• Äldre 9 Jan 21:05
    3308 visningar
    11 svar
    11
    3308

    Vad blir kvar till mig?

    Kvinna 45 år. Säg att jag drev enskild firma, och att det gick väldigt bra.

    Jag hade intäkter på 4milj kr på ett år. Momsen tog 800tkr, vilket lämnade 3.2milj kr.

    Mina kostnader var 600tkr, vilket lämnade 2.6milj kr kvar "på bordet".

    Ifall jag nu hade velat ta ut dessa 2.6milj kr som lön, fördelat på 12 mån. Hur mycket hade jag haft i handen, efter alla egenavigifter och skatter var betalda?

    Någon som kan hjälpa mig? Behöver inte vara exakt på kronan, utan räcker mellan tummen och pekfingret.

  • Svar på tråden Vad blir kvar till mig?
  • Äldre 10 Jan 16:28
    #1

    Är du enskild näringsidkare så är vinsten din beskattingsbara "lön" det året. har du tjänat väldigt mycket pengar kan du välja att sätta av en del av vinsten i en expansionsfond. gör du det så skjuter du upp denna skatteskuld till ett senare år. man kan max ha 6st fonder igång samtidigt. efter 6 år så måste man börja återföra dessa i bolaget. vitsen med dessa är om du skulle gå back ett år. Låt säga att du går 400 000kr back.  då kan du återföra t ex 400 000kr från dina fonder vilket gör att ditt resultat blir 0 det året. 0kr i inkomst = 0kr i skatt det året.
    Egen avgifterna för inkomståret 2017 ligger på drygt 28.97% du betalar en schablonskatt på 25% sen har du din kommunala skatt. har u en vinst på över 438 900kr så ska du dessutom betala statlig skatt på 20% på det beloppet som överstiger. är inkomsten över 638 500 så tas det ut ytterligare 5% på den statliga skatten.

  • Äldre 10 Jan 16:30
    #2

    Ang momsen så den aldrig att betrakta som företags pengar. det är med andra ord inget du går miste om och inte heller någon kostnad för företaget.

  • Äldre 10 Jan 16:35
    #3

    Kommer på saker eftersom här :) du har ett jobbskatteavdrag att göra på den kommunala skatten oxå. kommer inte ihåg vad den ligger på dock.
    sök på skatteverkets hemsida.

  • Äldre 10 Jan 23:29
    #4
    hissjocke skrev 2018-01-10 16:28:37 följande:

    Är du enskild näringsidkare så är vinsten din beskattingsbara "lön" det året. har du tjänat väldigt mycket pengar kan du välja att sätta av en del av vinsten i en expansionsfond. gör du det så skjuter du upp denna skatteskuld till ett senare år. man kan max ha 6st fonder igång samtidigt. efter 6 år så måste man börja återföra dessa i bolaget. vitsen med dessa är om du skulle gå back ett år. Låt säga att du går 400 000kr back.  då kan du återföra t ex 400 000kr från dina fonder vilket gör att ditt resultat blir 0 det året. 0kr i inkomst = 0kr i skatt det året.

    Egen avgifterna för inkomståret 2017 ligger på drygt 28.97% du betalar en schablonskatt på 25% sen har du din kommunala skatt. har u en vinst på över 438 900kr så ska du dessutom betala statlig skatt på 20% på det beloppet som överstiger. är inkomsten över 638 500 så tas det ut ytterligare 5% på den statliga skatten.


    Det jag kan konstatera är att du är tillräckligt insatt i ämnet jag frågade om. Det jag också kan konstatera är att jag blev inte mycket klokare på det här, om än tacksam för ditt utförliga svar.

    Frågan har jag egentligen ställt åt någon annan. Hade mer tänkt mig någon konkret siffra vad som ligger tillgängligt i min hand fördelat på årets 12 månader under förutsättning att där finns 2.6 milj kr tillgängliga efter moms och omkostnader?

    Har jag rätt i om jag tänker, mellan tummen och pekfingret att jag hade haft ganska exakt 100tkr i handen per mån, ge eller ta 5tkr? Fel eller onödigt att göra på det viset eller ej, spelar ingen roll. Min fundering är just vad som skulle vara kvar i rena kronor räknat efter man betalt allt enligt konstens alla regler.
  • Äldre 10 Jan 23:49
    #5
    8294929911 skrev 2018-01-10 23:29:11 följande:

    Det jag kan konstatera är att du är tillräckligt insatt i ämnet jag frågade om. Det jag också kan konstatera är att jag blev inte mycket klokare på det här, om än tacksam för ditt utförliga svar.

    Frågan har jag egentligen ställt åt någon annan. Hade mer tänkt mig någon konkret siffra vad som ligger tillgängligt i min hand fördelat på årets 12 månader under förutsättning att där finns 2.6 milj kr tillgängliga efter moms och omkostnader?

    Har jag rätt i om jag tänker, mellan tummen och pekfingret att jag hade haft ganska exakt 100tkr i handen per mån, ge eller ta 5tkr? Fel eller onödigt att göra på det viset eller ej, spelar ingen roll. Min fundering är just vad som skulle vara kvar i rena kronor räknat efter man betalt allt enligt konstens alla regler.


    Det beror på ganska många faktorer såsom företagsform, var lönetagaren bor etc.

    Men vill du få en ide så kan du kolla på denna sida om arbetsgivaravgifter så ser du att om du betalar ut en månadslön om 155000 kr så kommer det totalt att kosta företaget 2.6 M kr

    Sedan hamnar du väl som löntagare på en ungefärlig skattesats om 50 % för den lönen och I det scenariot blir därför pengarna i handen ca 75000 kr per månad i.e. 4 M in till företaget ger 900 000 kr ut i slutänden.
  • Äldre 10 Jan 23:57
    #6

    www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad-en-anstalld-kostar&p_p_id=tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc_com.sun.faces.portlet.VIEW_ID=%2Fsalary%2FcalcSalaryAge.xhtml&_tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc_com.sun.faces.portlet.NAME_SPACE=_tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc_

  • Äldre 11 Jan 00:07
    #7

    Såg nu att du skrev att bolagsformen var enskild firma

  • Äldre 11 Jan 00:10
    #8

    Då hänvisar jag istället till denna länk

    www.verksamt.se/starta/skatter-och-avgifter/enskild-naringsverksamhet

  • Äldre 11 Jan 00:46
    #9

    Enligt deras uträkning borde du hamna på ca 100000 kr per månad el. 1200000 kr totalt

    Dock använder de en skattesats om 31% och jag tror att du kommer att få en betydligt högre skattesats med den vinsten och hamnar du som jag tror i en skattetabell med ca 50% skatt så blir uttaget istället ca 80000 kr per månad el. 1M kr totalt

  • Äldre 11 Jan 00:46
    #10
  • Äldre 11 Jan 01:01
    #11
    möjligt skrev 2018-01-11 00:46:30 följande:

    Enligt deras uträkning borde du hamna på ca 115000 kr per månad el. 1400000 kr totalt

    Dock använder de en skattesats om 31% och jag tror att du kommer att få en betydligt högre skattesats med den vinsten och hamnar du som jag tror i en skattetabell med ca 50% skatt så blir uttaget istället ca 80000 kr per månad el. 1M kr totalt


    Redigerade siffror
Svar på tråden Vad blir kvar till mig?