• moaguu­un
    Äldre 10 Jan 22:29
    2206 visningar
    12 svar
    -1
    12
    2206

    Lämna hundar i bil?

    Det har kört ihop sig på fredag och jag behöver nog ta med mig mina hundar i bilen. Det står att det kommer vara -2, antar att det blir lika kallt i bilen? De kommer nog vara där i ungefär en timme, sen rastas och ev en timme till om jag inte kan ta med de in. Okej eller inte tro? Den ena är lite frusen men de kommer ju ha täcke på sig och filt att ligga på. Men de kanske kommer frysa ändå?

  • Svar på tråden Lämna hundar i bil?
  • Anonym (---)
    Äldre 10 Jan 22:35
    #1

    Vid -5 grader kan hunden dö om den lämnas i bilen så du kan ju tänka dig hur bra hunden mår "bara" vid -2. Och då kan du inte ens räkna med att prognosen stämmer, vad gör du om det visar sig vara en ännu kallare dag? 

    En hund som är stilla i en kall bil har inte en bra möjlighet att hålla sig varm. Det är taskigt mot djuret. 

    Varför kan du inte bara lämna hunden hemma?

  • moaguu­un
    Äldre 10 Jan 22:39
    #2
    Anonym (---) skrev 2018-01-10 22:35:19 följande:

    Vid -5 grader kan hunden dö om den lämnas i bilen så du kan ju tänka dig hur bra hunden mår "bara" vid -2. Och då kan du inte ens räkna med att prognosen stämmer, vad gör du om det visar sig vara en ännu kallare dag? 

    En hund som är stilla i en kall bil har inte en bra möjlighet att hålla sig varm. Det är taskigt mot djuret. 

    Varför kan du inte bara lämna hunden hemma?


    Det har inte varit -5 på hela vintern så det känns inte som det kommer bli så pass kallt. Jadu, hundar behöver rastas. 
  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 10 Jan 22:40
    #3

    Om du verkligen, verkligen måste ta med hundarna så ha på bilvärmen. När det inte är hela dagen det handlar om kommer ju inte batteriet ladda ut.

    Men jag förstår faktiskt inte varför hundarna bara kan vara hemma. Om det är två timmar i bilen du pratar om så är det väl typ bara 4 timmar ensamma hemma vi pratar om väl??

  • Äldre 10 Jan 22:41
    #4

    Har du inte kupévärmare?  Annars, köp en och plugga in. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • moaguu­un
    Äldre 10 Jan 22:41
    #5
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-01-10 22:40:43 följande:

    Om du verkligen, verkligen måste ta med hundarna så ha på bilvärmen. När det inte är hela dagen det handlar om kommer ju inte batteriet ladda ut.

    Men jag förstår faktiskt inte varför hundarna bara kan vara hemma. Om det är två timmar i bilen du pratar om så är det väl typ bara 4 timmar ensamma hemma vi pratar om väl??


    Nej, det är lång resa dit och tillbaka också.
  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 10 Jan 22:42
    #6
    moaguuun skrev 2018-01-10 22:39:27 följande:

    Det har inte varit -5 på hela vintern så det känns inte som det kommer bli så pass kallt. Jadu, hundar behöver rastas. 


    Det är ju kanske för att det inte brukar vara speciellt kallt i Sverige jämförtvis. Vintern har inte kommit än i många delar av landet. Januari är den kallaste månaden på året.
  • Anonym (Troll­isthen­ewnorm­al)
    Äldre 10 Jan 22:46
    #7
    Anonym (---) skrev 2018-01-10 22:35:19 följande:

    Vid -5 grader kan hunden dö om den lämnas i bilen så du kan ju tänka dig hur bra hunden mår "bara" vid -2. Och då kan du inte ens räkna med att prognosen stämmer, vad gör du om det visar sig vara en ännu kallare dag? 

    En hund som är stilla i en kall bil har inte en bra möjlighet att hålla sig varm. Det är taskigt mot djuret. 

    Varför kan du inte bara lämna hunden hemma?


    Dö i - 5 grader? Har du nakenhundar och så liten bur att de inte kan röra sig? En hund med bra päls som har ett okej utrymme där den kan röra sig, vända sig osv kommer bara att må toppen av att få vila i sval temperatur.
  • Anonym (Idiot­)
    Äldre 10 Jan 22:49
    #8
    Anonym (---) skrev 2018-01-10 22:35:19 följande:

    Vid -5 grader kan hunden dö om den lämnas i bilen så du kan ju tänka dig hur bra hunden mår "bara" vid -2. Och då kan du inte ens räkna med att prognosen stämmer, vad gör du om det visar sig vara en ännu kallare dag? 

    En hund som är stilla i en kall bil har inte en bra möjlighet att hålla sig varm. Det är taskigt mot djuret. 

    Varför kan du inte bara lämna hunden hemma?


    Hahaha
  • Anonym (---)
    Äldre 10 Jan 23:09
    #9
    +1
    Anonym (Trollisthenewnormal) skrev 2018-01-10 22:46:36 följande:
    Dö i - 5 grader? Har du nakenhundar och så liten bur att de inte kan röra sig? En hund med bra päls som har ett okej utrymme där den kan röra sig, vända sig osv kommer bara att må toppen av att få vila i sval temperatur.
    glanna.se/Hundsidan/farligt-att-lamna-hunden-i-bilen-pa-vintern/
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vetrinaren-varnar-lamna-inte-hunden-i-bilen-pa-vintern
    www.skk.se/sv/uppfodning/tips-rad/transport/
    www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171213/forbjudet-att-lamna-hunden-i-en-kall-bil/

    Poängen var ju dock inte att ts hund kommer dö eller ens komma nära utan att det är riktigt taskigt att utsätta sin hund för den sortens kyla. Vid den grad och tidsperiod ts tänker sig lär hunden inte få några allvarliga skador utan bara få lida av kylan vilket jag tycker är tillräckligt illa. 
  • Anonym (---)
    Äldre 10 Jan 23:15
    #10
    +1
    moaguuun skrev 2018-01-10 22:41:58 följande:
    Nej, det är lång resa dit och tillbaka också.
    Ska du resa till andra sidan Sverige eller vadå? Hunden kan gå sex timmar utan att rastas och ditt ärende tar bara två timmar?

    Måste du tvunget lämna hunden, sätt på kläder och kanske t.o.m släng in ett riktigt täcke eller liknande tjockare material. Filtar är ju väldigt tunna och ger sällan mycket värme. Du är inte världen sämsta matte för att du gör så men det ska ju vara sista alternativet. 
  • Äldre 11 Jan 05:44
    #11
    +1

    Har du värme på i bilen så tycker jag det är ok om det är kris fast man enl lag inte får lämna hundar i bilen så länge, annars hade jag bokat pensionat hellre än låta dom ligga i en utkyld bil.

  • Äldre 11 Jan 10:08
    #12

    Hade inte gjort det själv så länge utan någon värme till dem.

    Måste du, glöm inte att de ska ha vatten de kan nå men tänk också på att man numera får slå sönder rutor på bilar för att rädda hundar även från kyla.

    Så du kan komma tillbaka till en bil med sönderslagen ruta & hundar antingen skadade av kylan eller glaset som krossas..

    Om du anser det värt det kan bara du säga.

Svar på tråden Lämna hundar i bil?