• Äldre 11 Jan 13:01
    3279 visningar
    3 svar
    3
    3279

    Pappig liten tjej

    Hej alla,
    vet egentligen vad jag vill med det här inlägget, möjligen bara skriva av mig eller kanske få höra att det samma för någon annan. Så jag är väldigt tacksam för alla reflektioner om ni har tiden att läsa inlägget.  

    Jag har en dotter på lite mer än 1 år som är fantastisk och underbar på alla sätt och vis. Jag har nyligen börjat jobba och pappan är nu hemma. Då jag har varit hemma och pappan har kommit hem från jobb har dottern alltid blivit superglad och exhalterad, vilket är underbart. Det finns få känslor i världen som är varmare. Då vi är borta någonstans och pappan går iväg så blir det katastrof, hon blir jätteledsen, tittar efter honom och när han är tillbaka är allt frid och fröjd. När jag däremot går iväg är det som att inget har hänt och hon märker inte ens att jag är borta eller har kommit tillbaka för den delen. När pappan kliver upp och går iväg på morgonen så blir det mycket gråt och hon blir verkligen genuint jätteledsen. När jag går iväg, ja.. ingen reaktion. Håller jag i henne så sträcker hon sig till pappan, när vi samsover så vänder hon sig alltid mot pappan.

    Jag tycker att det är så himla bra att de har sån fin kontakt. Speciellt nu när hon är hemma med honom. Det kändes aldrig riktigt jobbigt att börja jobba, utan jag var säker på att de skulle ha det så bra ihop. Det är så viktigt att barnet skapar starka band till båda föräldrarna. Men innest inne så känner jag mig lite ledsen för att jag blir "bortvald", och kan såklart inte låta bli att tänka att hon tycker om pappan mer än mig. Det är säkert barnsligt att tänka så och det kanske är en fas som dottern går igenom. Vet inte om jag är ensam om att känna så eller om det är något jag bör ta upp med pappan? Att berätta hur jag känner, eller om det bara blir tokigt utav allt.

  • Svar på tråden Pappig liten tjej
  • Äldre 11 Jan 13:15
    #1

    lyssnar regelbundet på Pampers barnvagns promenader(podd) med barn experten Hallin. Hon förklarade just detta jättetydligt o bra i ett avsnitt. Du har som mamma funnits där under lång tid o skött om dinflickas alla behov , du är redan hennes trygghet o hon vet att du finns där. Nu bygger hon istället den relationen mot sin pappa o det är nu du istället ska värna om henne o deras relation genom att boosta den. Prata om vilken fantastisk pappa hon har . Sen när hon blivit tryggare med honom så kommer hon snart hamna i ny fas om ägna uppmärksamheten till dig igen .

    Men jag förstår tillfullo hur du känner : ) tycker det låter fullt mänskligt o naturligt att känna så- jag lär själv hamna där när min son blir lite större. Han är 5 mån o jag har resan ångest över att han o pappan ska få en bättre relation enbart baserat på att de har samma kön : ) !

    Dock tror jag att det är viktigt att reflektera över att känslorna runt detta är dina inte hennes så att de inte får utrymme att prägla dottern !

  • Äldre 11 Jan 20:42
    #2

    Tror det ligger lite i pappas flickor och mammas pojkar. Min flicka gillar karlafolk också; pappa, bröder osv

    Mormor fjäskar, leker, läser osv med vår flicka - och vem springer hon efter om inte morfar. Med mina killar däremot så är det mormor, MORMOR och MoRmOr som gällt.

    Ta det inte så hårt- du ingår i inventarierna. Någon gång när hon gör sig illa eller när det verkligen gäller ska du se hon vänder sig till dig och då duger bara du :)

  • Äldre 12 Jan 09:16
    #3
    Snuttis2 skrev 2018-01-11 13:15:08 följande:

    lyssnar regelbundet på Pampers barnvagns promenader(podd) med barn experten Hallin. Hon förklarade just detta jättetydligt o bra i ett avsnitt. Du har som mamma funnits där under lång tid o skött om dinflickas alla behov , du är redan hennes trygghet o hon vet att du finns där. Nu bygger hon istället den relationen mot sin pappa o det är nu du istället ska värna om henne o deras relation genom att boosta den. Prata om vilken fantastisk pappa hon har . Sen när hon blivit tryggare med honom så kommer hon snart hamna i ny fas om ägna uppmärksamheten till dig igen .

    Men jag förstår tillfullo hur du känner : ) tycker det låter fullt mänskligt o naturligt att känna så- jag lär själv hamna där när min son blir lite större. Han är 5 mån o jag har resan ångest över att han o pappan ska få en bättre relation enbart baserat på att de har samma kön : ) !

    Dock tror jag att det är viktigt att reflektera över att känslorna runt detta är dina inte hennes så att de inte får utrymme att prägla dottern !


    Ina82 skrev 2018-01-11 20:42:04 följande:

    Tror det ligger lite i pappas flickor och mammas pojkar. Min flicka gillar karlafolk också; pappa, bröder osv

    Mormor fjäskar, leker, läser osv med vår flicka - och vem springer hon efter om inte morfar. Med mina killar däremot så är det mormor, MORMOR och MoRmOr som gällt.

    Ta det inte så hårt- du ingår i inventarierna. Någon gång när hon gör sig illa eller när det verkligen gäller ska du se hon vänder sig till dig och då duger bara du :)


    Tack för era väldigt kloka ord. Jag ska tänka om och få annat perspektiv på det hela. Det hjälper verkligen att få läsa andras upplevelser :)

Svar på tråden Pappig liten tjej