• Alexi

    Kan tjejer bara leka två och två?

    Tjejer leker bara två och två, då och nu?


    Nä jag växte upp på 80-90-talen så var det ju en klassiker att tjejer bara kan leka två och två och killar leker i gäng. Uppenbarligen är det så fortfarande inser jag utifrån bekymmer från dotterns vardag i skolan (i trean).


    Varför är det så? Och hur förhåller man sig till det som förälder? Hur hanterar ni detta, hur stöttar ni barnen, hur uppmuntrar ni att inkludera fler, hur bemöter ni besvikelsen över att kompisarna bara vill leka två och ert barn inte får vara med osv.


    Vad är ok och inte?

  • Svar på tråden Kan tjejer bara leka två och två?
  • tvillingmammaVastmanland
    Alexi skrev 2018-01-10 21:13:26 följande:

    Tjejer leker bara två och två, då och nu?

    Nä jag växte upp på 80-90-talen så var det ju en klassiker att tjejer bara kan leka två och två och killar leker i gäng. Uppenbarligen är det så fortfarande inser jag utifrån bekymmer från dotterns vardag i skolan (i trean).

    Varför är det så? Och hur förhåller man sig till det som förälder? Hur hanterar ni detta, hur stöttar ni barnen, hur uppmuntrar ni att inkludera fler, hur bemöter ni besvikelsen över att kompisarna bara vill leka två och ert barn inte får vara med osv.

    Vad är ok och inte?


    Min dotter och hennes kompisar klarar att leka och nu umgås fler än två. Jag tror det delvis beror att jag och de andra mammorna lärt känna varandra, engagerat oss och sett till att flickorna fått gå på aktiviteter tillsammans. Tex teater och ridning och dans. Gemensamma aktiviteter gör det lättare för tjejerna att lära sig umgås fler än två.
  • Alexi

    Det låter ju bra men svårt att styra. De aktiviteter min dotter har är inte de andra intresserade av och tvärtom. Så den delen är ju svår att påverka.

  • tvillingmammaVastmanland

    Hjälp henne bjuda hem lite flickor , låt dem göra pizza tillsammans och göra något kul. Titta på film, spela spel eller sminka sig, vad de nu tycker är roligt.

  • Alexi
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-11 16:17:29 följande:
    Hjälp henne bjuda hem lite flickor , låt dem göra pizza tillsammans och göra något kul. Titta på film, spela spel eller sminka sig, vad de nu tycker är roligt.
    Fast hon har två nära vänner och umgås med andra i skolan, på fritids och på olika aktiviteter. Tråden handlar om att det ibland upplevs som att de tre vännerna, som tycker om varandra och träffas två och två i alla konstellationer, gör just det, leker två och två och framför allt en av dem föredrar tvåsamhet framför att ses alla tre. Dvs typiskt detta att tjejer inte kan leka tre, fast alla tre tycker om varandra.
  • K Kalle
    Alexi skrev 2018-01-10 21:13:26 följande:

    Tjejer leker bara två och två, då och nu?

    Nä jag växte upp på 80-90-talen så var det ju en klassiker att tjejer bara kan leka två och två och killar leker i gäng. Uppenbarligen är det så fortfarande inser jag utifrån bekymmer från dotterns vardag i skolan (i trean).

    Varför är det så? Och hur förhåller man sig till det som förälder? Hur hanterar ni detta, hur stöttar ni barnen, hur uppmuntrar ni att inkludera fler, hur bemöter ni besvikelsen över att kompisarna bara vill leka två och ert barn inte får vara med osv.

    Vad är ok och inte?


    Jag gillade inte att bara leka två och två.
  • tvillingmammaVastmanland
    Alexi skrev 2018-01-11 20:25:04 följande:

    Fast hon har två nära vänner och umgås med andra i skolan, på fritids och på olika aktiviteter. Tråden handlar om att det ibland upplevs som att de tre vännerna, som tycker om varandra och träffas två och två i alla konstellationer, gör just det, leker två och två och framför allt en av dem föredrar tvåsamhet framför att ses alla tre. Dvs typiskt detta att tjejer inte kan leka tre, fast alla tre tycker om varandra.


    Jo, jag förstår det. Men man kan hjälpa flickorna att umgås tillsammans genom de förslag jag gett i tråden, det har fungerat för oss i alla fall.
  • tvillingmammaVastmanland

    Man kan visa flickorna olika aktiviteter som passar när man är tre. Laga pizza och äta tillsammans. Spela olika brädspel. Spela kort, det finns kortspel som är lämpliga för tre.

