• Äldre 10 Jan 13:04
    4889 visningar
    11 svar
    11
    4889

    Kissar vid sängen

    Hej

    Min katt  ( 11år kastrerad hankatt )  kissar vid sängen. Första gången verkade det som han var rädd för några mörka kläder  som jag hängt på tork i badrummet vid hans låda.  Han  verkade rädd och ville inte gå i närheten där så jag fick tro att det var felet.  Så var allt bra och som vanligt igen. Nu har han gjort det igen. Den här gången  verkar han inte rädd för något han kunde göra sitt andra behov i lådan utan problem.

    Är 11 år gammalt  så det är ålderdom kan det vara så att han inte han fram i tid till sin låda. eller kan det vara njurar eller annat  urinvägsinfektion ?

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Kissar vid sängen
  • Äldre 10 Jan 13:08
    #1

    Ring din veterinär för att ta ett urinprov.

  • Äldre 10 Jan 13:19
    #2
    Tofflans skrev 2018-01-10 13:08:20 följande:

    Ring din veterinär för att ta ett urinprov.


    Är det första steget man bör göra ? Inte anta att det är något psykologiskt ? Det konstiga är att han i vanliga fall går i lådan bara som han glömde sig eller inte hann nu.
  • Äldre 10 Jan 13:19
    #3
    ibland123 skrev 2018-01-10 13:19:23 följande:
    Är det första steget man bör göra ? Inte anta att det är något psykologiskt ? Det konstiga är att han i vanliga fall går i lådan bara som han glömde sig eller inte hann nu.
    Ja, det är första steget, om du googlar så ser du.
  • Äldre 10 Jan 13:38
    #4
    Tofflans skrev 2018-01-10 13:19:55 följande:
    Ja, det är första steget, om du googlar så ser du.
    ok tack. Ha en bra dag 
  • Äldre 10 Jan 13:43
    #5

    Jag tycker det var uppmärksamt och klokt av dig att koppla ihop de hängande kläderna vid lådan med den första felkissningen. Ofta är det nämligen något sånt som gör att katten helt enkelt inte känner sig bekväm med att utföra sina behov i lådan. Antingen är det lådans placering och omgivning (som var den utlösande orsaken i det fallet) eller lådans utformning, innehåll och renlighet.

    På vad vid sängen har han kissat? Var det en hel blåstömning eller bara en skvätt?

    Har katten kissat fel en gång är det viktigt att förbättra lådsituationen för att inte riskera fler felkissningar, så hur många lådor finns det, vilken typ av lådor, vilken kattsand och hur ofta rensas sanden?

  • Äldre 10 Jan 14:48
    #6
    Birmafröken skrev 2018-01-10 13:43:43 följande:

    Jag tycker det var uppmärksamt och klokt av dig att koppla ihop de hängande kläderna vid lådan med den första felkissningen. Ofta är det nämligen något sånt som gör att katten helt enkelt inte känner sig bekväm med att utföra sina behov i lådan. Antingen är det lådans placering och omgivning (som var den utlösande orsaken i det fallet) eller lådans utformning, innehåll och renlighet.

    På vad vid sängen har han kissat? Var det en hel blåstömning eller bara en skvätt?

    Har katten kissat fel en gång är det viktigt att förbättra lådsituationen för att inte riskera fler felkissningar, så hur många lådor finns det, vilken typ av lådor, vilken kattsand och hur ofta rensas sanden?


    Var nog en hel blåstömning, mycket mer än en skvätt.  Han verkar inte rädd eller konstig/avvikande från sitt normala jag på något sätt. Lådan har alltid stått på samma plats en öppen plast låda. Alltid samma innehåll i lådan med toalätt  tror jag det heter återvunnit från papper pelletsaktigt. Så allt är samma. Han är väldigt noga med lådan om det är för mycket kiss kan han inte bajsa där då blir det utanför lådan så man måste tömma lådan en gång  om dagen helt byta sand, ibland oftare.  Men det har aldrig varit problem innan med att kissa det har han alltid gjort i lådan. Det har gått några dagar sen han var rädd för kläderna och allt har varit som vanligt tills idag på morgonen. Han kissar brevid sängen  där det är som mest öppen yta ingen matta eller annat har haft en del kuddar som stöd i sängen där som  jag fick slänga sist hade en pläd ihopvikt där nu.  som blev lite blöt, men gick o tvätta. 
  • Äldre 10 Jan 15:01
    #7

    Då låter det som om lådsituationen inte ha varit optimal på länge eftersom han bajsat vid sidan av. Det kan helt enkelt vara så att klädincidenten var den utlösande faktorn som gjort att katten nu visar tydligt att lådan duger inte. En optimal lådsituation innebär att alla avföring hamnar på rätt ställe inte att nått ibland hamnar fel.

    Så mitt förslag är först att ställa två lådor bredvid varandra. Många katter bajsar i en låda och kissar i den andra. Vilket det verkar som om har försökt meddela.

    Eftersom du måste byta material så ofta verkan han inte helt överens med "sanden" heller så byt till en lerbaserad fin klumpbildande sand som är mjuk för tassarna. Så blir han nog nöjdare.

