• Anonym (Anonym)

    Rädd vad folk ska tycka om mig!

    Jag är en 12-årig tjej som är så orolig om vad folk tycker om mig. Men nu har det nog gått till en överdrift. 
       Igår hade jag en träning och jag luktade väldigt illa (eller jag kände hur jag började svettas i underlivet). Till en början var jag väldigt orolig om dom andra kände något, men när jag gick förbi en tjej i laget vände hon säg om och tittade på mig medans hon höll för näsan. Antar att alla måste känt detta!!!
       På söndag har jag träning och är såååå rädd att alla kommer att tycka jag är äcklig och typ inte vilja stå bredvid mej!!
      Sitter och gråter mängder just nu, vad hade ni tänkt om någon luktade illa?

  • Svar på tråden Rädd vad folk ska tycka om mig!
  • Anonym (Kvinna)

    Det är ingen fara.De andra tjejerna är inte så perfekta heller.Alla gör sig bort ibland,ingen är perfekt !Så var inte orolig vad nån annan tänker!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-01-10 20:38:25 följande:

    Det är ingen fara.De andra tjejerna är inte så perfekta heller.Alla gör sig bort ibland,ingen är perfekt !Så var inte orolig vad nån annan tänker!


    Men vad hade du tänkt om någon luktade illa någon gång, hade du nästa gång ni träffades tyckt att hon var äcklig? (svara ärlig)
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-10 20:42:37 följande:

    Men vad hade du tänkt om någon luktade illa någon gång, hade du nästa gång ni träffades tyckt att hon var äcklig? (svara ärlig)


    Om den person luktar vanligt,hade jag inte tänkt nåt alls .Dessutom har jag mycket annat att tänka på i mitt liv.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-01-10 20:56:11 följande:
    Om den person luktar vanligt,hade jag inte tänkt nåt alls .Dessutom har jag mycket annat att tänka på i mitt liv.
    Förlåt för att jag är jobbig haha, men tror du att du skulle fortsätta att tänka på det nästa gång du såg personen eller skulle du glömma det? 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-10 21:09:37 följande:

    Förlåt för att jag är jobbig haha, men tror du att du skulle fortsätta att tänka på det nästa gång du såg personen eller skulle du glömma det? 


    Det beror helt hur illa det det verkligen var .Men som sagt,luktar den person ok sen,hade jag glömt det mer eller mindre.
  • Anonym (sådetså)

    Tror ingen tänker så mycket om det(om dom nu har luktat något?),nog bara du som bekymrar dig.Lägg ingen energi på det.

  • Näng

    Vet du att det luktar från ditt underliv eller är det något du eller någon annan fått för sig? Gör du det så kan du ha våtservetter med dig och tvätta av dig och byta trosor innan. Men du behöver också få hjälp med att kolla upp varför det luktar illa. Det kan du prata med dina föräldrar eller skolsköterskan om.

  • DVQ
    Näng skrev 2018-01-10 21:16:01 följande:

    Vet du att det luktar från ditt underliv eller är det något du eller någon annan fått för sig? Gör du det så kan du ha våtservetter med dig och tvätta av dig och byta trosor innan. Men du behöver också få hjälp med att kolla upp varför det luktar illa. Det kan du prata med dina föräldrar eller skolsköterskan om.


    Nej, det är väldigt dumt att använda våtservetter i underlivet. Risken är att det börjar lukta värre då de är väldigt starka och stör balansen i underlivet.

    Tvätta varje dag med vatten (inte i slidan) och byt trosor .
  • Anonym (Kvinna)

    Jag hade en arbetskamrat som luktade mycket svett en gång.Nu tänker jag inte alls på detta längre.

  • Anonym (Ingen fara)

    Det är ingen fara. Fullt normalt och händer alla. Jag själv när jag var i din ålder hade fotsvätt som luktade jätteilla. Mina klubbkompisar sa till min tränare som försökte prata med mig. Jag tog åt mig men löste det genom att direkt efter träningen gå in på toaletten och tvätta fötterna i handfatet med massa tvål och sen ner med skorna i väskan. Jag har funderat på det långt i efterhand och blir lite ledsen av att folk ska tycka så mycket. Har man tränat så är det konstigt om man inte luktar svett liksom. Men det är klart det är svårt att inte ta åt sig och man blir rolig över vad folk tycker om det. Har du pratat med din mamma om det? Hon har säkert något tips och kan hjälpa dig. Annars finns ungdomsmottagningen att gå till, dom har tystnadsplikt. De kan hjälpa dig och det inte skulle bli bättre :)

  • Näng
    DVQ skrev 2018-01-10 21:20:34 följande:

    Nej, det är väldigt dumt att använda våtservetter i underlivet. Risken är att det börjar lukta värre då de är väldigt starka och stör balansen i underlivet.

    Tvätta varje dag med vatten (inte i slidan) och byt trosor .


    Nu talar vi om en osäker 12åring som har problem vid just träningen. Luktar det på riktigt behöver man hjälp med det. Det finns våtservetter utan parfym.
  • DVQ
    Näng skrev 2018-01-10 21:29:29 följande:

    Nu talar vi om en osäker 12åring som har problem vid just träningen. Luktar det på riktigt behöver man hjälp med det. Det finns våtservetter utan parfym.


    Jo men problemet är återigen att våtservetter inte hjälper, mer än möjligen mentalt.
  • Anonya

    Hej TS! Vad trist att det blev så där igår, oschysst av lagkompisen. Jag undrar om lukten verkligen kom från underlivet eller om det var vanlig svettlukt hon kände. När man tränar svettas man ju mycket och det är helt naturligt. Har du börjat använda deodorant? Det är ofta ungefär i din ålder man börjar behöva det. Det är jätteolika från person till person också både när man behöver använda och hurdan deodorant som är bra. En del behöver lite starkare deodorant än andra. Kan du prata med din mamma eller pappa om din oro och om vad som hände igår? 


    Jag tror inte hon kommer att tänka på saken mer. Alla luktar vi illa ibland, svett, fisar eller annat. Hoppas du kan prata om oron, släppa den och ha kul på träningen på söndagen.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2018-01-10 21:28:21 följande:

    Det är ingen fara. Fullt normalt och händer alla. Jag själv när jag var i din ålder hade fotsvätt som luktade jätteilla. Mina klubbkompisar sa till min tränare som försökte prata med mig. Jag tog åt mig men löste det genom att direkt efter träningen gå in på toaletten och tvätta fötterna i handfatet med massa tvål och sen ner med skorna i väskan. Jag har funderat på det långt i efterhand och blir lite ledsen av att folk ska tycka så mycket. Har man tränat så är det konstigt om man inte luktar svett liksom. Men det är klart det är svårt att inte ta åt sig och man blir rolig över vad folk tycker om det. Har du pratat med din mamma om det? Hon har säkert något tips och kan hjälpa dig. Annars finns ungdomsmottagningen att gå till, dom har tystnadsplikt. De kan hjälpa dig och det inte skulle bli bättre :)


    tyckte dina kompisar att du var äcklig eller liknande? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (sådetså) skrev 2018-01-10 21:15:40 följande:
    Tror ingen tänker så mycket om det(om dom nu har luktat något?),nog bara du som bekymrar dig.Lägg ingen energi på det.
    Så tror jag med
Svar på tråden Rädd vad folk ska tycka om mig!