kvitto,jämför kvittona och bli medveten om priset du betalar för märken.

    Detta gör att du väljer billigare alternativ om du tycker det smakar lika bra.

    * Betala med kontanter du tar ut att handla för.

    * När du vill köpa unna dig saker till hem och fritid, tänk bort " vad vill jag ha?" Och fokusera mer på "vad behöver jag nu som kommer kännas värdefullt på lång sikt?"

    * Vänta med inköp. Är du sugen att köpa något på fritiden, låt det gå några dagar, är du fortfarande lika sugen och kan komma på minst två skäl att du BEHÖVER den prylen, då får du köpa den.

    Jag har just nu noll i inkomst, och lever endast på bidrag från föräldrar och min partner och för mig är livet en lyx om jag har råd med läsk och sötsaker ibland för jag är jättekass på att be om pengar. Jag grinade för att jag ville köpa ett plagg på rea men väntade tills efter nyår och då såldes det plagget ut, det var det enda jag hade tänkt spendera under julen, men idag saknar jag inte ens plagget, det symboliserade bara "lyxen" friheten att unna sig.

    Jag gillar dessutom att köpa godis jag sen bara sparar, jag njuter mest av att ha det där lyxiga, men vill inte förbruka det. Det är inte det ultimata sättet att leva, men det fungerar. Den dagen min inkomst ser bra ut, kommer jag uppskatta att kunna köpa EN sak till mig själv. Så jag tänker bara att jag har det bästa kvar att inträffa. Men sen funkar vi så att ju mer pengar desto mer vill vi ha. Så försök bli medveten om denna manipulation, att ha mer, att köpa dyrare och dyrare, är att leva lyx. Jag tycker lyxen är att man trivs i sin tillvaro, saker är skitsamma. Ge mig en cola ibland så är jag lycklig.

  • Anonym (Slösa­re) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 21:23
    #5
    Anonym (-) skrev 2018-01-09 21:05:04 följande:

    Använd appen "Dreams". Lätt att spara utan att man märker det. Lätt att ta ut pengarna igen om man verkligen måste. Gratis.

    När du vill köpa något, kläder, fika eller så... ta ett kort på det, eller skriv upp det på en lapp. Om du fortfarande vill/behöver ha det dagen efter får du lov att åka dit och göra det. Oftast orkar man inte.

    Bestäm hur mycket du får spendera varje vecka. Ta ut det i kontanter varje söndag och håll dig till de pengarna till nästa söndag.

    Tänk noga för varje sak du tänkt köpa. Är det något du behöver eller något du "bara vill ha". Köp bara de saker som du behöver.

    Jobbigt, men bra: Skriv ner ALLT du köper under 3 månader, dag för dag. Även tuggummi och frimärke mm. ALLT! Titta på listorna och inse  var du skall spara pengar framöver.


    Oh tack! Exakt sådana tips som jag behöver. Det här med att ha som regel att vänta till nästa dag är toppenbra. Dock köper jag sällan kläder till mig själv utan det är till sonen jag köper men det är så jäkla onödigt. Han är ju mycket på förskolan och där går ju kläderna sönder så och slits som bara den så det är så onödigt. En del saker hinner han knappt använda innan han vuxit ur.

    Däremot är jag en jäkel på att köpa typ en Loka där, Tuggummi där, en choklad där och så vidare. Småkronor som blir stora som attan när man inte tänker efter.

    Ska kolla in den där appen. Tack!
  • Anonym (sss)
    Äldre 9 Jan 21:25
    #6

    Brukar du se på Lyxfällan? Titta på ett avsnitt eller två, det räcker, men man får rätt många bra tips där

  • Anonym (Slösa­re) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 21:26
    #7
    Jemp skrev 2018-01-09 21:09:28 följande:

    - Gör en budget.

    - för över pengar till sparkontot direkt vid lön.

    - gör en matlista/veckoplanering.

    - för kassabok eller spara alla kvitton och räkna ut var pengarna går. Även (kanske främst) onödiga småsaker.


    Matlista/veckoplanering vet jag inte hur många gånger jag börjat med och så glider det ut i sanden. Mest för att jag är svindålig på att komma på mat och sedan jobbar jag både kvällar och dagar och min man är inte den bästa på att laga mat så det blir hipp som happ. Ska verkligen ta mig i kragen där och planera en matlista! 

