• Äldre 10 Jan 20:54
    2067 visningar
    1 svar
    1
    2067

    Munsårsherpes på kinden?

    Min 1,5 åring fick en röd fläck på kinden/hakan här om dagen och jag tänkte inte mer på det, har verkade inte störa sig heller, var inte där och kliade vad jag såg osv.

    Dagen efter såg jag att det hade blivit massa små små blåsor och tänker direkt att det måste vara munsårsherpes, brukar ju oftast sitta runt läpparna med kan tydligen dyka upp på andra ställen också enligt internet.
    Satte ett plåster över så han inte ska vara där och pilla och såg nu på kvällen att blåsorna börjat skorpa sig.

    Kan tillägga att han troligen (enligt läkaren vi träffade då) hade sitt första herpesutbrott vid 8 mån, då var han jätte sjuk och hela munnen svullnade på honom, hade feber och han kunde inte äta eller knappt dricka på 2 veckor. Var jätte hemskt!
    Så viruset har han sedan tidigare med andra ord.

    Ser det ut som herpes? eller vad kan det annars vara?

  • Svar på tråden Munsårsherpes på kinden?
  • Sun 29 Oct 2023 19:49
    #1

    Min dotter på 2,5 år har också Herpes runt munnen, och det har spridit sig till kinden/nedanför näsan. Så otroligt ledsen att hon redan fått det :( och är rädd att hon ska smitta sig själv där nere. Säg till om du vill prata, man känner sig rätt ensam med ett barn som redan fått herpes.. :(

Svar på tråden Munsårsherpes på kinden?