• Kristina1962

    Fråga om löneutmätning

    Hej! Jag kommer av massa olika skäl bli tvungen att låta skulder på lån att förfalla nu i januari.

    Mina inkomster har nämligen sjunkit till ca 25% av vad jag hade innan. Vi fördjupar oss inte i det.
    Det är en knivig sits som kanske med lite tur kan lösa sig om några månader igen och då kommer jag att kunna betala "som normalt" Jag har varit i kontakt med långivarna och de ger inte anstånd med betalningarna.Nu sitter jag i alla fall i den här sitsen och det är tyvärr inget att göra åt.

    Nu kommer det alltså först bli påminnelser och sedan skickas ärendena till Kfm.
    Jag vill försöka vara lite "smart" redan från början för att komma på fötter så snabbt som möjligt igen. Så nu vill jag veta om någon som haft löneutmätning kan svara på mina frågor.

    Går skulder hos Kronofogden före alla andra räkningar man har? Då menar jag inte hyra och el och sånt utan jag menar ANDRA skulder. Om man exempelvis har ett lån som går till utmätning. Går det då före andra lån som man fortfarande klarar av att betala om lönen inte utmäts för "kraftigt". Vilket ju leder till nya förfallna skulder.....

    Jag undrar detta eftersom jag har flera olika lån och kommer att kunna betala en del av dem men inte alla. Då tänker jag att om jag väljer att låta "fel" (läs för stort) lån förfalla så kommer jag inte kunna betala de andra ändå och så hamnar de också hos Kfm. Eller hur fungerar det egentligen? Något annat man måste tänka på när man nu sitter i den här skitiga sitsen?

    Skäms över situationen men dags att ta tag i saken........ Snälla ge mig råd ni som har kunskap eller har varit i samma sits!

  • Svar på tråden Fråga om löneutmätning
  • Anonym (ace)

    Som jag har förstått det kommer KFM titta på dina inkomster och din hyra (och saker som pendelkort till jobb, barnbidrag osv) och komma fram till hur mycket pengar du kommer få behålla varje månad. De räknar inte in att du har andra skulder, utan de skulder du inte har råd att betala på den inkomst du får behålla kommer gå till KFM i sin tur.

  • Kristina1962

    Tack för svaret!
    Du har alldeles rätt. Jag ringde till KFM idag och pratade med dem för rådgivning och vid en löneutmätning "tvingas" man ofrivilligt in i att ens eventuella övriga skulder också förfaller.

    Skulder som finns för utmätning hos KFM prioriteras alltså framför andra saker som inte har med "skälig levnadsstandard" att göra. Det betyder att om man från början hade råd att betala 2 lån av 3 så kommer man inte ha möjlighet att göra det heller utan alla pengar går till det lån som ligger hos KFM.

    Skriver detta för att informera andra som eventuellt också undrar över detta.

  • Anonym (inkasso)

    Hej!
    Om inte lånegivarna kan erbjuda avbetalningsplan eller dylikt så försök få dom att skicka till KFM direkt. Om dom läggs på inkasso ligger dom där och tickar ränta tills du har möjlighet att betala dvs när första utmätningen är klar så går det ett litet tag sen dunkar det in en ny utmätning.
    När skulderna ligger hos inkasso kallas det efterbevakning och då brukar dom göra en sökning då och då om man har blivit på god fot igen.
    Det brukar vara väldigt deprimerande för många som tror att alla skulder är borta sen rullar det in någon gammal sak som man glömt.
    Lycka till.

  • Jamesdio

    Det är inte alls någon bra idé att be företagen att skicka direkt till KF!
    I bästa fall kommer en påminnelse och när den inte betalas i tid skickas ärendet till inkasso. Det är när ärendet ligger hos inkasso som man kan börja förhandla om avbetalningsplaner (och det är sant att det tickar på ränta, men det gör det även om man skippar inkasso och går direkt till kf). Hur du ska göra beror på hur många skulder du inte klarar av att betala och hur stora belopp och vilka räntesatser det handlar om. Om du klarar av att betala minimibeloppen på samtliga skulder under en tid och sedan är tillbaka på banan är det inte alls givet att du ens hamnar hos kronofogden och får utmätning. Det tar dessutom ett tag innan en förfallen skuld blir utmätt.

    Det du absolut måste göra är att se till att betala hyra (och/eller boöån), el, barnomsorg. Sedan viktiga räkningar, sedan mat för överlevnad. Finns det utrymme kvar betalas det som går på andra skulder helst i en smart ordning där de skulder med högst ränta betas av snabbast.

  • hissjocke

    Jag hade i första hand försökt prata med borgenärerna och förklarat din situation. De brukar tycka det är bättre att dela upp en betalning än att låta det gå till KFM för att sen få en mindre del av kakan. Funkar inte det så blir det till slut utmätning etc och allt vad det innebär. Går du i privat kk så får dina borgenärer ingenting.

  • Anonym (Skulder)

    Jag har utmätning på lönen.

    Fogden bryr sig inte om andra lån/skulder konstigt nog.

    Du får leva på deras uträkning.

    Det är mat, billigaste sättet att ta sig till jobbet, facket och hyran.

    På den summan ska du klara alla räkningar.

    Det tar ett tag innan det kommer så långt som utmätning på lönen.

    Först flera påminnelser från inkasso innan det går till fogden, se får du brev från dem också där flera brev. Du får kravbrev där du ska "godkänna" skulden/kravet. Det kommer ta närmare ett år innan utmätning sker. De kommer vilja veta om du har tillgångar, om du äger din bostad.

Svar på tråden Fråga om löneutmätning