• Piccinini

    Dela kostnad födelsedagsfest

    Hej!

    Min bästa väninna och jag ska ha en gemensam födelsedagsfest. Vi har skrivit en preliminär bjudningslista där hon står för 61 % av gästerna och jag 39 % för att vara exakt Flört

    Hur hade ni delat på kostnaderna till festen?

    Lokal och sådana fasta kostnader ska definitivt delas på hälften men med tanke på att hon har fler gäster, kan jag då begära att hon ska betala 60 % av kostnaden för mat och dryck?

    Tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden Dela kostnad födelsedagsfest
  • meicc

    Absolut kan ni göra så. Det känns väl mest rättvist. Om det inte handlar om mindre summor, då hade jag struntat i det.

  • Stårschan

    Så kan ni absolut göra - särskilt om ni har ungefär likadan ekonomi (eller förstås om väninnan tjänar mer). Annars finns det ju andra lösningar som går ut på att den ena lägger ner mer pengar medan den andra lägger ner mer arbete på att fixa och planera och städa. Eller att man delar rakt av för att man räknar med att ha lika kul. Det beror ju på ert förhållande och hur viktiga pengarna är i sammanhanget.

    Men ingen borde kunna ta illa upp av den lösningen som du beskriver i TS, eftersom den är så väldigt enkel att motivera.

  • Carambolan

    Absolut, men jag hade gått efter gästlistan och inte efter inbjudningslistan Det är ju inte säkert att alla kommer.

  • Piccinini

    Tack för alla svar :) 

    Och självklart går vi efter gästlistan och inte inbjudningslista. Kommer troligtvis bli så att vi delar på kostnaderna 50/50 ändå då hon inte gillade mitt förslag alls.....

  • Stårschan

    Helt OK under förutsättning att det var du som bjudit flest gäster.

  • linani

    Föreslå kan du ju, men jag hade tyckt att det varit både lite snålt och konstigt om en vän lagt fram den idén till mig.

    För mig, om man delar en fest, så delar man den av vänskaplighet - inte för att skapa millimeterrättvisa

    Vem vet, dina gäster kanske äter mycket mer än hennes? Eller dricker både mer och dyrare... Näe, för både vänskapens och enkelhetens skull tycker jag att ni delar 50/50. 

  • Physalis

    Jag tycker det är rimligt oavsett om det vore du eller hon som hade flest gäster att ha ett sånt önskemål om det är väldigt skevt.

    Själv hade jag nog sett det som att vi betalade för en rolig fest tillsammans utan att räkna på vem som har flest gäster, vem som ville ha dyrare dekorationer, om någons gäster behöver specialmat som kostar mer eller om någon har en gäst som är extra klumpig och kommer orsaka extra städning. Man kan ju dra det rätt långt för att göra det rättvist ur olika perspektiv.


    Korrekturläser som en kratta
  • Minimalen

    Nu är det ju ganska stor skillnad i procent. Ponera att ni har 100 gäster. Då får du betala för 11 portioner extra och hon för 11 portioner mindre. Om hon tycker det är rättvist så kan nog detta platsa i någon av Fl's ståltrådar. Nej ta catering och betala för era egna gästers mat och dryck.

  • hallontryffel
    Piccinini skrev 2018-01-10 16:22:51 följande:

    Tack för alla svar :) 

    Och självklart går vi efter gästlistan och inte inbjudningslista. Kommer troligtvis bli så att vi delar på kostnaderna 50/50 ändå då hon inte gillade mitt förslag alls.....


    Så hon tycker att det mest rätta är att du betalar för hennes gäster? Trevlig kompis.
Svar på tråden Dela kostnad födelsedagsfest