    11år är inte så gammalt för en katt så ålder borde det inte vara men ett veterinärbesök för att utesluta UVI är nog på sin plats. Sen bör lådan rensas 2 ggr/dag men minst 1 g/dag.

    Funkar inte det här kan lådornas plats behövs justeras.

  • Äldre 10 Jan 15:18
    #8
    Primulina skrev 2018-01-10 15:01:49 följande:

    Då låter det som om lådsituationen inte ha varit optimal på länge eftersom han bajsat vid sidan av. Det kan helt enkelt vara så att klädincidenten var den utlösande faktorn som gjort att katten nu visar tydligt att lådan duger inte. En optimal lådsituation innebär att alla avföring hamnar på rätt ställe inte att nått ibland hamnar fel.

    Så mitt förslag är först att ställa två lådor bredvid varandra. Många katter bajsar i en låda och kissar i den andra. Vilket det verkar som om har försökt meddela.

    Eftersom du måste byta material så ofta verkan han inte helt överens med "sanden" heller så byt till en lerbaserad fin klumpbildande sand som är mjuk för tassarna. Så blir han nog nöjdare.

    11år är inte så gammalt för en katt så ålder borde det inte vara men ett veterinärbesök för att utesluta UVI är nog på sin plats. Sen bör lådan rensas 2 ggr/dag men minst 1 g/dag.

    Funkar inte det här kan lådornas plats behövs justeras.


    Han  har bajsat vid sidan om någon gång då han tyckt det inte varit rent nog. Kissa är aldrig ett problem för han där.  Har fått för mig att det inte är sanden det är fel på utan att han upplever det som ofrächt när han kissat  två gånger så kan han inte bajsa där. sanden jag använder är ganska mjuk återvunnet papper som är pellets. Anledningen till att jag valde den först var att jag tyckte den dammar minst. Självklart är jag beredd att byta sand och köpa en låda till om  det skulle hjälpa. Han har kissat som vanligt i sin låda med efter att jag tog bort de hemska kläderna bara nu imorse som han kissat fel. 

    Hur ska lådans /lådornas plats justeras något att tänka på ? inte så väldigt stort toalett utrymme, men vill de ha kanske mer öppna ytor eller något annat att tänka på ? Tack för svar ha en bra dag.
  • Äldre 10 Jan 15:29
    #9

    Tycker du ska testa två lådor med sand och se om det blir bättre. Eller en låda med sand och en som förut så ser du direkt vilken han föredrar. Det är ju alltid värt att försöka.

    Själv har jag kattlådorna i hallen eftersom kattsanden upplevs som grus som ändå är vanligt i hallen. Jag tycker kattsanden lätt blir geggig i toan.

    EverClean och Extrem Classic är bra sander som inte dammar nämnvärt. Har aldrig använt nått annat än sand så vet inte mycket alternativa strö. 

    Mina katter föredrar ett lite undanskymt läge men ändå inte instängt. Förut hade jag kattlådorna i ett förråd i anslutning till hallen. Har försökt med kattlåda i toan eftersom de flesta har det så men blev aldrig nöjd.   

  • Äldre 10 Jan 17:13
    #10
    Primulina skrev 2018-01-10 15:29:50 följande:

    Tycker du ska testa två lådor med sand och se om det blir bättre. Eller en låda med sand och en som förut så ser du direkt vilken han föredrar. Det är ju alltid värt att försöka.

    Själv har jag kattlådorna i hallen eftersom kattsanden upplevs som grus som ändå är vanligt i hallen. Jag tycker kattsanden lätt blir geggig i toan.

    EverClean och Extrem Classic är bra sander som inte dammar nämnvärt. Har aldrig använt nått annat än sand så vet inte mycket alternativa strö. 

    Mina katter föredrar ett lite undanskymt läge men ändå inte instängt. Förut hade jag kattlådorna i ett förråd i anslutning till hallen. Har försökt med kattlåda i toan eftersom de flesta har det så men blev aldrig nöjd.   


    Kan prova med en låsa till med sand bor i tvårumslägenhet, hallen hmmmm kanske annars så får det bli en till på toaletten. Man får vara lite dektektiv och klura ut vad han vill och menar, oftast är det enkla saker han vill ha mat elller någon speciell mat därför han jamar. Eller så varnar han för att han ska gå o bajsa eller så har han bara lite tråkigt ibland eller vill gå in i ett skåp eller liknande ibland är det mer difffust. Tack för svaren ska prova det här först så får vi se.

    Tack Birmafröken för ditt svar tidigare med. Ha en bra dag alla.
  • Äldre 28 Apr 20:06
    #11

    Jag kämpa länge med problem med min katt som kissade inne. Jag hade stor användning av tips från nätet. Jag provade alla från HusdjursLiv, www.husdjursliv.se/min-katt-kissar-inne/

    Till slut hittade blev jag av med problemet. Många bäckar små, men Feliway hjälpte mycket för mig och att vara noga med lådorna.

Svar på tråden Kissar vid sängen