• 18e

    Jobba medan föräldraledig? Hur?

    Hej!

    Fick höra från en bekant idag att hon hade jobbat samtidigt som hon var föräldraledig. Så om hennes man jobbade 07-16 så jobbade hon nätter osv, på det viset sparade hon in föräldradagar och dom fick ut mer eller mindre två löner. Barnet var under 1år då som jag förstod det.

    Men jag skulle jättegärna vilja att någon kunnig kunde förklara lite mer ingående för mig, hur går detta till? Hur räknas dagarna osv? Lite klarspråk för en ung blivande mamma haha... ????

    Mvh

  • Svar på tråden Jobba medan föräldraledig? Hur?
  • Carambolan

    Du väljer själv vilka dagar du vill ta ut föräldrapenning. Du kan låta bli att ta ut dagar (=pengar) och då har du kvar dem till senare istället. Det kan du göra oavsett om du jobbar eller lever på sparade pengar eller bara lever snålt.

  • Jemp

    Nja,man får inte ta ut fp samma dagar som man jobbar. Däremot kan man såklart jobba deltid eller gå omlott så man slipper ta ut föräldraledighet.

  • nnnnnnnn

    Om hon har arbetat på nätterna och tjänat bra med pengar så hon ändå känner att hon kan vara mycket föräldraledig utan att ta ut så mycket FP så är det väl jättebra?

    Kort kurs i FöräldraLedighet och FöräldraPenning:

    FL - FöräldraLedighet  = du ansöker hos din arbetsgivare hur länge och mycket du vill vara FL. Båda föräldrarna har rätt att vara 100% lediga tills barnet är 18 månader och därefter har båda rätt att vara FL tills man inte har någon föräldrapenning kvar (och man måste ta ut 5 föräldrapenningsdagar varje vecka om arbetsgivaren kräver det).

    På Plussidan: Det är få regler och mycket frihet.
    På Minussidan: Är man 100% FL så får man ingen lön och tjänar inte in någon pension.

    FP - FöräldraPenning = du ansöker hos försäkringskassan om att ta ut din föräldrapenning för att överleva ekonomiskt när du är föräldraledig. OBS: Det är alltså frivilligt att ta ut föräldrapenning.
    Du får inte ta ut föräldrapenning om du samtidigt jobbar heldag, men om du jobbar halvdag kan du ta ut halvdag föräldrapenning osv. Om du inte jobbar en dag så får du ta ut hel föräldrapenning. Är det en helgdag och du arbetar 100% får du bara ta ut s.k. lågnivådagar, men du får faktiskt ta ut föräldrapenning alla dagar du inte är på jobbet (tills FP-dagarna är slut).
    Innan barnet fyllt 1 år så får man ta ut allt från 0 dagar/vecka till 7 dagar/vecka. Du väljer alltså helt själv om du vill få ut noll kronor eller max 80% av lönen (finns ett tak på ca 37 700 kr/mån, tjänar man över det så får man inte mer än den som tjänar exakt vad taket är).
    När barnet fyllt 1 år måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka för att inte bli utförsäkrad (förlora sin SGI). Sysselsättning kan vara jobb, föräldraledig med föräldrapenning eller plugga med CSN.

    På Plussidan: Man får råd att vara hemma med sitt barn.
    På Minussidan: Man får planera väl för att både ha råd att vara hemma och kunna vara hemma så länge man vill. Vill man tex bara jobba halvtid under många år, så måste man verkligen räkna på det mesta och se om man kan få dagarna att räcka till!

  • nnnnnnnn
    18e skrev 2018-01-11 11:17:02 följande:
    Hej!

    Fick höra från en bekant idag att hon hade jobbat samtidigt som hon var föräldraledig. Så om hennes man jobbade 07-16 så jobbade hon nätter osv, på det viset sparade hon in föräldradagar och dom fick ut mer eller mindre två löner. Barnet var under 1år då som jag förstod det.

    Men jag skulle jättegärna vilja att någon kunnig kunde förklara lite mer ingående för mig, hur går detta till? Hur räknas dagarna osv? Lite klarspråk för en ung blivande mamma haha... ????

    Mvh
    Kort svar på din fråga:

    Även om man är FL från sitt arbete så kan man få jobba om arbetsgivaren tillåter det. Kanske är det så att hon sagt till sin arbetsgivare att hon kan tänka sig att rycka in som vikarie om hon får jobba nätter eller att hon bett sin arbetsgivare att godkänna att hon jobbar på ett annat jobb eftersom de erbjuder henne att arbeta nätter vilket passar bar under föräldraledigheten.

    Alltså är hon FL från sitt vanliga arbete, men tar extrapass för att få ut en hyfsad lön = behöver inte ta ut FP för att överleva = har alla FP-dagar kvar även när barnet är 1 år och man måste ha sysselsättning 5 dagar/vecka.
Svar på tråden Jobba medan föräldraledig? Hur?