• Äldre 10 Jan 12:08
    29518 visningar
    17 svar
    17
    29518

    Kalkbeläggning i duschen.

    Finns det någon som har ett bra knep på hur man får bort kalkbeläggning i duschen? Känns som att jag testat en hel flock med medel. Kanske någon har ett gammalt knep från förr?

  • Svar på tråden Kalkbeläggning i duschen.
  • Origin­al
    Äldre 10 Jan 12:17
    #1

    Ta en citron och dela mitt itu. Sedan skrubbar du väggarna med fruktköttet. Spola av och upprepa med en ny citron om det behövs.

    Inget löser kalk så som citronsyra.

  • Äldre 10 Jan 12:21
    #2

    Tack! ska testa det ikväll.

  • Äldre 10 Jan 12:56
    #3
    Original skrev 2018-01-10 12:17:57 följande:

    Ta en citron och dela mitt itu. Sedan skrubbar du väggarna med fruktköttet. Spola av och upprepa med en ny citron om det behövs.

    Inget löser kalk så som citronsyra.


    Tänkte skriva detsamma. Eller lime. Lime funkar bättre, men en lime är ju dyrare än en citron.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Origin­al
    Äldre 10 Jan 12:57
    #4
    +1
    Aniiee skrev 2018-01-10 12:56:06 följande:

    Tänkte skriva detsamma. Eller lime. Lime funkar bättre, men en lime är ju dyrare än en citron.


    Att det luktar gott och man slipper kemikalier är ju en bonus
  • Äldre 10 Jan 15:45
    #5

    ska man låta det verka i typ 5 min innan man sköljer bort det sen eller?

  • Origin­al
    Äldre 10 Jan 15:53
    #6
    hissjocke skrev 2018-01-10 15:45:03 följande:

    ska man låta det verka i typ 5 min innan man sköljer bort det sen eller?


    Nope bara skrubba med citronens fruktkött och skölj av. Är du inte nöjd så upprepa med en ny citron.
  • Äldre 10 Jan 16:08
    #7

    Mmmm har nyttjat mina tre citroner nu och visst det är en förbättring men långt ifrån klar 

  • Äldre 10 Jan 20:58
    #8

    Skulle krävas 100 kg citron här... Provade en gång, syntes ingen skillnad alls.

  • Äldre 10 Jan 22:35
    #9

    Använd ättika, lägg på och låt sitta. På svårtåtkomliga ställen fukta bomull och låt sitta över natten. Skölj av. Funkar perfekt även på lager av kalk

  • Äldre 11 Jan 00:50
    #10

    Låter man inte kalkbeläggningen sitta och gro alltför länge så brukar ättika blandat med lite diskmedel funka.

  • Äldre 11 Jan 06:06
    #12

    Köp en flaska Kalkbort.  Spraya, låt stå ett tag, spola eller torka bort. Finns på färgaffären. Helt suveränt medel mot beläggningar i toastolar och handfat o duschkabiner. Städpersonal använder den produkten också på vårt jobb.

  • Äldre 11 Jan 11:53
    #13
    recordcollector skrev 2018-01-11 01:55:47 följande:

    Vi brukar göra vårt eget kalkborttagningsmedel. Vi brukar ta skalen från ett 10-tal apelsiner och lägger dem i 1 liter vatten och låter det stå och dra några dagar. Sedan är detta "vatten" perfekt som kalkborttagningsmedel. Gratis dessutom!


    Var får du tag på gratis aplesiner? Cool
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 11 Jan 17:06
    #14

    Något med lågt pH, det brukar stå på flaskan. Det brukar vara citronsyra i. Att spraya ättika blir typ samma effekt. Viktigt är att låta medlet verka. Du kan behöva jobba i omgångar. Spraya, skrubba, spraya, skrubba osv.

    Tänk dock på att sura medel också på sikt kan lösa upp kakelfogar.

  • Äldre 11 Jan 21:27
    #15

    Tack för alla svar! Ska försöka med dem alla och kommer åter tillbaka i tråden när jag hittar det som funkar, så får vi se vilket som funkar bäst.
    Kan det ha med hårdheten på vattnet som gör att det sitter som det gör?

  • Anonym (Ättik­a på hushål­lspapp­er)
    Äldre 12 Jan 09:52
    #16

    Jag brukar blöta hushållspapper med ättika och låta ligga på avlagringen över natten. Det tar bort rätt mycket. Hushållspappret håller kvar ättikan så att den hinner verka. Testa även att skrubba med bikarbonat och citronsyra (båda finns i kryddhyllan i affären).

    Ja, kalkavlagringen kommer från kalk i vattnet, ju hårdare vatten desto mer avlagringar.

    En gång när jag var desperat använde jag 0.1 M HCl, men det kan nog skada ytan beroende på vad den är i för material. Väldigt effektivt var det dock. Vi hade köpt en lägenhet i ett område med hårt vatten, och den tidigare ägaren använde inte duschdraperi. Närmast duschen var golvet helt grått, för att gradvis närma sig originalfärg ju längre bort från duschen man kom.

  • Äldre 16 Jan 09:55
    #17

    Har nu testat citroner med bikarbonat vilket funkar ganska bra. Tror att ett par behandlingar till gör susen! Ska testa det där med ättika med. 

Svar på tråden Kalkbeläggning i duschen.