• Anonym (nervö­s)
    Äldre 10 Jan 19:15
    556 visningar
    1 svar
    1
    556

    kan man få utslag direkt om samma skuld går till fogden igen ?

    Jag hade en skuld som gick till fogden i november. 


    Jag kom överens med fodringsägaren att mot att jag betalade 1100 kr så återkallade de ärendet och gjorde en ny plan med mig. Allt frid och fröjd. Jag bestred ärendet med att skriva att jag hade betalt. Vilket jag ju gjort enligt vår uppgörelse.


    Min pappa blev väldigt sjuk nu i december, och jag har missat första betalningen på min nya betalplan som skulle betalas sista december.


    Jag har inga andra ursäkter mer än att jag verkligen inte kom ihåg den. Jag har i princip bott hos mamma för att stötta henne och skött heltidsjobb och extrajobb samtidigt, så jag missade min faktura. 

    Inga påminnelser har dykt upp alls, men idag kom ett brev från inkassobolaget där de skriver att de "ansökan om betalningsföreläggande för utfärdande av utslag". Vad betyder det? Att de direkt kan få utslag på ärendet som de skickat in tidigare och återkallat? 


    Har man inte rätt till 10 nya dagar och delgivning om ett ärende har blivit återkallat? 


    Såklart hann de ju stänga hos både fogden och hos inkasso innan jag kom hem och såg detta. 


    Så .. är det någon som vet om de verkligen kan det. Eller har de bara uttryckt sig väldigt märkligt? Har försökt hitta svar över hela nätet men hittar inget om ett sånt här case. 


     


    P.S Please... inga skyll dig själv svar. Det vet jag ju redan men det var ju verkligen inte meningen detta. 


     

  • Svar på tråden kan man få utslag direkt om samma skuld går till fogden igen ?
  • Äldre 16 Jan 15:23
    #1

    Om jag minns rätt, för det är ( tack och lov ) ett antal år sen jag var hos fogden, men jag är ganska säker på att fodringsägaren har rätt att skicka in det direkt till Fogden igen för utslag, utan att dom behöver skicka någon påminnelse alls. Det värsta är att du sitter med skägget i igen, för kan du då inte omgående betala hela summan till fogden - då sitter du med prick och måste också komma överens om fogden om avbetalningsplan, som sällan är särskilt förhandlingsbar ( fogden tillämpar förbehållsbelopp ). Om du har möjlighet, skulle jag råda dig till att försöka sälja av något som motsvarar hela värdet av skulden, så du kan betala in hela summan omgående, eller försöka ordna med privatlån, för allting blir betydligt mer komplicerat med din privatekonomi så fort du får en prick och fogden blir inblandad.

    Jag hoppas reglerna är ändrade, så jag har fel. Men jag är 99,9 säker på att det var så det var då i vart fall. Men som jag sa ovan, det är ett antal år sen. Vore jag dig skulle jag i vart fal göra ett försök med fodringsägaren - chansen är inte stor, men bättre fråga än inte - och hävda akut allvarlig sjukdom som orsak till det inträffade - du kan garanterat få papper från din fars läkare, på att du snabbt och hastigt behövt stå både din far och mor bi, pga medicinska orsaker. Håller tummarna för dig, är inte så kul med fogden och prick....

Svar på tråden kan man få utslag direkt om samma skuld går till fogden igen ?