    Jag har en budget. Alla räkningar är "färdiga" dagarna innan lönen kommer in så att de dras direkt. Men sedan är det de som är kvar som jag bara låter ligga och så blir det som det blir för att jag är usel på att spara. Men jag ska bestämma en summa jag ska spara och sedan hålla mig till det!

    Tack!
  • Anonym (Slösa­re) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 21:27
    #8
    Anonym (sss) skrev 2018-01-09 21:25:03 följande:

    Brukar du se på Lyxfällan? Titta på ett avsnitt eller två, det räcker, men man får rätt många bra tips där


    Har tittat några gånger men blir alltid så förbannad på folk som köper pizza på kredit och har 50.000:- i utgifter med en inkomst på 24.000:-. Och så blir de "belönade" med en resa eller annat skit efteråt. Sitter och svär och stänger av TV:n. Haha.

    Kanske får börja titta för att få lite tips kring ekonomin i alla fall.
  • Anonym (Slösa­re) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 21:29
    #9
    grenarpågranen skrev 2018-01-09 21:15:26 följande:

    Det låter ju som en god ambition att försöka spara någonting. Mitt främsta tips är att spara i början av månaden innan man hinner spendera något. Man behöver inte ha ett låst konto utan kan ju ha ett konto du snabbt ser på bankapp i tfn. SEB har skitbra app! där ser du allt du spenderat i olika kategorier som visas i staplar. Så kan man jämföra månadsvis. Så är det lite peppande att se summan på sparkontot växa månad för månad. Men det är kört att spara om man typ sparar det man har kvar i slutet av månaden, för då blir det oftast noll om man har det köpbeteende du beskriver. 

    Lägg in en tusenlapp första månaden och utmana dig sjäv att inte ta ut den. Glöm att den existerar och lev på det du har på vanliga kontot. Nästa månad lägger du undan två och så bygger du på så. 

    När det gäller sparande i vardagen är det ju tråkiga grejer som att ha med lunchlåda (kan ju ta det stegvis med! en dag första veckan, två nästa?) och inte spontanköpa massa skit man inte behöver. Jag brukar vänta en dag om jag hittar nåt jag vill ha men inte behöver. Typ en tröja. oftast har man glömt det till dagen efter och struntar i att köpa. Finns ju massor man kan göra, men jag tror på stegvis förändring och inte chockartad tristess helt plötsligt om man är van att unna sig. Lycka till! 


    Oj, den appen lät bra. Och så har jag såklart Nordea. Suck.

    Ni är två som ger mig tipset att vänta en dag med inköp. Ska verkligen anamma det.

    Lunchlåda har jag alltid då jag har ett jobb utan möjlighet att äta ute. Däremot måste jag kolla över kostnaderna för innehållet i matlådorna. 

    Tack.
  • Anonym (sss)
    Äldre 9 Jan 21:31
    #10
    Anonym (Slösare) skrev 2018-01-09 21:27:38 följande:
    Har tittat några gånger men blir alltid så förbannad på folk som köper pizza på kredit och har 50.000:- i utgifter med en inkomst på 24.000:-. Och så blir de "belönade" med en resa eller annat skit efteråt. Sitter och svär och stänger av TV:n. Haha.

    Kanske får börja titta för att få lite tips kring ekonomin i alla fall.
    Du behöver ju inte bry dig om just det Glad. Lyssna på vad de säger om råd och tip bara.

    Du kan säkert hitta något avsnitt på play som liknar ditt liv. Det finns så många fall och det är ju skillnad på en ungdom som bor ensam eller på en barnfamilj, så kanske det känns mer relevant.
  • Anonym (Slösa­re) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 21:32
    #11
    Anonym (Fe) skrev 2018-01-09 21:20:36 följande:

    * När du handlar ta en scanner, bestäm ungefär budget vad du handlar för, (t.ex 400 kr) så blippar du och kollar varje pris på matvarorna du köper. Kolla igenom kvitton var medveten om kostnaderna.

