• micjos

    Begravning...

    Vi ska på begravning, min mormor, i morgon och har inte lyckats få barnvakt åt till vår son på 10 månader. Jag tycker inte så små barn passar in på en begravning och han gillar ändå inte att sitta still mer än nån minut. Problemet är att jag vill ha min man med mig, o han vill följa med o säger att han kan vara utanför om vår son tröttnar. Efteråt är det fika, massa folk o då tänker jag på rs-virus, influensa osv... vad hade/har ni gjort?

  • Svar på tråden Begravning...
  • Anonym (Jösses)

    Oj han är 10 mån och du oroar dig för Rs? Du vet att det är farligt för nyfödda va? Knappast för en 10 månaders. Antingen tar ni med barnet eller så stannar den ena hemma.

  • Gladhannapanna

    Jag hade tagit med honom. Lite russin, rån, majskrokar och att din man går ut om han blir för stökig. Har haft med båda mina på begravningar när de varit små, inga problem. De flesta besökare tycker att det är fint med barn med, det visar att livet går vidare. Under förutsättning att barnet inte skriker och förstör förstås!

  • Duckan

    Jag hade inte sett ett enda av de problem du radar upp utan dottern hade fått följa med.

  • Stårschan

    Vår yngsta var i den åldern när min farmor dog. När hon började trilskas i kyrkan så gick maken ut med henne. Inget konstigt alls. man vet ju aldrig i den åldern. Hon hade ju lika gärna kunnat sova under hela tillställningen och då hade hon ju stört ännu mindre. Du gör problemet större än vad det är. Lyssna på din man. Han verkar vettig.

  • micjos

    Så om jag oroar mig är jag inte vettig? Konstigt resonemang... vår son kommer inte sova. Grejen är ju att jag önskar han gan kunde vara där för mig. Men ska funder igen...


    Stårschan skrev 2018-01-11 10:58:00 följande:

    Vår yngsta var i den åldern när min farmor dog. När hon började trilskas i kyrkan så gick maken ut med henne. Inget konstigt alls. man vet ju aldrig i den åldern. Hon hade ju lika gärna kunnat sova under hela tillställningen och då hade hon ju stört ännu mindre. Du gör problemet större än vad det är. Lyssna på din man. Han verkar vettig.


  • Anonym (fv)
    micjos skrev 2018-01-11 10:25:10 följande:

    Vi ska på begravning, min mormor, i morgon och har inte lyckats få barnvakt åt till vår son på 10 månader. Jag tycker inte så små barn passar in på en begravning och han gillar ändå inte att sitta still mer än nån minut. Problemet är att jag vill ha min man med mig, o han vill följa med o säger att han kan vara utanför om vår son tröttnar. Efteråt är det fika, massa folk o då tänker jag på rs-virus, influensa osv... vad hade/har ni gjort?


    Skit i begravningen?
  • Anonym (pappa)
    micjos skrev 2018-01-11 10:25:10 följande:

    Vi ska på begravning, min mormor, i morgon och har inte lyckats få barnvakt åt till vår son på 10 månader. Jag tycker inte så små barn passar in på en begravning och han gillar ändå inte att sitta still mer än nån minut. Problemet är att jag vill ha min man med mig, o han vill följa med o säger att han kan vara utanför om vår son tröttnar. Efteråt är det fika, massa folk o då tänker jag på rs-virus, influensa osv... vad hade/har ni gjort?


    Om det är din mormor så är ju begravningen viktigast för dig. Så låt pappan vara hemma med sonen. Alternativt att pappan har hand om sonen på begravningen och kan gå ut om sonen gnäller eller vill röra på sig mer än vad som passar.

    Klart du vill ha mannen med dig, men om det inte går, så går det inte. Vilka andra lösningar kan du komma på?

    RS behöver du inte vara så orolig för, sonen är ju ändå 10 månader. 

    Jag hade tagit med barnet, låtit mannen passa honom och gå ut med barnet om det behövdes. RS hade jag inte ens funderat över.
  • Stårschan
    micjos skrev 2018-01-11 11:08:31 följande:

    Så om jag oroar mig är jag inte vettig? Konstigt resonemang... vår son kommer inte sova. Grejen är ju att jag önskar han gan kunde vara där för mig. Men ska funder igen...


    Måste maken sitta bredvid dig under hela gudstjänsten för att du ska känna att han är ett stöd för dig? Kan du inte se det stöttande i att han är med i bilden dit och därifrån, så länge som möjligt i kyrkan samt under minglet efteråt, samt att han tar på sig ansvaret för att passa sonen så att du inte behöver tänka på den biten i kyrkan?

    Vettig kan du väl vara, men jag tycker att du övernojar och blir lite överdrivet egocentrisk.
  • Karmelin

    Jag tycker inte små barn har på begravning i kyrkan att göra. Inte om det finns risk att de stör det minsta. Man är där tillsammans och sörjer. Man är i sin egna värld och tänker på sin närstående som dött och hade ett barn ens börjat störa det minsta som får en att bli distraherad från självaste ceremonin så hade jag blivit vansinnig.

  • Anonym (Abc)
    Karmelin skrev 2018-01-28 09:29:49 följande:

    Jag tycker inte små barn har på begravning i kyrkan att göra. Inte om det finns risk att de stör det minsta. Man är där tillsammans och sörjer. Man är i sin egna värld och tänker på sin närstående som dött och hade ett barn ens börjat störa det minsta som får en att bli distraherad från självaste ceremonin så hade jag blivit vansinnig.


    Samma här.
  • Anonym (Hm)
    Karmelin skrev 2018-01-28 09:29:49 följande:
    Jag tycker inte små barn har på begravning i kyrkan att göra. Inte om det finns risk att de stör det minsta. Man är där tillsammans och sörjer. Man är i sin egna värld och tänker på sin närstående som dött och hade ett barn ens börjat störa det minsta som får en att bli distraherad från självaste ceremonin så hade jag blivit vansinnig.
    Håller med
  • welsssson
    Karmelin skrev 2018-01-28 09:29:49 följande:

    Jag tycker inte små barn har på begravning i kyrkan att göra. Inte om det finns risk att de stör det minsta. Man är där tillsammans och sörjer. Man är i sin egna värld och tänker på sin närstående som dött och hade ett barn ens börjat störa det minsta som får en att bli distraherad från självaste ceremonin så hade jag blivit vansinnig.


    Håller med här. 
Svar på tråden Begravning...