• CarolineBj

    Hinnsvepning v 36+5

    Hej!

    Igår fick jag en hinnsvepning vilket gjorde ont som tusan. På kvällen hade jag mycket sammandragningar (har haft sammandragningar sen tidig grav) och som mensvärk, kunde dock sova inatt ???????? Nu på morgonen så började slemproppen gå (slemmig och brun).

    Hur har det varit för er? Är detta tecken på att det är på gång? Var öppen 1,5 cm när läkaren länder och gjorde honnsvepningen.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hinnsvepning v 36+5
  • Anonym (Lena)

    När jag gjorde hinnsvepning vid min sista grav så fick jag sammandragningar och fick som mensvärk. Slemproppen kom sen på natten och 30 min senare gick vattnet. Så ca 15 Tim efter hinnsvepningen va allt igång.

    Så klar är det olika, är allt klart och redo kan detta starta förlossningen men vet flera där det inte hänt ett dugg. En nyfiken fråga, varför fick du hinnsvepning innan du är fullt gången? Stort barn?

  • Anonym (J)

    Vad är det för oseriös läkare som gör hinnsvepning i v 37?!! Herregud. Hon borde anmälas.

    Hoppas du är införstådd med riskerna du utsätter ditt barn för i och med detta!

  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (J) skrev 2018-01-10 09:34:55 följande:

    Vad är det för oseriös läkare som gör hinnsvepning i v 37?!! Herregud. Hon borde anmälas.

    Hoppas du är införstådd med riskerna du utsätter ditt barn för i och med detta!


    Du känner inte till bakgrunden. Antagligen finns det en anledning till att det görs. Vad jag vet klarar sig barn i v 37 sig bra - det räknas väl inte ens som prematur födsel.
  • Anonym (J)
    Anonym (Lite salt) skrev 2018-01-10 09:52:00 följande:

    Du känner inte till bakgrunden. Antagligen finns det en anledning till att det görs. Vad jag vet klarar sig barn i v 37 sig bra - det räknas väl inte ens som prematur födsel.


    Det handlar inte om veckan, utan stressen en hinnsvepning medför, vilket påverkar mer så tidigt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Lite salt) skrev 2018-01-10 09:52:00 följande:

    Du känner inte till bakgrunden. Antagligen finns det en anledning till att det görs. Vad jag vet klarar sig barn i v 37 sig bra - det räknas väl inte ens som prematur födsel.


    Och jo. Innan 37+0 är prematurt. Ingen seriös läkare eller barnmorskan skulle göra en hinsvepning innan vecka 39.
  • CarolineBj

    Har en jättejobbig graviditet med mycket komplikationer rent fysiskt. Bebis i magen mår bra och utvecklingsmässigt färdig vilket de har kollat. Både läkare och barnmorska rekommenderar hinnsvepning för min del då medicinsk igångsättning eller snitt ska man absolut inte göra ?såhär tidigt? men hinnsvepning är bara en retning så att kroppen kommer igång av sig självt OM man är lite öppen.

  • Anonym (Lena)
    CarolineBj skrev 2018-01-10 11:16:46 följande:

    Har en jättejobbig graviditet med mycket komplikationer rent fysiskt. Bebis i magen mår bra och utvecklingsmässigt färdig vilket de har kollat. Både läkare och barnmorska rekommenderar hinnsvepning för min del då medicinsk igångsättning eller snitt ska man absolut inte göra ?såhär tidigt? men hinnsvepning är bara en retning så att kroppen kommer igång av sig självt OM man är lite öppen.


    Jobbigt för dig. Håller tummarna att det vill komma igång. Hur känns det nu?
  • cissi82

    Gjorde hinnsvepning 38+3, är idag i 39+4. Så för mig hjälpte det inget. Tror slemproppen gick dagen efter, blödde tre fyra dagar lite sammandragningar men inget mer. Blir igångsättning på bf för min del.
    Lycka till!

  • CarolineBj
    Anonym (Lena) skrev 2018-01-10 11:40:03 följande:

    Jobbigt för dig. Håller tummarna att det vill komma igång. Hur känns det nu?


    Har lite starkare sammandragningen och som mensvärk, får se hur kvällen och natten blir, ska till barnmorskan i morgon och göra en till hinnsvepning iaf så hoppas hoppas att det vill sätta igång!
  • CarolineBj
    Anonym (Lena) skrev 2018-01-10 11:40:03 följande:

    Jobbigt för dig. Håller tummarna att det vill komma igång. Hur känns det nu?


    Har lite starkare sammandragningen och som mensvärk, får se hur kvällen och natten blir, ska till barnmorskan i morgon och göra en till hinnsvepning iaf så hoppas hoppas att det vill sätta igång!
  • escapee
    CarolineBj skrev 2018-01-10 08:22:43 följande:

    Hej!

    Igår fick jag en hinnsvepning vilket gjorde ont som tusan. På kvällen hade jag mycket sammandragningar (har haft sammandragningar sen tidig grav) och som mensvärk, kunde dock sova inatt ???????? Nu på morgonen så började slemproppen gå (slemmig och brun).

    Hur har det varit för er? Är detta tecken på att det är på gång? Var öppen 1,5 cm när läkaren länder och gjorde honnsvepningen.

    Tacksam för svar!


    Bad du om hinnsvepningen själv eller erbjöd läkaren det ? Är i v 35+5 o har bm besök den 15/1 och ett läkarbesök den 17/1 o ja är så trött på att ha ont nu :( fick mitt första barn i v 36+
  • CarolineBj
    escapee skrev 2018-01-11 10:15:18 följande:

    Bad du om hinnsvepningen själv eller erbjöd läkaren det ? Är i v 35+5 o har bm besök den 15/1 och ett läkarbesök den 17/1 o ja är så trött på att ha ont nu :( fick mitt första barn i v 36+


    Jag åkte in pga att jag mått så dåligt och det läkaren kunde erbjuda var hinnsvepning, jag sa bara att jag vill få ut ungen i stundens hetta då jag bröt ihop totalt. Så både läkaren och dagen efter sa min barnmorska samma att hon kunde erbjuda hinnsvepning.
Svar på tråden Hinnsvepning v 36+5