• Emte

    Vad är positivt med att få barn tätt? HJÄLP!

    Jag har just fått reda på att jag är gravid. Detta var helt oplanerat och jag vet inte alls hur jag känner inför det hela. Jag vill jättegärna ha fler barn, men hade absolut inte tänkt mig ett till barn så snabbt. Jag har ett barn på 7 månader, som det tog länge att bli gravid med, och nu verkar det ha blivit en liten "hoppsan" alltså. 

    Jag har inte berättat för mannen än, han är bortrest i ett par dagar just nu (typiskt!) och jag vill berätta det personligen. Vet inte alls hur han kommer att reagera, och det har ju givetvis betydelse också. 

    Min första känsla när jag såg det positiva testet var dock glädje. Helt ärligt så var det inte samma stora glädje som med förra barnet, men då hade vi som sagt försökt länge. Men glad blev jag även nu.

    Jag grubblar och grubblar nu, jag tänker på hur jobbigt det säkert blir med två småbarn, jag tänker på att jag just börjat få tillbaka lite av ett eget liv - kommit igång bra med träning och lite andra fritidsaktiviteter som inte lämpar sig när man är gravid, jag tänker på min kropp.. Och dessutom tycker jag av någon anledning otroligt synd om vår lilla 7 månaders, som ju är jätteliten känns det som, och så ska han inte få "ha oss ifred" så länge till.. Och vi ska klara två barn..

    Det jag egentligen vill ha ut av denna tråd är att få höra allt som är POSITIVT med att få barn tätt! Bombardera mig mer era tankar kring detta, det skulle verkligen behövas, jag vill kunna få vara glad, för det är ju helt fantastiskt egentligen!

  • Svar på tråden Vad är positivt med att få barn tätt? HJÄLP!
  • Stårschan

    Barnen hinner ärva kläder av varandra innan de blir omoderna. Lekmässigt och senare också samhörighetsmässigt så är det väl vanligt att folk får starkare band till syskon som ligger nära i ålder, jämfört med sladdisar.

    Småbarnsåren med inskolningar, dagislämning, blöjperioden, vattkoppor och vabbande är snabbare över, så att man inte fastnar i det träsket i flera decennier.

    Det var (i mitt tycke) inte någon större skillnad på att ha hand om två småbarn än ett. Det var en betydligt större omställning att gå från 0 till 1 barn, än från 1 till 2.

  • Ina82

    Barnen har stor nytta av varandra, både gällande lek men också inskolning på dagis m.m. bara man inte skapar konkurans mellan barnen t.ex - de borde klara allt vid samma ålder, du som är äldre borde kunna detnär den lilla kan, du borde vara lika duktig som storebror osv. Vara noga med att de har lite egna leksaker som "ägaren" har förtur till (har funkat bra hos oss) - bara roligt att byta då ibland. Personligen tycker jag det är mindre jobb med flera barn än ett för då behöver man inte ägna så mycket tid att vara lektant.

  • MandyLane

    För min egen del tyckte jag att det var tufft som sjutton i början. Nu när de är 2 och 3 har de jättekul tillsammans. Bråkar massor emellanåt men älskar varandra mer än nåt annat. Har aldrig ångrat mig.

  • Emte

    Tusen tack för era svar! 
    Jag tror att det är chocken som gör att jag börjar grubbla så mycket, vi hade inte räknat med detta eftersom att vi hade så svårt att bli gravida sist. Det handlar inte om att behålla barnet eller inte, det är självklart för oss att göra det, men eftersom det inte riktigt blev som vi tänkt oss nu (det blir det väl sällan!) så ville jag starta denna tråd och få lite positiva tankar.

    Tar gärna emot fler tankar, så skriv på!

  • Anonym (Lite salt)

    Jag är själv bara ett år äldre än min syster. Vi bråkade, men samtidigt blev vi väldigt nära varandra. Vi bodde på landet, men hade alltid varandra att leka med även om det var långt till kompisar. Ett tips: ge dem inte matchande kläder, kör dem inte till samma aktivitetoch ge dem inte likadana saker för att det är gulligt. Jag ville mer än något annat vara min egen individ, med egna kläder och intressen.

Svar på tråden Vad är positivt med att få barn tätt? HJÄLP!