• Anzil

    Jag är urdålig på att studiera självmant

    Hej!

    Jag är urdålig på att studera självmant, så jag föredrar hellre att gå på kurser m.m, där det är en kurslärare som håller igång det hela.


    Men att plugga själv, läsa böcker är jag jättedålig på. Förut kunde jag läsa tjocka böcker, men det är någonting som försvunnit, tyvärr.

    Nu håller jag på att ta körkort, att köra bil känns jättekul och någonting som jag känner att man kan komma igång på enkelt. Men det är det här med teorierna som känns som om jag kommer vara fast på.


    Jag saknar nära vänner, och tyvärr har jag ingen familj. Så jag har ingen stöd alls, så jag kan inte fråga efter hjälp eller någon form av pepp.

    Vad gör man när man är ensam och vill verkligen ge järnet?

    Det sägs att det är vanlig med att vara ''skoltrött'', så jag undrar till alla er som anser ha koncentrationssvårigheter och tendensen till att skjuta upp saker. Vad gjorde ni?

    Behöver man verkligen läsa hela boken. Jag har fått två tjocka böcker.


    Och tre smala böcker. Ena är en bok där man kan testa sig själv, medan de andra två små böckerna är till för att läsa och lära sig om skyltarna. Men den tjocka boken, klarade jag inte ens att läsa en sida.

    Hur viktigt är det att läsa tjocka böckerna, jag hörde för länge sedan att de inte ens är särskilt viktiga.

    Jag känner mig urdålig!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Jag är urdålig på att studiera självmant
  • Mom2be262

    Hej!

    Jag jobbar på en trafikskola och kan säga att JA du måste läsa böckerna! Både de tjocka och smala som jag tror är körkortsboken, studiehäftet, vägmärkestest och vägmärkesförteckning samt vägmarkeringar. Dessa är viktiga och bidrar till din förståelse kring körningen. Det du kan göra är att kolla om skolan har teorikurs i grupp eller om du kan ha egen teori med läraren.. då kan ni göra igenom olika kapitel/moment :)

    För övrigt, om du tänker att du kommer var fast på något kommer du vara fast på det. Försök bryt det tankemönstret :)

  • Thomas21

    Man sätter sig på Tbanan eller någon annan riktigt tråkig plats.
    Man lämnar mobilen hemma - ja det finns inte mycket annat du kan göra där än att läsa den där trista boken.

  • FallenAngelNr1000

    Skumma igenom 1 bok i taget. markera de stycken du inte förstår. Läs om igen o gör lika dant tills du förstår allt. Skumma gärna igenom hela boken 1-2 ggr till så att du inte har missat något.

    Jag pluggade bilkortet i 2,5 h.
    Mc kortet 1,5 h
    Lastbilskortet på 3 h plus lite extra frågor och något djupare i vissa delar så ungefär 5 h sammanlagt.
    Men det var för 10 år sen då hade vi bara 1 bok till varje kort typ. 

    Satsa!
    Friheten är värt det!

  • Carambolan

    Om boken i sig känns motig kan du köpa en körkortsteori-app istället. Välj i så fall en som har teoribok inte bara provfrågor. Då är det lättare att dra nytta av dötid på t-banan, toaletten, tv-reklamen etc. och läsa några minuter då och då.

  • hissjocke

    Gå ner och sätt dig på körskolan och plugga? Lämna din mobil och platta hemma så du inte störs av dem eller att det lockar att titta till f-book el liknande. Sen är det ju en fråga om motivation. När du känner att du inte orkar, fråga dig själv varför du gör detta. Sitt inte för länge heller, om du pluggar i 45 min, gå sedan ut och gå i 30 min medans du lyssnar på musik. plugga sen i 45 min till.
    Sätt upp små mål för dagen. T ex idag ska jag läsa och förstå kap 12. när du läst kap 12 så ställer du frågor till dig själv, sen är du klar för dagen. Då slipper du pressen på att sitta typ hela kvällen eller så.
     Bästa lyckönskningar med körkortet :)

  • elyse

    Skumma igenom dem på ett kafé. Sedan har du dem på toaletten.

  • Vixen90

    Gå till biblioteket och sitt och plugga där. Eller på körskolan. Där kanske du hittar nån att plugga ihop med. Ladda hem en app, det är smidigt. De har tester och ofta små videoklipp för att förklara vissa saker bättre.

    Sedan är det bara att bita i det sura äpplet och göra det fastän det är tråkigt.


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • FallenAngelNr1000
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-01-10 18:51:05 följande:

    Skumma igenom 1 bok i taget. markera de stycken du inte förstår. Läs om det markerade* tills du förstår det*   Skumma gärna igenom hela boken 1-2 ggr till och markera igen med annan färg eller tecken. Så att du är säker på att du inte missar något. 


