• Anonym (Mamma­)
    Äldre 11 Jan 07:24
    3590 visningar
    19 svar
    19
    3590

    Är det skolans pengar?

    Skolans öppna hus hade loppis där man fick ställa upp bord och sälja.

    Detta var i december och vi sålde av ganska mycket saker och hade även bakat som vi sålde.

    En annan förälder i klassen pratade om det igår och sa vilken summa ?skolan fick in på öppna huset?.

    Vi tog hem det vi tjänade, var det fel? Stod inget om att pengarna var till skolan i brevet vi fick hem nämligen och vi hade ju inte sålt allt vi gjorde om vi trodde pengarna skulle gå till skolan.

  • Svar på tråden Är det skolans pengar?
  • Äldre 11 Jan 07:27
    #1
    +1

    När vi haft loppis i skolan har pengarna alltid gått till klasskassan. Det trodde jag var helt självklart att alla visste?

  • Äldre 11 Jan 07:34
    #2
    +1

    Självklart ska det till skolan!

  • Äldre 11 Jan 07:40
    #3

    Har svårt att se något annat syfte med att just skolan skulle anordna med en loppis än att det var för att pengarna skulle gå till klasskassan!?

    Men kanske är det inte självklart eftersom TS missförstod detta, så info om att pengarna ska gå till klasskassan kan väl vara på sin plats (om det nu inte gått ut sån och TS helt enkelt har missat infon) för att det inte ska bli några missförstånd!

  • Äldre 11 Jan 07:42
    #4

    Det måste väl ha stått vad syftet var med loppisen?


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 07:43
    #5
    Vixen90 skrev 2018-01-11 07:42:15 följande:

    Det måste väl ha stått vad syftet var med loppisen?


    Eftersom det var föräldrar som höll i det, så nej, det missade jag.
  • Äldre 11 Jan 07:44
    #6
    +1
    CitronTulo skrev 2018-01-11 07:40:12 följande:

    Har svårt att se något annat syfte med att just skolan skulle anordna med en loppis än att det var för att pengarna skulle gå till klasskassan!?

    Men kanske är det inte självklart eftersom TS missförstod detta, så info om att pengarna ska gå till klasskassan kan väl vara på sin plats (om det nu inte gått ut sån och TS helt enkelt har missat infon) för att det inte ska bli några missförstånd!


    Förmodligen gjorde väl skolan misstaget att tänka som jag - att det är självklart pengarna går till klasskassan. Annars får man ha loppis privat inte på skolan.
  • Anonym (själv­)
    Äldre 11 Jan 08:58
    #7

    Självklart är det skolans pengar! Varför skulle skolan anordna nåt för att ni föräldrar ska få tjäna en extrapeng? 

  • Anonym (x)
    Äldre 11 Jan 09:02
    #8

    Japp, det är klart att det är skolans pengar, det är ju anordnat i skolans regi.
    Man förutsätts att förstå det som förälder, att det är föräldrarna som håller i det är ju för att det är för föräldrarnas barn som det anordnas.
    Det ligger ju i föräldrarnas intresse att få in så mycket pengar som möjligt till barnen, får man ju hoppas. 

  • Anonym (Haha)
    Äldre 11 Jan 09:28
    #9

    Eh JA det går till klassen. Varför skulle skolan annars anordna loppis? Det är för att samla in pengar till klassresan. Trodde alla fattade detta?! Haha kul att ni trodde dom ordnade loppis för skojs skull och kunna dryga ut er kassa.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 09:35
    #10

    Poängen var att dra dit folk, sas inget om att samla in pengar.

  • Anonym (själv­)
    Äldre 11 Jan 09:45
    #11
    +1
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-11 09:35:37 följande:

    Poängen var att dra dit folk, sas inget om att samla in pengar.


    Vad skulle folket dras dit för då? 
  • Anonym (;))
    Äldre 11 Jan 10:14
    #12
    Anonym (själv) skrev 2018-01-11 09:45:06 följande:

    Vad skulle folket dras dit för då? 


    För att Ts ska tjäna pengar förstås. Vad annars?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 10:20
    #13
    Anonym (själv) skrev 2018-01-11 09:45:06 följande:

    Vad skulle folket dras dit för då? 


    För att få folk att söka dit såklart.
  • Caramb­olan
    Äldre 11 Jan 10:50
    #14

    Gissar att det är annorlunda i större delen av landet men i Stockholm är skolvalet viktiga affärer och det lockas och pockas med alla möjliga medel för att få barn och föräldrar att besöka och välja skolan. Jag kan absolut föreställa mig en loppis som bara syftar till att locka nya barnfamiljer och som inte alls har med klasskassan att göra. Kan du höra med någon klassförälder ts? Det kan ju lika gärna ha varit den andra föräldern som hade fel som spekulerade i skolans förtjänst?

  • Äldre 16 Jan 14:58
    #15
    Carambolan skrev 2018-01-11 10:50:39 följande:

    Gissar att det är annorlunda i större delen av landet men i Stockholm är skolvalet viktiga affärer och det lockas och pockas med alla möjliga medel för att få barn och föräldrar att besöka och välja skolan. Jag kan absolut föreställa mig en loppis som bara syftar till att locka nya barnfamiljer och som inte alls har med klasskassan att göra. Kan du höra med någon klassförälder ts? Det kan ju lika gärna ha varit den andra föräldern som hade fel som spekulerade i skolans förtjänst?


    Fast jag måste nog säga, att jag har svårt att tro att just en Loppis är ett medel för att få föräldrar att välja en specifik skola, vad har Loppis med skolans verksamhet eller kvallitet att göra? Så mycket annat än klasskassan skulle nog jag personligen ha svårt att tolka det som.
  • Äldre 16 Jan 15:25
    #16

    Jag förstår inte hur man kan missförstå syftet med en loppis som skolan ordnar? För mig är det solklart fall, det är för klasskassans skull man har den.

  • Anonym (Själv­klart)
    Äldre 16 Jan 15:26
    #17

    Självklart skulle pengarna till kkasskassan, det fattar väl vem som helst!

    Många gånger bakar man ju mm. och aldrig skulle jag tro att jag är berättigad pengarna.... jag kan helt ärligt inte sluta skratta åt det här!

  • Äldre 16 Jan 15:32
    #18
    +1
    Jag kan absolut föreställa mig en loppis som bara syftar till att locka nya barnfamiljer och som inte alls har med klasskassan att göra.

    Aldrig hört talas om och jag tror föga på att den sketen loppis skulle få folk att söka till en specifik skola.
    I vår del av Stockholm är det så mycket barn att de har fått starta upp en ny skola i stadsdelen där bl a vi fick plats.
  • Caramb­olan
    Äldre 17 Jan 23:34
    #19
    +1

    Jag menar inte att loppisen får folk att välja skolan. Däremot lockar en loppis mycket folk till platsen och många av dem kommer säkert passa på att gå runt på det öppna hus som TS beskriver. En publikmagnet helt enkelt.

Svar på tråden Är det skolans pengar?