    Därför föreslog jag att bjuda hem flickorna och hjälpa dem hitta på något kul. Du får hjälpa din flicka att kunna leka med tre , du kan inte direkt påverka andras barn. Det bästa är om du lär känna de andra flickornas mammor också så att ni kan prata om sådana här saker.

  • tvillingmammaVastmanland

    Vi upplevde samma med pojkarna, de behövde också hjälp att leka fler än två.

  • lövet2

    Jag har funderat på samma sak just i dag. Har vikarierat på ett fritids, och där är det absolut förbjudet att utesluta någon eller säga att de inte får vara med. Ändå håller tjejerna på så. Vänder jag ryggen till, så blir det genast parbildningar och vissa som blir uteslutna.

  • tvillingmammaVastmanland

    Jag tror också att det är ganska bra om både pojkar och flickor deltar i organiserade aktiviteter, gärna idrott men även scouter eller spela i orkester eller liknande aktivitet där man får träna social kompetens och samarbete.

    Många barn är dåliga på detta idag vittnar många lärare om.

  • Ggrodan

    Intressant tråd och jag har erfarenheter av detta från barndomen att två tjejer var okej men blev det tre tjejer blev en sämre behandlad och utanför. Ibland kunde rollerna slängas om så att nr 2 tjejen blir den utfrysta och ersätts av den tredje som klivit in.

    Det jag tänker kring detta utifrån socialpsykologisk vinkel är att är det två tjejer är det en alfahona, (den som bestämmer) en beta (den som följer) och de stärker varandra. Är det en tredje blir det automatiskt en Omega (den utfrysta som stärker bandet mellan alfa och beta ytterligare)

    Varför är det vanligare att tjejer beter sig såhär var nästa fundering, kan det bero på att tjejer tidigt blir uppfostrade att ha en väninna, en djup vänskap, med samma person, istället för att bli trygg i grupp? Att bli djupt emotionellt engagerade i en person, istället för lite ytligare med flera?

    Då blir det mer sårbart och känsligt när en annan tjej kommer in och kan förstöra det man byggt upp med sin bästis.

    Om vuxna kvinnor inte klarar av att vara flera och alla inte blir bra behandlade så är det för att det finns en eller flera som är osäkra i sig själv, då måste man trycka ner andra för att känna sig stark.

    Har det å göra med att det blir mor - dotter relation mellan två flickor, och en tredje blir som en till moder eller en till dotter och blir därför ett hot?

  • tvillingmammaVastmanland
    Ggrodan skrev 2018-01-11 21:35:26 följande:

    Intressant tråd och jag har erfarenheter av detta från barndomen att två tjejer var okej men blev det tre tjejer blev en sämre behandlad och utanför. Ibland kunde rollerna slängas om så att nr 2 tjejen blir den utfrysta och ersätts av den tredje som klivit in.

    Det jag tänker kring detta utifrån socialpsykologisk vinkel är att är det två tjejer är det en alfahona, (den som bestämmer) en beta (den som följer) och de stärker varandra. Är det en tredje blir det automatiskt en Omega (den utfrysta som stärker bandet mellan alfa och beta ytterligare)

    Varför är det vanligare att tjejer beter sig såhär var nästa fundering, kan det bero på att tjejer tidigt blir uppfostrade att ha en väninna, en djup vänskap, med samma person, istället för att bli trygg i grupp? Att bli djupt emotionellt engagerade i en person, istället för lite ytligare med flera?

    Då blir det mer sårbart och känsligt när en annan tjej kommer in och kan förstöra det man byggt upp med sin bästis.

    Om vuxna kvinnor inte klarar av att vara flera och alla inte blir bra behandlade så är det för att det finns en eller flera som är osäkra i sig själv, då måste man trycka ner andra för att känna sig stark.

    Har det å göra med att det blir mor - dotter relation mellan två flickor, och en tredje blir som en till moder eller en till dotter och blir därför ett hot?


    Jag har sett det ske även mellan pojkar idag. Jag tror det beror på att alla pojkar idrottade förr, om inte i en förening så på gården och umgicks mer med varann i stora grupper. Då lärde de sig att umgås i grupp.
  • asdfgh

    Äldsta klarar det åtminstone. Har hittat dem 3 eller 4 st tillsammans i nån buske när jag hämtat på skolan. Har dock en bästis som hon föredrar att leka med men de funkar att inkludera fler.

    Yngsta vet jag inte säkert. De yngsta i gruppen har precis fyllt 4 och jag är osäker på om vare sig pojkar eller flickor verkligen klarar av att leka i grupp under några längre perioder. I den åldern var det väldigt mycket två och två även för äldsta (ibland var bästisen en tjej och ibland en kille men de satt ihop i höften oavsett)

Svar på tråden Kan tjejer bara leka två och två?