     


    Tillägg -

    Om du fastnar så gå vidare och läs nästa kapitel, men högst 2-3 olika. Läser du 3 kapitler för att du inte förstått så måste du kunna 2 av 3 kapitlerna för att få gå vidare till en Ny ! Det gör att du måste pressa dig själv lite, men samtidigt sållar du ut de enklare och slipper slösa bort tid på det ! Håll dig till böckerna trots det du skriver om dig själv, för jag var precis lika dan. Läste tjocka böcker som barn. men nu klarar jag knappt hålla koncentrationen för att skriva klart denna text :P


     


    Jag testade körskole-studier för lätt mc. Jag klarade det inte alls. Fick underkänt och bara kände svetten rinna och tiden försvann. För mycket press för min del.
    Och kände besvikelsen av "pappan".

    Lycka till Ts ! :) 


  • Ggrodan

    Läs lätt igenom ett kapitel åt gången. För varje sak du tyckte var krånglig, lämna en post-it lapp med ämnet t.ex "Klass C körkort" och när du tagit dig igenom alla kapitel. (Två kapitel per dag t.ex ett på förmiddagen ett på eftermiddagen) så kollar du på post it lapparna och de saker du behöver studera djupare googla kring och förstå bättre.

    När du slutfört 10 kapitel på fem dagar belöna dig, unna dig ett nytt plagg eller en lyxfika eller vad du nu gillar. Något du verkligen gillar!

    Egentligen vore din bästa motivation att du hade någon att studera med,som förhör dig som är på dig, men eftersom du är själv så får du tänka att du bygger upp ditt självförtroende, något som behövs i livet!

    Att kunna peppa dig själv. Och få saker gjorda.

    När min syster var omotiverad så sa jag hon får inte mer stöd av mig förrän hon gjort sina kapitel / fixat de där ärendena med myndigheter etc. Det gick jävligt fort så hade hon gjort allting,för rädslan att inte ha mitt stöd var värre än att göra skiten.

    Om du inte gör det kan du bestämma ett straff. Tvinga dig kontakta ett jobbigt ex? (Haha) Något som får dig att känna att göra dina åtaganden är mindre smärtsamt än att strunta / skjuta på de helt enkelt.

    Det är lite tips, kanske något passar dig?

  • Paulina27

    Du har fått många bra tips!

    Men jag skulle också vilja lägga till det här med planering. Bestämmer du aldrig en specifik tid och dag då du ska plugga så är det lätt att man skjuter på det. I början kommer det vara svårt, men efter ett tag är man så van att det börjar kännas naturligt.

    Man kan till exempel sätta en gräns, inget plugg efter 17, eller faktiskt lägga in i sin kalender att mellan 13-16 är det körkortsplugg som gäller. Om du kombinerar detta med att sätta upp mål för varje pass och unnar dig något när du lyckas plugga de tider du satt upp. (Utan mobilen då) ;) Så tror jag att det kommer lösa sig. 

    Sen kan du ju motivera dig med vilka möjligheter som öppnas upp när du väl har ditt körkort, att söka ett jobb som kräver körkort (väldigt många har det som krav), att du kan ta en roadtrip till spanien, eller bara åka och storhandla utan problem. Finns hur mycket som helst!

    Lycka till! :)

  • Rabarbapuppa

    För att vara disciplinerad gäller det att man lägger upp det hela disciplinerat, eller planerat, som Paulina27 är inne på.

    Du får se studerandet som ett jobb. Jag skriver detta på min lunchrast, efter lunch är det jobba som gäller igen. Man vet att man är upptagen vissa tider på dygnet, med till exempel jobbet - i ditt fall inplanerad studietid av körkortslitteratur (övrig tid kanske yrkesabete också om du har det, jag vet inte hur ditt liv ser ut)

    När jag läste på Universitetet och hade dagar utan föreläsningar (dvs självstudier) och kände att jag inte kunde hålla disciplinen hemifrån, då var det bara att ta cykeln till Univ--biblioteket, stänga av telefon och sätta tiduret på ca 50 min. Så läser man koncentrerat sin tid, går o tar en kopp kaffe o lite luft när tiden gått ut, sen ställa klockan igen. På t.ex. ett bibliotek kan man inte göra så mycket annat än att läsa, så... 
    Det är väl min huvudsakliga rekommendation: Planera in tid i kalender när du ska plugga. Sätt klockan så du vet när du kan ge dig själv en rast. Välj ett ställe fritt från distraktioner. (ex. bibliotek) 

    /Puppa

Svar på tråden Jag är urdålig på att studiera självmant