• Anonym (Hur göra?)

    Behöver ekonomiska råd

    Hej.

    Jag har nyss blivit arbetslös. Har ingen inkomst någonstans nu. Uppfyller ej a-kassa. Och soc går tillbaka 3 månader. Då hade jag lön.

    Så nu står jag här med hus och lån på det. Djur och barn.

    Är det dumt tänkt av mig, att ta ett lån på 50 tusen, så jag åtminstone klarar av att betala alla räkningar i några månader, i väntan på jobb? Söker arbete överallt nu.

  • Svar på tråden Behöver ekonomiska råd
  • Anonym (soc)

    Soc tar hänsyn till hur det ser ut idag om du aldrig sökt innan.

  • Anonym (.)

    Tror man kan få pengar till matstöd i alla fall från soc, om du har slut på pengar.

    50 kkr för några månader låter dyrt. Kanske läge att dra ner på kostnaderna

  • Anonym (Nej)

    Det sämsta du kan göra är ju att låna pengar för räkningar. Då kommer du snart vara fast i en lånekarusell. Allt ska ju betalas tillbaka och mer där till med tanke på ränta. Sen börjar ju dessa återbetalningar redan nästa månad i så fall.

    Hur kommer det sig att du inte är berättigad a-kassa?

  • Anonym (Fia)

    Kom ihåg att om vi pratar om vanligt lån som kommer in på ditt konto så kommer soc räkna det som inkomst också, samma om någon för över pengar till dig. 

    Det låter som en väldigt dum idé, kanske något man kan göra i mindre skala när man redan fått nytt jobb men inte än fått lön om det är akut. 

  • Mandel

    Inget du kan sälja?
    Ring banken och be om uppskov på amorteringen? Hur hög belåning har du på huset? Går det att låna mer på huset?
    Säg upp en massa abonnemang om du har det på tv-tjänster, böcker, tidningar, träning osv.

    Har du igen buffert att ta av när du har  hus? Ett renoveringskonto?

    Låna för att betala kommande räkningar är det sämsta du kan göra.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • nötterochchoklad

    Under tiden du söker jobb kan du börja med att göra betalda undersökningar på nätet. Det är otroligt lättförtjänta pengar bara man är aktiv. 
    Jag tipsar om sådant i blogg. Den handlar om hur man får lite mer för pengarna. 

    Vad beträffar din fråga så nej, du ska inte ta lån. Det kommer bara bli värre! Ställer mig också undrande om du ens får ett lån beviljat nu när du är arbetslös? 

    moreforthemoney.blogspot.se

  • Gizmo

    Ring till ditt socialkontor och boka en tid för ett möte angående ekonomiskt bistånd. Gör det i dag & ta inga lån det blir bara en dyr lösning. 

  • Anonym (Yes but)
    Gizmo skrev 2018-01-11 07:27:26 följande:

    Ring till ditt socialkontor och boka en tid för ett möte angående ekonomiskt bistånd. Gör det i dag & ta inga lån det blir bara en dyr lösning. 


    Fast Ts kommer ju få avslag. Är nämligen i exakt samma sits så nu väntar ett liv som hemlös eftersom jag blir vräkt snart
  • Långbenopluto
    Anonym (Yes but) skrev 2018-01-11 07:29:41 följande:
    Fast Ts kommer ju få avslag. Är nämligen i exakt samma sits så nu väntar ett liv som hemlös eftersom jag blir vräkt snart smile4.gif
    Varför fick du avslag? Vad var motiveringen?
Svar på tråden Behöver ekonomiska råd