    * Prova att en dag bara handla billiga märken nästa gång du handlar och spara kvitto och sedan en annan gång provar du att handla alla dyra märken, spara kvitto,jämför kvittona och bli medveten om priset du betalar för märken.

    Detta gör att du väljer billigare alternativ om du tycker det smakar lika bra.

    * Betala med kontanter du tar ut att handla för.

    * När du vill köpa unna dig saker till hem och fritid, tänk bort " vad vill jag ha?" Och fokusera mer på "vad behöver jag nu som kommer kännas värdefullt på lång sikt?"

    * Vänta med inköp. Är du sugen att köpa något på fritiden, låt det gå några dagar, är du fortfarande lika sugen och kan komma på minst två skäl att du BEHÖVER den prylen, då får du köpa den.

    Jag har just nu noll i inkomst, och lever endast på bidrag från föräldrar och min partner och för mig är livet en lyx om jag har råd med läsk och sötsaker ibland för jag är jättekass på att be om pengar. Jag grinade för att jag ville köpa ett plagg på rea men väntade tills efter nyår och då såldes det plagget ut, det var det enda jag hade tänkt spendera under julen, men idag saknar jag inte ens plagget, det symboliserade bara "lyxen" friheten att unna sig.

    Jag gillar dessutom att köpa godis jag sen bara sparar, jag njuter mest av att ha det där lyxiga, men vill inte förbruka det. Det är inte det ultimata sättet att leva, men det fungerar. Den dagen min inkomst ser bra ut, kommer jag uppskatta att kunna köpa EN sak till mig själv. Så jag tänker bara att jag har det bästa kvar att inträffa. Men sen funkar vi så att ju mer pengar desto mer vill vi ha. Så försök bli medveten om denna manipulation, att ha mer, att köpa dyrare och dyrare, är att leva lyx. Jag tycker lyxen är att man trivs i sin tillvaro, saker är skitsamma. Ge mig en cola ibland så är jag lycklig.


    Det är nog detta som är mitt stora problem. Det är första gången i mitt liv som jag har möjligheten att köpa det jag känner för att köpa (med vissa begränsningar, jag är inte rik). Jag har alltid tidigare fått vända på pengarna och några år innan jag gifte mig och skaffade barn var det så illa att det kunde gå en vecka då jag inte åt.

    Jag borde ju med andra ord värdesätta mina pengar mer men i stället är jag så korkad att jag konsumerar skräp bara för att jag kan.
  • Äldre 9 Jan 21:34
    #12
    Anonym (Slösare) skrev 2018-01-09 21:26:10 följande:

    Matlista/veckoplanering vet jag inte hur många gånger jag börjat med och så glider det ut i sanden. Mest för att jag är svindålig på att komma på mat och sedan jobbar jag både kvällar och dagar och min man är inte den bästa på att laga mat så det blir hipp som happ. Ska verkligen ta mig i kragen där och planera en matlista! 

    Jag har en budget. Alla räkningar är "färdiga" dagarna innan lönen kommer in så att de dras direkt. Men sedan är det de som är kvar som jag bara låter ligga och så blir det som det blir för att jag är usel på att spara. Men jag ska bestämma en summa jag ska spara och sedan hålla mig till det!

    Tack!


    Men planera in övriga utgifter i budgeten.

    Sparande (för över samtidigt som räkningarna).

    Nöjen

    Fika (Loka, tuggummi osv)

    Kläder .

    Och ja, vad du nu lägger pengarna på.

    Jag är också dålig på att planera mat förvisso, men du kan ju göra listan utifrån vilka dagar du jobbar sent.
  • Äldre 9 Jan 21:49
    #13

    Tumregel:

    Inköp över 100kr - vänta en dag innan du genomför

    Inköp över 1000kr - vänta en månad innan du genomför

    Är de viktiga fortfarande efter den tiden så köp. Annars inte.

    En annan tumregel är att bara ha/köpa två typer av grejer: sånt du absolut behöver (ex praktiska vardagsjeans / en vardags-matlåda) eller sånt du fullkomligt älskar (ex en urläcker festklänning / en fredags-take away). Inget däremellan. Inget halvdant som "kanske kommer va bra att ha nån gång".


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
Svar på tråden Slösar pengar. Behöver råd.